Excursieverslag Hannover 24/26.07.09

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Colin
Contacteer:
Excursieverslag Hannover 24/26.07.09

Bericht door Colin » 02 aug 2009, 15:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag:[ 24.07.09]

Halverwege de middag wordt er vertrokken vanuit Emmen om Erik B op te pikken in Hengelo. Vanaf daar reiden we door naar de groeve Breckweg nabij Neuenkirchen. Het weer is nog niet al te best en we hebben dan onderweg ook flink wat te verduren. Echter is het bij de groeve relatief droog. We krijgen de mogelijkheid te zoeken met een halo van heldere lucht precies om de groeve heen. De vondsten waren voor mij tegenvallend. Echter vond Tom nog een leuke brachiopode en had Erik ook nog wat zee-egels te pakken.
Omdat we maar een uurtje/anderhalf konden zoeken, zaten we al snel weer in auto richting Hannover. Het weer viel weer tegen! Na een uurtje of 2 reiden ging de regen gelukkig een beetje liggen. Het doel: voor 23.00 uur in ieder geval op de camping zijn. Remlichten… Kettingbotsing hier en daar… FILE! We stonden dus vervolgens tot 23.30 uur in deze rij met wagens. Niet een heel erg geweldige ontwikkeling dachten wij. Rond 0.30 uur waren we dan eindelijk gearriveerd op Camping Birkensee. Dat betekende maar één ding: Tentje opzetten, biertje drinken en snel gaan slapen!

Zaterdag: [25.07.09]

Deze ochtend zijn we eerst richting groeve Teutonia gegaan (Boven Campaan kant). Let wel; de groeve is van eigenaar gewisseld en heeft nu een andere naam. Deze zullen wij echter niet noemen. Het “Teutonia” gevoel blijft hierbij gespaard. We hadden grofweg tot een uurtje of één afgesproken te blijven zoeken. De vondsten waren echter zo goed dat we besloten tot drie uur te blijven. Er is veel gevonden! Veel moois mag ik wel zeggen, voornamelijk sponzen. De heer B Vond nog een prachtige haaientand van het type Hexanchus? die iedereen al op het forum heeft mogen bewonderen. Ik vond zelf nog een klein haaientandje, maar deze is erg klein en niet compleet. Helaas ontbreekt een stukje van de wortel. Verder heb ik zelf nog een mooie grote spons gevonden. Ik moet zeggen dat de determinatie nog even op zich zal laten wachten, maar binnenkort zal ik ook daar uitsluitsel over geven. Leuk is om nog te vermelden dat ik het een handig idee vond om door een modderpoel heen te lopen om zo een kortere weg terug te betreden. Dit resulteerde in een erg natte blubberige -voet, been en – laarssituatie waar Tom me uiteraard heerlijk mee in de zeik zette tegenover Rolf Kroep (indien goed geschreven) die ook in de groeve aanwezig was deze bewuste Zaterdag.
Vervolgens deden we de groeve Resse aan. Dit is een groeve waar, dachten wij, weer gewerkt zou worden. Echter leek hier niet veel van te zijn gebeurt. Er waren wat dagjesmensen aan het zoeken in de klei. Ik deed mijn eerste poging bij een wand vrij bovenaan en vond vrij snel een leuke ammoniet in de klei. Helaas is dit spul zodanig poreus dat het niet gemakkelijk intact is te houden. Ik heb mij ammonietjes uit de klei dan ook uiteindelijk weg gedaan. Beneden in de groeve waar meerdere mensen aan het zoeken waren lag midden op de weg. Ja midden op de weg! Een grote intacte geode met een dikke ammonietrand. Ik vroeg de mensen nog of de bewuste steen van hun was. De vreemde reactie nee was voor mij een teken de steen maar in beslag te nemen. Deze behoorde meteen tot de vondst van de dag voor mij. Verder werden er die dag belemnietjes gevonden en schelpjes. En ik heb nog een mooie grote woonkamer gevonden diep in de klei. Zoals de foto’s aantonen. Dit was een behoorlijk graafwerk om deze eruit te krijgen!
Eenmaal weer op de camping hebben we nog heerlijk genoten van een echte Duitse worst met frietjes en een paar zalige biertjes. Dat ging er na een vondstrijke dag als deze ook prima in!

Zondag: [26.07.09]

Vandaag hebben we weer gezocht in Teutonia. Ditmaal hebben we een andere kant aangedaan. De linkerkant. Hier konden we mooie vondsten doen uit het Onder Campaan. We hebben hier voornamelijk veel mooie zee-egels gevonden. Tom heeft in mijn ogen de mooiste zee-egels tevoorschijn getoverd. Één erg mooie grote met een beschadiging aan de achterkant ging naar mij toe. Daar ben ik Tom dan weer erg dankbaar voor. Hoop ooit nog eens een complete te vinden! Verder zijn er nog wat Solitair sponsjes gevonden waaronder een paar mooie door mezelf. Verder heeft Dhr. Bleeker ook weer mooie dingen gevonden! Al met al weer een mooi dagje zoeken. Natuurlijk moest er weer naar huis worden gereden en als bob zijnde is de terugreis nooit zo leuk als de heenreis. Maar met een goed gevulde auto antiquiteiten is de reis altijd minder erg.
Al met al kan ik niet anders concluderen dat het een zeer geslaagde excursie is geweest die voor herhaling vatbaar kan worden beschouwd. Foto’s van geprepareerd materiaal zal door iedereen zelf nog wel worden gepost in dit topic. Op die manier kunnen we de Hannover pret nog een beetje hoog houden van tijd tot tijd!

Colin

Op de foto's:

1. De 3 beruchte tentjes. [1. Dhr Bleeker, 2. Dhr v. Elderen, 3. Dhr Koops]
2. Tom en Ik waggelend de groeve Teutonia in!
3. Een brok spons!
4. Overzicht groeve Teutonia.
5. Overzicht groeve Resse.
6. Ik bij mijn Resse vondst.
7. Vondst wat dichter bij.
8. Een mooie vondst van Erik B!!

'Just Pick It!'

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Excursieverslag Hannover 24/26.07.09

Bericht door Erik-B » 02 aug 2009, 18:33

Leuk verslag Colin.Ik zal zelf ook wat foto,s plaatsen van een aantal vondsten.Trouwens de Coeloptychium die je me gegeven hebt,heb ik bijna klaar.Steel en wortels zitten er ook nog in! :)Alleen jammer dat het hoedje niet compleet bewaard is gebleven.Ook met de Salenia uit Breckweg ben ik nog even bezig geweest.Toch wel voor mij 1 van mijn topvondsten.En dat bij de uitgang van de groeve, in wat brokken die van de vrachtwagen waren gevallen :)wat een geluk!

Erik-B

Bericht door Erik-B » 02 aug 2009, 18:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een paar vondsten
foto 1: 3 Parasmilia Centralis
foto 2: Coeloptychium Agaricoides
foto 3: Spons ?
foto 4: Jereica Tubercolosa(?)
foto 5: Spons ?
foto 6: Zeelelieresten

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 636 times

Bericht door Spongebob » 02 aug 2009, 19:55

Alsof ik het allemaal nog eens beleef! Leuk Colin!
Ben deze week druk bezig geweest met de renovatie van onze oprit (plm. 1000 stenen). Kan inmiddels geen steen meer zien ;)
Zal morgen een poging wagen foto's te maken van de vakantievondsten.

[Bewerkt door Spongebob op 02-08-2009 om 18:56 NL]

Time fades away (Neil Young)

Erik-B

Bericht door Erik-B » 03 aug 2009, 12:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto,s die ik over had
1:Overzicht Teutonia
2:De "beruchte" blokken
3: Stukje Nostoceras
4:Colin 1 met de natuur om zich heen
5:Watervalletje in de groeve
6:Resse dagjesmensen aan het zoeken

Spongebob

Bericht door Spongebob » 03 aug 2009, 14:02

Afbeelding

"Sympathieke" campingbaas/bazin. Eerst proberen ons 3 staanplaatsen door de neus te boren en dan ook nog verbieden ons ontbijt op het (lege) overdekte terras te nuttigen. Maar ja, de camping was wel akelig stil zo in het hoogseizoen.

Erik-B

Bericht door Erik-B » 03 aug 2009, 14:49

Heb eens even rondgekeken op Google naar andere campings in de buurt van Hannover.Deze vond ik veel belovend
http://www.camping-blauer-see.de/

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 03 aug 2009, 15:06

Leuke vondsten, maar ik mis de galeriten en de stolley's!

Of verzamelen jullie geen zee-egels daar?

To share or not to share, that's the question!

Spongebob

Bericht door Spongebob » 03 aug 2009, 15:09

:D

Erik-B

Bericht door Erik-B » 03 aug 2009, 15:35

Afbeelding