Ammoniet uit Rottier (Drome)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Everhardus
Ammoniet uit Rottier (Drome)

Bericht door Everhardus » 28 aug 2009, 18:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
Deze ammoniet heb ik afgelopen vakantie gevonden in Rottier bij La Charce in de Drome (Frankrijk natuurlijk...). Het is wellicht aan de vroege kant te gaan proberen deze ammoniet te determineren gezien er nog veel gesteente aan vast zit en hierdoor de nodige details verborgen blijven.
Toch heb ik al wat zitten zoeken op websites en wat literatuur die ik ter beschikking heb.
De vorm van de ammoniet en ook de bewaartoestand (heeft wel wat weg van de fosforiet ammo's uit CBN) lijkt me nogal af te wijken van alles wat ik uit de Drome gezien heb. Volgens de Gea uitgave "Het onder-krijt van de Provence" zijn de mergels en gesteenten bij Rottier uit het Valanginien en Hauterivien. Ik vraag me af of het Albien wellicht ook ontsloten ligt bij Rottier gezien de ammoniet lijkt op sommige Gault-ammo's uit Folkestone en Cap Blanc. Ook de mergels waar ik de ammoniet vond waren aanzienlijk donkerder dan gebruikelijk in die regio. Heeft iemand wellicht aanvullende (geologische)info voor mij, ik ben zelf niet in het bezit van een geologische kaart van het gebied.
Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 28-08-2009 om 17:42 NL]

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Ammoniet uit Rottier (Drome)

Bericht door Stijn » 29 aug 2009, 01:03

ter info: geologische kaarten van frankrijk zijn te koop bij de franse geologische dienst. Ook via de site van de BRGM denk ik.

Best inderdaad eerst preppen!

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Everhardus

Bericht door Everhardus » 29 aug 2009, 02:19

Hallo Stijn,
Ik zal eens achter die kaarten aangaan. Dom dat ik niet iets ter plekke heb gekocht. Preppen zal nog even op zich laten wachten, ik heb sterke twijfels of de prepareernaald hiermee uit de voeten kan. Ik heb binnen nu en een maand een afspraak met iemand die nogal aktief is bij Steinkern en veel prep-ervaring heeft. Ik heb een aantal geprepareerde Charmouth-nodules van hem gezien die ronduit fantastsich waren. Hij werkt voor het stadium dat ik nog te gaan heb via de "air-abrasive" methode, soort zandstralen dus....
Daar wil ik eerst meer vanaf weten eer ik deze ammo bij de horens vat.
Gr,Marcel

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 29 aug 2009, 09:51

Ik heb hier een grote geologische kaart van Frankrijk. Als je me de google earth/maps lokatie mailt, zal ik het voor je opzoeken.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 02 sep 2009, 13:09

Het is lastig te zien op de kaart van heel Frankrijk, maar in het gebied komen Boven Jura en Onder Krijt afzettingen voor. waarschijnlijk niet precies genoeg voor een exacte determinatie op basis van stratigrafie.

Het fossiel is ook afgesleten, dus enig transport is niet uitgesloten, ook al is de exacte vindplaats bekend.

Heb ook nog even de GEA uitgave over het "onder Krijt van de Provence" geraadpleegd, en daar staat de weg La Charce - Rottier in genoemd. Bij Le Mas spreken ze van Boven Valanginien (met zone Teschenites callidiscus) en hoger tegen de bosrand over Onder Hauterivien (Crioceratites, Olcostephanus en Holcodiscus).

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Everhardus

Bericht door Everhardus » 02 sep 2009, 19:14

Bedankt voor de moeite, veel van de info die je noemt had ik al (via dezelfde GEA uitgave). Ik zal eens kijken of ik aan een gedetailleerde geologische kaart van die omgeving kan komen. Ik kom er nog wel eens op terug als ie geprept is. Marcel

Gesloten