vraagje??
Antw: vraagje??
Idd, een orthoceras-achtige, geen belemniet.
waarschijnlijk Orthoceras sp. uit Marokko.
Groeten, Casper
waarschijnlijk Orthoceras sp. uit Marokko.
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Maar als ik Orthoceras opzoek,
lijkt ie op een belemniet.
Wat is dan het verschil??
Groetjes Boukje
lijkt ie op een belemniet.
Wat is dan het verschil??
Groetjes Boukje
Boukje :-)
Een orthoceras is een soort inktvisachtige. Het is een langwerpig dier. In de fossielen zijn vaak de verschillende \"kamertjes\" goed te zien.
http://www.fossiel.net/informatie/glossarium.php

Ziepe
[Bewerkt door webmaster op 19-10-2006 om 09:50 NL]
http://www.fossiel.net/informatie/glossarium.php

Ziepe
[Bewerkt door webmaster op 19-10-2006 om 09:50 NL]
The earth has music for those who listen.
hey boukje -
hier een foto uit mijn collectie om het een beetje duidelijk te maken, links een orthoceras uit Marokko (Hamar Lagdad) en rechts een belmniet uit België (Albertkanaal).
Ziepe

hier een foto uit mijn collectie om het een beetje duidelijk te maken, links een orthoceras uit Marokko (Hamar Lagdad) en rechts een belmniet uit België (Albertkanaal).
Ziepe

- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Cru gezegd, en niet helemaal wetenschappelijk correct, maar je zou kunnen stellen dat een belemniet een stuk van een soort pijlinktvis, terwijl een orthoceras kan gezien worden als een nog niet opgerolde voorloper van de ammonieten en nautilussen.
Je orthoceras is trouwens gepolijst Boukje. Op de foto van Ziepe zie je een natuurlijk exemplaar. De \'segmenten\' die je ziet zijn verschillende kamers, analoog aan de kamers bij een ammoniet.
Je orthoceras is trouwens gepolijst Boukje. Op de foto van Ziepe zie je een natuurlijk exemplaar. De \'segmenten\' die je ziet zijn verschillende kamers, analoog aan de kamers bij een ammoniet.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Boukje, waar heb je dat fossiel gekocht ?
Ziepe
Ziepe
Hoi Ziepe,
het heeft jaren bij mijn opa&oma op de kast gestaan.Zij en ik dachten vroeger altijd dat het gewoon een mooi geslepen stuk steen was.
Tot ik ouder werd en me in fossielen ging interesseren en dus me oma kon vertellen dat dit een fossiel is.Nu heeft ze het aan mij kado gedaan omdat ze weet dat ik fossielen verzamel.Maar me op&oma gingen altijd veel aar Duitsland en Oostrijk.En zouden hem daar wel ergens gekocht hebben.
Binnekort zal ik ze het vragen...
Gr Boukje:-)
[Bewerkt door Boukje op 29-06-2005 om 10:11 NL]
[Bewerkt door Boukje op 29-06-2005 om 10:13 NL]
het heeft jaren bij mijn opa&oma op de kast gestaan.Zij en ik dachten vroeger altijd dat het gewoon een mooi geslepen stuk steen was.
Tot ik ouder werd en me in fossielen ging interesseren en dus me oma kon vertellen dat dit een fossiel is.Nu heeft ze het aan mij kado gedaan omdat ze weet dat ik fossielen verzamel.Maar me op&oma gingen altijd veel aar Duitsland en Oostrijk.En zouden hem daar wel ergens gekocht hebben.
Binnekort zal ik ze het vragen...
Gr Boukje:-)
[Bewerkt door Boukje op 29-06-2005 om 10:11 NL]
[Bewerkt door Boukje op 29-06-2005 om 10:13 NL]
Boukje :-)