ontmantelde "Mosasaurus kaak"
Antw: ontmantelde "Mosasaurus kaak"
Al deze stukken zijn verhandeld in Khouribga. Ze komen uit de fosfaatmijnen van ODP uit de buurt. Deze mijnen zijn bijna zo groot als heel vlaanderen. Het fosfaat zit in lagen en wordt weggegraven, de niet fosfaathoudende lagen worden op een hoopje gegooid. Daar wordt dan gezocht. De 'vindplaats' Khouribga is dan ook een verzamelnaam om enigzins de omgeving aan te duiden.
Wat de witte dingen zijn , ben ik ook al enige tijd aan het uitvissen maar heb het nog niet gevonden. Natuurlijk is ook het bot interessant maar de foto's zijn zo onduidelijk dat daar niets van te maken valt. Indien het een Post Dentary Unit van een Mosasaurus zou zijn , moet hij opgebouwd zijn uit vier aparte botten.
mvg
Wat de witte dingen zijn , ben ik ook al enige tijd aan het uitvissen maar heb het nog niet gevonden. Natuurlijk is ook het bot interessant maar de foto's zijn zo onduidelijk dat daar niets van te maken valt. Indien het een Post Dentary Unit van een Mosasaurus zou zijn , moet hij opgebouwd zijn uit vier aparte botten.
mvg
- Paralititan
Hierbij foto's van de wortels and de tandkronen, inclusief de binnenkant. Ik weet niet of de wortels autenthiek zijn, maar ze horen (bijna) zeker niet bij een van de tandkronen, aangezien er erg veel plaster, en bij een zelfs lijm, tussen zat.
Foto 1: de twee wortels
Foto 2: binnenkant van de wortel die bij de grote M. beaugei
Foto 3: binnenkant van de wortel die bij de kaak zat.
Foto 4: binnenkant en onderkant van de grote M.beaugei
Foto 5,6,7: De kleinere M.beaugei van verschillende kanten. Deze is niet zo gefacetteerd als de andere.
Foto 8,9: de andere tandkronen nogmaals.
Foto 10: Een van de andere tandkronen. Deze lijkt ook licht gefaceteerd te zijn.
Ik twijfel nog een beetje aan de deternimatie van sommige tanden. Aangezien de ene Mosasaurus beaugei erg licht gefacetteerd is vergeleken met de andere. En nog een tand vertoon dit ook. Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn voor bevestiging of van de determinatie.
Is het inderdaad het beste het bot, de werveltjes en de wortels conserveer in een mengsel van velpon/aceton? Het bot is erg broos, en valt bijvoorbeeld uit elkaar in water. Zat dit niet gebeuren bij velpon/aceton?
Groeten,
René
[Bewerkt door Paralititan op 18-08-2009 om 17:52 NL]
Antw: Antw: ontmantelde "Mosasaurus kaak"
....
Is het inderdaad het beste het bot, de werveltjes en de wortels conserveer in een mengsel van velpon/aceton? Het bot is erg broos, en valt bijvoorbeeld uit elkaar in water. Zat dit niet gebeuren bij velpon/aceton?
Groeten,
René
[Bewerkt door Paralititan op 18-08-2009 om 17:52 NL][/quote]
... water en Marokkaans spul is geen aanrader ... zelf gebruik ik dit alleszinds niet (meer) ...
.. als je niet in het bezit bent van osteofix is mss velpon/acceton een alternatief ..
@ Plikona : idd foto's, 't blijft moeilijk .. toch denk ik niet aan PDU of ander mosa-achtig spul ...
Groeten,
René
[Bewerkt door Paralititan op 18-08-2009 om 17:52 NL][/quote]
... water en Marokkaans spul is geen aanrader ... zelf gebruik ik dit alleszinds niet (meer) ...

.. als je niet in het bezit bent van osteofix is mss velpon/acceton een alternatief ..
@ Plikona : idd foto's, 't blijft moeilijk .. toch denk ik niet aan PDU of ander mosa-achtig spul ...
grtn,mike
- Paralititan
Ik was ook niet van plan het in het water te leggen:D. Het was een (domme) vergelijking. Ik ben alleen bang dat het spul uit elkaar valt als ik het in een vloeistof leg. Omdat dat bij water wel zou gebeuren. Ik zal kijken of ik nog aan osteofix kan komen.
Bedankt voor de tip!
Groeten,
René
Bedankt voor de tip!
Groeten,
René
De linker wortel is zo te zien in model gesneden matrix. De rechter ,kleinere wortel lijkt echt. Zie zelf het verschil? De kleine wortel heeft nog matrix in de pulpaholte , maar als je niet thuis bent in prepareren , zo laten. Fossielen uit Marokko zijn geherkristaliseerd. Ze breken dus niet volgens anatomische suturen maar volgens de nieuwe kristalvlakken. Dit is niet te behandelen. Ook zijn ze ook 'waterschuw' en vallen uit mekaar door vocht. Een vochtige kelder kan al nefast zijn. Dus zeer droog bewaren.
De onderkant van de grote tand toont aan dat hij afgestoten is. De kleinere zat nog vast aan een wortel. Het proces is nog maar pas begonnen.
De onderkant van de grote tand toont aan dat hij afgestoten is. De kleinere zat nog vast aan een wortel. Het proces is nog maar pas begonnen.
- Paralititan
Bedankt voor de hulp Plikona. Blijft u bij de determinatie van de tanden? Aangezien de kleine tand gedetermineerd als M.beaugei veel minder gefacetteerd is, and een andere tand P.anceps is meer gefacetteerd dan de andere P.anceps.
Groeten,
René
Groeten,
René