Soortenlijsten op website!
Antw: Antw: Soortenlijsten op website?
Ik ben met je eens dat een dergelijke aanpak grote voordelen heeft omdat het dan ook toepasbaar is op andere ontsluitingen. Als je een soortenlijst niet per vindplaats, maar per tijdperk wilt maken loop je tegen een aantal problemen op.sharkteethrene schreef:
En waar gaat het dan om!
Rene.
- Per tijdperk indelen is niet voldoende, je zult per formatie, of zelf laagniveau moeten gaan.
- Op veel vindplaatsen zijn meerdere lagen of formaties ontsloten. Ook is bij veel van de vindlaatsen niet strikt stratigrafisch te verzamelen.
- In veel lagen zit herwerkt materiaal uit oude lagen. Niet altijd als zodanig herkenbaar.
- Binnen een tijdperk kunnen er op verschillende plekken op dezelfde tijd totaal verschillende afzettingen en verschillende fauna's zijn afgezet.
- Ook binnen formaties kunnen er geografisch variaties optreden in de soorten.
- De winningsmethode bij de vindplaats speelt een rol in de vondsten. Er kan sortering optreden waarbij sommige soorten niet gevonden worden, of de methode niet overleven.
Mijn conclusie is dat het zoeken op laag/formatie in sommige gevallen nuttig kan zijn, maar zeker niet in alle gevallen.
Wellicht kunnen we iets inbouwen dat je naast een overzicht per vindplaats ook gemakkelijk een overzicht kan krijgen per tijdperk / formatie. Dit systeem zoekt dan alleen op een bepaalde categorie in combinatie met tijperk / formatie.
Overigens kan dit laatste al grotendeels via de foto-pagina, alleen niet als lijst, en alleen op tijdperkniveau. Je kunt bovenaan bijvoorbeeld selecteren dat je alleen haaientanden uit het Krijt wilt zien. Zie http://www.fossiel.net/determinatie/det ... perk=Krijt .
Ik kan eens een poging doen om iets dergelijks in lijstniveau te krijgen. Je zou dan kunnen selecteren dat je alleen haaientanden uit de lichtenberg horizont wilt zien (ongeacht de vindplaats). Dan kan iedereen ook daar naar kijken.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Antw: Soortenlijsten op website?
Een vragenlijst met een hulp naar Determinatie zal wel kunen , maar dan moeten er ook wel heel goede informatie instaan van wat en hoe en waarom het zo is.
Ik wil best zo'n pagina (of pagina's) maken voor Fossielnet, met linken ernaar toe, enzo.
Zowel in het Engels en Nederlands, eventueel in het Duits.
Zo moeilijk is dat niet te maken, alleen wie leverd de goede informatie ervoor?
Want het is me al opgevallen iedereen heeft een eigen menig over tanden.
Groeten John.
Ik wil best zo'n pagina (of pagina's) maken voor Fossielnet, met linken ernaar toe, enzo.
Zowel in het Engels en Nederlands, eventueel in het Duits.
Zo moeilijk is dat niet te maken, alleen wie leverd de goede informatie ervoor?
Want het is me al opgevallen iedereen heeft een eigen menig over tanden.
Groeten John.
SeeYou!
Zeker kan dat, sterker nog, op categorieniveau heb ik dat al eens gemaakt: http://www.fossiel.net/informatie/determinatiehulp.php (opmerkingen overigens welkom!)Johwi schreef:
Een vragenlijst met een hulp naar Determinatie zal wel kunen
Als je dieper wilt gaan en bijvoorbeeld de boel wilt uitbreiden tot familie of genusniveau, dan kom je uit op een erg complex geheel. Het aantal families loopt in de duizenden, en het aantal genera van fossielen denk ik wel in de hondderdduizenden... Gezien de schaal van zo'n project denk ik niet dat we dat als fossiel.net voor elkaar krijgen.
Kennis telt!
Ik heb je categorieniveau gezien (even opmerking erover) kan je het gescheiden houden de schelpen en de haaientanden?
Nu staat het op 1 pagina bij elkaar, om overzichtelijk te blijven kun je beter 2 pagina's maken, een voor de schelp en de ander voor de tand eventueel.
Een hulp voor determinatie hoeft niet zo uitgebreid te zijn, het gaat volgens mij om een vergelijkings pagina waar de meeste leken (beginnelingen)er wat aan hebben, en niet het hele form door hoeft te spitten!
De doorgewinterde haaientanden cq schelpen freaks weten het toch al wat het is, wat zij vinden.
Groeten John.
Nu staat het op 1 pagina bij elkaar, om overzichtelijk te blijven kun je beter 2 pagina's maken, een voor de schelp en de ander voor de tand eventueel.
Een hulp voor determinatie hoeft niet zo uitgebreid te zijn, het gaat volgens mij om een vergelijkings pagina waar de meeste leken (beginnelingen)er wat aan hebben, en niet het hele form door hoeft te spitten!
De doorgewinterde haaientanden cq schelpen freaks weten het toch al wat het is, wat zij vinden.
Groeten John.
SeeYou!
En als het doorgaat,kan er bijvoorbeeld als men 4 tot 6 fotos aanvinkt ze bijelkaar op je scherm krijgt zodat je ze optimaal kan vergelijken?Johwi schreef:
Ik heb je categorieniveau gezien (even opmerking erover) kan je het gescheiden houden de schelpen en de haaientanden?
Groeten John.
Theo
Hallo,
Graag wijs ik in dit verband op
http://paleobiology.si.edu/pdfs/sharktoothKey.pdf
En dan met name de laatste paar pagina's: door omschrijvingen en doorverwijzen kom je uiteindelijk bij een naam uit. Zoiets lijkt me handiger als determinatiehulp; maar 't is ook veel meer werk natuurlijk.
Ik vraag me wel af of de deskundigen onder ons van mening zijn of e.e.a. 'werkbaar' is.
Groeten, Jan
Graag wijs ik in dit verband op
http://paleobiology.si.edu/pdfs/sharktoothKey.pdf
En dan met name de laatste paar pagina's: door omschrijvingen en doorverwijzen kom je uiteindelijk bij een naam uit. Zoiets lijkt me handiger als determinatiehulp; maar 't is ook veel meer werk natuurlijk.
Ik vraag me wel af of de deskundigen onder ons van mening zijn of e.e.a. 'werkbaar' is.
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Carcharias
- Contacteer:
Ik heb al eerder aangegeven hoe ik denk over de nieuwe opzet betreffende toegankelijk van vindplaatsinformatie. Het aantal geplaatste berichten zegt helemaal niets over de integriteit van een bepaald persoon. Jammer dat daar inhoudelijk verder niet op gereageerd wordt, maar dit even terzijde. Als ik dan nu lees dat soortenlijsten van vindplaatsen ook onder hetzelfde regime gaan vallen dan rijzen mij de haren ten berge. Deze soortenlijsten zullen vooral gebruikt worden bij de determinatie van gevonden fossielen. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat je mensen wilt onthouden van deze informatie. Wat is dadelijk het volgende; de toegang tot de fotopagina die beperkt wordt? Op deze manier ga je dus een klein clubje creëren die de exclusieve toegang heeft tot alle informatie. Een zeer onwenselijke situatie mijn inziens!webmaster schreef:
Ik wil de toegang aan de soortenlijst eigenlijk onder hetzelfde regime laten vallen als de toegang tot de vindplaatseninformatie. Ook hier dus wordt de toegang tot informatie beperkt als de kwetsbaarheid van de vindplaats dat vereist.
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
@Camiel,
Je hebt helemaal gelijk dathet aantal berichten niet altijd iets zegt over de intergriteit van een persoon. Maar hoe kan je dat wel bepalen? Ik kan moeilijk iedereen hier bij me langs laten komen voor een integriteitscheck...
Deze discussie wil ik zeker verder voeren, maar voor degenen die dat willen, graag een nieuw en apart topic.
Nu is het nog niet zeker hoe de soortenlijsten zullen worden vormgegeven. Als we daar uit zijn zal ik met de andere beheerders overleggen over de toegankelijkheid ervan. Ik ben op zich ook voorstander van openbaarheid van alle informatie mocht dat kunnen.
Je hebt helemaal gelijk dathet aantal berichten niet altijd iets zegt over de intergriteit van een persoon. Maar hoe kan je dat wel bepalen? Ik kan moeilijk iedereen hier bij me langs laten komen voor een integriteitscheck...
Deze discussie wil ik zeker verder voeren, maar voor degenen die dat willen, graag een nieuw en apart topic.
Nu is het nog niet zeker hoe de soortenlijsten zullen worden vormgegeven. Als we daar uit zijn zal ik met de andere beheerders overleggen over de toegankelijkheid ervan. Ik ben op zich ook voorstander van openbaarheid van alle informatie mocht dat kunnen.
Kennis telt!