Leo Stolzenbach - voor diegenen met interesse.

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
franky
Been thanked: 12 times
Antw: Leo Stolzenbach - voor diegenen met interesse.

Bericht door franky » 07 sep 2009, 16:10

kijk dat bedoel ik nou maar.

Louis, Mike en anderen hebben een bepaald standpunt.
Ik heb laten zien dat er ook een andere kant is.

Ik hoop dat de mensen die dit lezen, zowel de amateurs en beginnelingen als ook de mensen van de musea en de wetenschappers er een les uit leren en proberen ergens een gulden middenweg te vinden.

groeten van de brabantse bende

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 08 sep 2009, 09:00

De voornaamste taak van een paleontoloog verbonden aan een museum is educatie. Het begeleiden van groepen. Daarnaast is er een hoop administratie en tijdens de luttele minuten die er dan resten kan er aan onderzoek gedaan worden. Als er over een onderzoek een artikel wordt gepubliceerd , dan is dat het resultaat van een redelijk goed te onderbouwen en te verdedigen punt. Niemand ziet de berg belangrijke fossielen op het schap die niet voor 100% te verdedigen zijn, waar je geen kant mee op kunt omdat belangrijke aanwijzingen ontbreken. Zijn ze dus te verwaarlozen? Zeer zeker niet. Het kan zijn dat ze na jaren er nog altijd liggen , maar morgen kan een fossiel gevonden worden dat veel verklaard, een ander inzicht geeft op het hoe en waarom en kan er weer een probleem gefinaliseerd worden. Als daar niet over gecommuniceerd wordt , krijg je inderdaad de indruk dat er na ontvangst van je stuk , er niets mee gebeurd is. En dat is spijtig.
Nog spijtiger is de suggestie dat je voor een belangrijk stuk je een vervangstuk uit de collectie zou moeten terugkrijgen. Elk stuk uit de museumcollectie is genummerd en er kunnen er dus niet zomaar wat verdwijnen. Deze suggestie is al bijna even erg als dat de musea hun belangrijkste stukken moeten verkopen aan handelaren die er dan winst kunnen op nemen. (Want de minst belangrijke brengen natuurlijk niks op). Dit getuigt van een goudzoekersmentaliteit waarbij de belangrijkheid van fossielen enkel afgemeten wordt aan hun goudwaarde. En ik kan mij nog altijd niet van de verdenking ontdoen, dat dit nu juist de belangrijkste beweegreden is van mijn opponenten alhier.

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 08 sep 2009, 13:33

Hoi louis,

duidelijk verhaal.

Ik denk dat franky bedoeld dat, willen musea een beter imago krijgen, ze zich wat vriendelijker/toegankelijker mogen opstellen naar amateuren toe. Ik heb ook wel eens een vondst afgestaan uit Rheine aan Barry van Bakel die in Boxtel werkt, maar nooit meer terug gekregen. Hij is daar niet een uitzondering. Ik vind het gewoon fatsoenlijk als je het terug krijgt of men zich hoe dan ook even meldt en uitlegt hoe het ermee staat of wat er met een bepaald stuk is gebeurd. Als dat niet gebeurd kan ik me voorstellen dat mensen denken dat het in een of ander stoffig laatje is verdwenen of zelfs weggegooid.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

franky

Bericht door franky » 08 sep 2009, 15:13

zo ongeveer bedoel ik het Gerrit-jan, ik breng het alleen wat botter.
bovendien vind ik nog steeds, voor wat hoort wat en dat mis ik vaak (mensen die dingen afstaan voor onderzoek en nooit meer iets horen, lege bakken die nooit terugkomen, etc etc). het kan inderdaad zo zijn dat men er jarenlang geen tijd voor heeft maar dan moet men dat uitleggen en dat gebeurt ook niet. als jij Gerrit-jan iets gratis afstaat aan een museum, vind ik dat ze best mogen vragen wat je verzameld, en bij jou bijvoorbeeld zal dat zeeegels zijn, waarop ze dan kunnen reageren, oh heb je al ooit in Wullen gezocht. nee, dan denk ik dat we nog wel ergens iets leuks voor je in de kelder hebben. dat hoeven geen topstukken te zijn, geen holotypes en dergelijke. Als ze dat zouden doen breng je volgende keer als je iets bijzonders hebt waarschijnlijk opnieuw een bezoekje. Als je niets krijgt, zelfs geen info of zo, denk je volgende keer, dat ze maar verekken ik verkoop het of ruil het tegen iets anders.
Het komt gewoon te vaak van 1 kant.

in het NHM te Maasstricht had enkele jaren terug iemand een behoorlijke grote en zeker belangrijke collectie in bruikleen liggen. deze persoon heeft alles op een gegeven moment ingepakt en meegenomen en vervolgens aan een handelaar verkocht en hij is helemaal gestopt met fossielen. Hier zaten zelfs een aantal holotypes bij. De preciese reden ken ik niet en wil ik niet eens weten maar het zal vast niet zijn dat hij zich zo goed behandeld voelde door het museum.

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen.
nee, de wetenschap en de musea hebben altijd wel een hoop kritiek op de handelaren en op de zoekers,maar ze hebben hun eigen zaken ook nog lang niet goed voor elkaar.

Theo

Bericht door Theo » 08 sep 2009, 16:13

Afbeelding

Gerrit-Jan schreef

Hoi louis,

duidelijk verhaal.

Ik denk dat franky bedoeld dat, willen musea een beter imago krijgen, ze zich wat vriendelijker/toegankelijker mogen opstellen naar amateuren toe. Ik heb ook wel eens een vondst afgestaan uit Rheine aan Barry van Bakel die in Boxtel werkt, maar nooit meer terug gekregen. Hij is daar niet een uitzondering. Ik vind het gewoon fatsoenlijk als je het terug krijgt of men zich hoe dan ook even meldt en uitlegt hoe het ermee staat of wat er met een bepaald stuk is gebeurd. Als dat niet gebeurd kan ik me voorstellen dat mensen denken dat het in een of ander stoffig laatje is verdwenen of zelfs weggegooid.
----------------------------------------Hier ben ik het volledig mee eens.Een teken van erkenning hoeft niet groot te zijn.Heb een aantal jaar geleden een hoornpit aan Naturalis afgestaan en een paar weken later ontving ik dit berichtje en een mooi afgietsel van het stuk.
op onze tentoonstelling is het afgietsel met de brief getoond.
Vond het zelfs een beetje... een eer dat ik de brief kon tonen

Attenties hoeven niet groot of duur te zijn,als ze maar gemeenD zijn.

Theo

franky

Bericht door franky » 08 sep 2009, 16:23

het kan dus wel. jammer dat het zo vaak niet gebeurt.

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 08 sep 2009, 16:26

Respect!!

Zo kan het dus ook.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

erik m

Bericht door erik m » 08 sep 2009, 17:11

Hallo Allemaal,

Het is een heel verhaal geworden over de mosa fossielen.
Ik ga zeker even naar de veiling kijken en als ik de kans krijg ga ik ook even naar een van de kijk dagen.
Volgens mij kun je dan gemakkelijk zien of deze fossielen in de mergel zitten of het bekende zandsteen uit Marokko.
Ik zal dan zeker niet na laten om dat even aan de veiling meester te melden en wat hij er dan mee doet is aan hem en de verkoper.

Groetjes Erik

E.J.

franky

Bericht door franky » 08 sep 2009, 18:34

ik ga waarschijnlijk ook even kijken op een van de kijkdagen.ben inderdaad benieuwd of er dan nog steeds Limburg bijstaat. tot dan trek ik geen conclusies.

Plikona

Bericht door Plikona » 08 sep 2009, 19:25

Franky schreef:

in het NHM te Maasstricht had enkele jaren terug iemand een behoorlijke grote en zeker belangrijke collectie in bruikleen liggen. deze persoon heeft alles op een gegeven moment ingepakt en meegenomen en vervolgens aan een handelaar verkocht en hij is helemaal gestopt met fossielen. Hier zaten zelfs een aantal holotypes bij. De preciese reden ken ik niet en wil ik niet eens weten maar het zal vast niet zijn dat hij zich zo goed behandeld voelde door het museum.

einde citaat.

Franky, zonder het geval te kennen noch er weet van te hebben ben je wel vlot in het insinueren. Door de behandeling die hem te beurt viel van het NHMM heeft hij al zijn fossielen verkocht en is gestopt met verzamelen?

Ik ken nog van dergelijke gevallen en daar kwam geen museum bij te pas. Op een vieze dag werden ze voor het voldongen feit gesteld...De helft (of toch de tegenwaarde in Euro's) van de verzameling. Argumenten op?

Gesloten