Soortenlijsten op website!

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Antw: Soortenlijsten op website?

Bericht door webmaster » 27 sep 2009, 15:22

Johwi schreef:
Ik heb je categorieniveau gezien (even opmerking erover) kan je het gescheiden houden de schelpen en de haaientanden?
Mocht zo'n pagina met een soortenlijst te groot worden, is het een idee om de boel te splitsen per categorie. En niet alleen haaientanden en bivalven, want gelukkig zijn er nog véél meer tijpen fossielen te vinden in de wereld ;).

Mocht het op één pagina wel kunnen heeft dat mijn voorkeur uit oogpunt van het beheer van de site.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Soortenlijsten op website?

Bericht door webmaster » 27 sep 2009, 19:24

Ik had nog vergeten de link te plaatsen naar de tweede conceptpagina om een soortenlijst te genereren op basis van tijdperk en subtijdperk/formatie.

Zie http://www.fossiel.net/vindplaatsen/soo ... rmatie.php

In dit wat je bedoelt René?
Je kunt hiermee bijvoorbeeld rechtstreeks zoeken naar haaientanden uit de Lichtenberg: http://www.fossiel.net/vindplaatsen/soo ... 20horizont

Ook hier levert inconsequente schrijfwijzes een boel doublures op. Mochten we hiermee verdergaan, dan zullen we dat moeten oplossen.

Kennis telt!

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 28 sep 2009, 00:29

Hallo Herman,

Een prima opzet,vanzelfsprekend heb ik even de diverse getoonde foto's uit diverse periodes bekeken.
Wat me opvalt is dat er bij sommige geplaatste foto's de exacte locatie/vindplaats vermeld staat.
M.i. is het beter deze te verwijderen en enkel de ouderdom te vermelden.
Dus Mioceen,Plioceen of krijt etc etc.

Waarom:
1.er wordt geen informatie gegeven over welke locatie dan ook.
2.iedereen kan hierin inzien,zonder uitzondering.
3.senior leden lopen al langer mee (anders waren het geen senior leden)
Deze maken m.i. niet vaak gebruik van de foto site om tot een vergelijk/determinatie te komen.
Het alleen toegang verlenen tot leden die de benodigde kennis al in huis hebben is m.i. geen oplossing.
Deze moet voor eenieder toegankelijk zijn.
Het vermelden van de exacte locatie is m.i. niet nodig.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 28 sep 2009, 09:09

Twee (beginners) vraagjes:

1. Hoe weten de beginners (ik ben met je eens dat dat de mensen zijn die het meest gebruik van maken) in welk tijdperk/formatie zitten te zoeken?

2. Zijn er geen verschillen in de locaties op basis van het zelfde tijdperk qua vondsten?

Ik snap dat de exacte locatie niet hoeft worden vrijgegeven, maar misschien moet er een tussenweg worden gezocht? Bijv. Tijdperk icm Regio(ipv plaats)?

Groeten,

Gerard

[Bewerkt door gverwey op 28-09-2009 om 08:10 NL]

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 28 sep 2009, 12:11

Ola Gerard,

1.Ik neem aan dat als je ergens gaat zoeken je op de hoogte bent van welke periodes je daar kunt aantreffen.
Met deze gegevens in het achterhoofd moet het niet moeilijk zijn.
Tevens een mooi leerproces.

2.dit is zeker het geval.

Tijdperk en regio lijkt mij een goede oplossing hiervoor.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Soortenlijsten op website?

Bericht door Somniosus » 28 sep 2009, 12:32

gverwey schreef:
1. Hoe weten de beginners in welk tijdperk/formatie zitten te zoeken?
Euh duh??

Uiteraard heeft exacte vindplaats weinig nut, buiten het lokken van toeristen (eventueel wel vermelding van de regio). Tijdperk is misschien wat oppervlakkig, dus formatie of horizon erbij maakt het al wat precieser.

Carcharoides
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 28 sep 2009, 13:21

Als ik ergens ga zoeken, probeer ik er via het internet achter te komen uit welke tijdsperiode het komt inderdaad.

De eerste keer dat ik naar Hoe...ging bijv had ik geen idee hoe oud mn vondsten precies waren.

Maar dan moet je het wel ergens kunnen vinden.

Daarom het idee tijdperk icm regio.

Groeten,

Gerard

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 28 sep 2009, 15:18

1. Hoe weten de beginners (ik ben met je eens dat dat de mensen zijn die het meest gebruik van maken) in welk tijdperk/formatie zitten te zoeken?
Ik ben van plan bij elke vindplaatsbeschrijving een link toe te voegen naar de betreffende soortenlijst van deze vindplaats, maar ook naar de algemene soortenlijst per formatie/laag. Dit zal het voor beginners én voor de gevorderden gemakkelijker maken.

Ook wil ik de soortenlijsten volledig integreren in de fotopagina's.

Over de vindplaatsinformatie denk ik dat die wél vrij essentieel is voor de determinatie, en ook voor de kwaliteit van het fotosysteem. Mijns inziens zijn de namen van de vindplaatsen over het algemeen niet geheim.

Links naar de betreffende vindplaatsbeschrijvingen kunnen dan ook blijven staan. Die pagina's zijn toch al afgeschremd voor de toevallige bezoeker als de kwetsbaarheid dat vereist.

Bij sommige fossielen in de database staat inderdaad specifieke informatie over de vindplaats in het opmerkingenveld. Deze informatie zal ik eens tegenb het licht houden om te kijken of daar te kwetsbare plaatsen in vermeld staan die evt. ongewenste effecten kunnen veroorzaken.

Verder zal ik ook met de andere beheerders overleggen hoe we het één en ander gaan doen.

Kennis telt!

Carcharoides
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 28 sep 2009, 17:34

Dat zou een perfecte oplossing zijn wat mij betreft!

Groeten,

Gerard

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 29 sep 2009, 07:25

Dit is mijns inziens inderdaad een goede oplossing. Mooi gevonden en goed uitgedacht.

Ik blijf het overigens geweldig vinden hoe veel tijd en moeite je toch in deze site steekt Herman (maar natuurlijk ook andere beheerders). Echt petje af!

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gesloten