Soortenlijsten op website!

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Soortenlijsten op website!

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 16:55

Het kan wel wat minder maat!

Als het soort bekend is is de rest natuurlijk makkelijk te achterhalen maar vaak kom je niet verder dan genus.

Voor jou is het alledaagse kost maar voor velen een zoektocht.

Herman benoemt ook enkele reden hiervoor.

Trouwens, ik ben wel benieuwd naar welk archief je refereert. Als je de fotopagina bedoeld bestaat die grotendeels uit vondsten die door leden hier zijn gedaan en dus ook verantwoordelijk zijn voor de naamgeving. Als je er dan van uitgaat dat, zoals Louis stelt, we hier in kringen verkeren die nooit beschrijvende artikelen lezen, dan is het voor mij niet sluitend dat het archief in het algemeen, niet voor het haaientanden archief in het bijzonder, 100% waterdicht is, tenzij je/jullie elke foto bijdrage checken (dat weet ik niet).

Als ik mij beroep op het archief dan is dat ook puur vergelijken van mijn vondsten met de foto's die er staan. Vandaar het voorstel van tandenzoeker.

Ik hoef me dan ook niet te laten zeggen dat ik dus maar weer postzegels of munten moet gaan verzamelen. Ik probeer alleenmaar construktief mee te denken maar als dat in verkeerde aarde valt laat ook maar zitten!!

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 07-11-2009 om 16:58 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Soortenlijsten op website?

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 17:14

Zoals Frederik al aangeeft zal een soortenlijst het determineren alleen een stukje makkelijker maken als..
Frederik schreef:
...de lijst juist en min of meer volledig is. Anders kan het net een bron zijn van systematische fouten. Zo'n lijsten zijn dan ook enkel nuttig als ze stelselmatig gecontroleerd worden door mensen die goed bekend zijn met de vindplaats denk ik.
Ik zal mijn vraag anders formuleren.

Worden de lijsten dan nu ook reglmatig gecheckt door mensen die goed bekend zijn met de vindplaats??

want het kan natuurlijk goed zijn dat ik, om mijn laatste bijdrage (de tand uit CBN) maar even als voorbeeld te nemen, er nu een verkeerde genus erop heb geplakt.

Meer dan dat heb ik niet proberen te zeggen.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 07-11-2009 om 17:17 NL]

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 07 nov 2009, 17:34

Een beetje humor kan nooit geen kwaad GJ.

Wat de haaientanden betreft in het fotoarchief op deze site, kan ik zeggen dat die één voor één gecontroleerd worden. Daar zijn massaal veel fouten uitgehaald door Jeroen en mezelf. Uiteraard wordt dat niet elke dag nagekeken, maar toch op regelmatige basis. Ook voor de andere diergroepen zijn er personen aangesteld om dit te doen.

Ik zal nekeer kijken naar uwen CBN tand...:)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Soortenlijsten op website!

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 17:38

somniosus schreef:
Wat de haaientanden betreft in het fotoarchief op deze site, kan ik zeggen dat die één voor één gecontroleerd worden. Daar zijn massaal veel fouten uitgehaald door Jeroen en mezelf. Uiteraard wordt dat niet elke dag nagekeken, maar toch op regelmatige basis. Ook voor de andere diergroepen zijn er personen aangesteld om dit te doen.

Ik zal nekeer kijken naar uwen CBN tand...:)

Poeh he, wat een werk!! dat zal dan wel een boel tijd in beslag nemen.

Bedankt dat je de tand nog even onder de loep wil nemen!!

Groet

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 18:47

Nog even dit (en dan kap ik er mee)

Is het idee om naast een soortenlijst een kenmerkenlijst toe te voegen per soort, zoals dat wordt gedaan op de website van het NHM?? Ik snap dat dat extra werk oplevert maar het voorkomt ook giswerk, of zoals Louis het omschrijft "interpretaties van soortkenmerken" en bespaart uiteindelijk veel "nakijkwerk", want je "dwingt" mensen eerst een kenmerkenlijst aandachtig door te nemen. Just a thought ;)

Ben ook eens benieuwd wat er zo leeft onder andere forumleden!!

Groet

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 07 nov 2009, 22:13

Momenteel is er in de fotopagina bij een zeer beperkt aantal soorten een lijstje met kenmerken opgenomen waar wordt beschreven hoe deze te herkennen is. Het is zeker een goed idee om dit ook bij de andere foto's toe te passen. Zeker bij soorten die veel op elkaar lijken.

Dit zal zeker veel werk zijn, en ook zeker niet snel gedaan kunnen worden. We richten ons nu op de vergroting van de kwaliteit van de fotopagina, en ook op uitbreiding. Het bovenstaande zal ik dan ook meenemen, en meenemen in de mailing naar de fotobeheerders.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

sharkteethrene
Antw: Antw: Soortenlijsten op website!

Bericht door sharkteethrene » 07 nov 2009, 23:43

rené en marchien schreef:
eh Rene, je mag de woorden 'snurken' en 'spurren' ook samenvoegen tot 1 woord: 'sneupen'.

We vertrouwen er compleet op, komma, dat je samen met Gerrit-Jan wel tot een sluitende vertaling zult komen.

Hoe dan ook, mooi dat de discussie hier
verder gaat.
Smurf,

Snap er nog steeds geen eene smurf van?
Naar een avondje goed smurf bekeken te hebben,kom ik niet verder/anders dan de conclusie dat het hier smurf zou betreffen.
Ik vraag dan aan eenieder om dit ook eens te smurfen,zodat de menigen hierover gesmurft zijn.
Ola praat geen smurf,en zeg wat je bedoelt!

Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

René en Marchien

Bericht door René en Marchien » 08 nov 2009, 00:32

Rene, de taaldeterminatie is gisteren door ons verplaats naar "off-topic' "sneupen en snubben" :D

nog maar een keer de link dan, daar kun je je helemaal uitleven. ;)

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9817

Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

Gesloten