Visbotje uit het Krijt
Visbotje uit het Krijt

Ik heb gisteren voor het eerst in het Krijt gezocht. Samen met de beide Rene's hebben we een dagje gebikt en gezocht en ook gevonden.
Vandaag ontdekte ik nog een klein botje tussen de opbrengsten. Onder de loupe bekeken bleken het twee botjes te zijn die t.o.v. elkaar te bewegen zijn.
Met loupe en macrolens en een kwastje om het minigeval in positie te krijgen is het gelukt om het in beeld te krijgen.
Heeft iemand een idee wat dit voor een botje is en of dit inderdaad vis is?
Groetjes,
Josine
Josine
Antw: Visbotje uit het Krijt
Lijkt me op een vinstekel. De middelste foto laat het vooraanzicht zien.
De vorm doet me niet aan een ruggestekel denken maar eerder aan een borstvin ivm de dikke knobbel bij de aanzet van de stekel. Komt ook nog bij dat dorsal spines een verlengde zijn van de graten en dan zou je verwachten dat het kleine stukje scharnier wat langer door zou lopen ipv afgeplat.
Aan de andere kant zou het net zo goed een ruggestekel kunnen zijn. Je ne sais pas
[Bewerkt door Lanselot op 27-07-2009 om 13:18 NL]
De vorm doet me niet aan een ruggestekel denken maar eerder aan een borstvin ivm de dikke knobbel bij de aanzet van de stekel. Komt ook nog bij dat dorsal spines een verlengde zijn van de graten en dan zou je verwachten dat het kleine stukje scharnier wat langer door zou lopen ipv afgeplat.
Aan de andere kant zou het net zo goed een ruggestekel kunnen zijn. Je ne sais pas
[Bewerkt door Lanselot op 27-07-2009 om 13:18 NL]