sneupen / snubben

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
sneupen / snubben

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 01:03



Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

 
Gebruikersavatar
René en Marchien
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:00
Re: sneupen / snubben

Bericht door René en Marchien » 07 nov 2009, 09:47

Hier maar even verder gaan dan. nav het gesnurk en ge(s)pur en gesneup.
Gerrit-Jan schreef:
Nou, laten we eerlijk zijn, die woorden zijn niet echt te begrijpen

maar als je bedoeld dat een beginned verzamelaar alles opraapt wat hij vindt en het dan moeilijk wordt om uit te zoeken vanwaar het komt (qua periode), kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Handiger is het om van te voren een gebied te kiezen en informatie erover in te vinden, dan weet je tevens wat voor fossielen je mogelijk tegen komt/ zult vinden.

Groet

Tja, kunnen we over van mening verschillen natuurlijk. Wij begrijpen vaak ook niet waar ze het hier over hebben. ;)

We hebben van begin af aan proberen duidelijk te maken dat we bij toeval gestuit zijn op een enorme rijkdom aan fossielen, bijna in onze achtertuin en vanuit dat startpunt ons een weg proberen te banen door alle info heen, in de hoop er ooit iets meer van te begrijpen.
Tot die tijd blijven we gewoon ieder keer weer genieten van elk steentje dat we oprapen.

Dat is ook wat er in die ene 'snurk-en(s)pur'-posting staat.
Als je en masse (met zijn allen) naar bekende groeves gaat, dan is het bijna vanzelfsprekend om aan te nemen dat men weet in welke lagen gezocht wordt en wat er aangetroffen kan worden. (iets dat ons juist minder aanspreekt, omdat het spontane vinden zoveel voldoening heeft gegeven.)
We hebben Hoe te An een paar keer beleefd, omdat je door de vele kleurrijke topics hier, behoorlijk werd aangestoken. (slecht voorbeeld doet slecht volgen, maar daar hebben we al eens iets over geschreven).

Er zijn dus fossielenzoekers en fossielenvinders, kunnen we wel zeggen ;)

Het lijkt ook alsof gevorderden vergeten hoe ze ooit zelf begonnen zijn met hun passie/hobby/studie etc.
Ondanks de zin in de forumregels om geduld te hebben met beginners, zien we hier te vaak dat mensen (beginners) binnen komen met een vraag, amper antwoord krijgen en dan ook niets meer van zich laten horen.
Daar breken we eigenlijk een lans voor momenteel.
We hebben ons destijds zelfs netjes voorgesteld op het 'algemeen'-onderdeel hier, maar daar is weinig animo voor blijkbar.
Misschien nog een optie?
Voorstel-onderdeel op dit forum, waar mensen eerst even een kleine indruk geven wie ze zijn (hoeft niet te persoonlijk) en uitleggen hoe ze in contact zijn gekomen met fossielen en wat hen drijft?

We begrijpen inmiddels dat je verschillende startpunten kunt hebben.
Zou het werkelijk zo zijn, dat mensen op bepaalde dag zeggen: 'zo, ik ben gek op fossielen (eventueel ook de handel erin), ik ga me nu eens orienteren waar die dingen te vinden zijn en ga daar dan op af?" Tja, dan is een forum dat vindplaatsen aanbiedt natuurlijk prettig.
Lijkt me toch de omgekeerde wereld.

Volgens mij loopt het bij de meesten anders, als ik zo de profielen wel eens doorlees.
Je hebt een passie voor de natuur, bewondert meestal van jongsafaan alles dat groeit en bloeit, je vindt iets, gaat info vergaren, je wilt je er meer in verdiepen en van het één komt het ander.
Weet je, ik open er nog wel een topic over, want we gaan hier teveel offtopic nu. Wil graag wel eens weten hoe iedereen is begonnen en wat hen drijft. (of de mods mogen dit ook wel afspliten naar een nieuw topic)

Ontopic nog even. Als je zoveel verschillend materiaal uit even zoveel verschillende lagen tegelijk op 1 zelfde plek vindt, dan is het een boeiende ontdekkingstocht om het ontstaan en de weg die zo een steentje heeft afgelegd in kaart te gaan brengen.
Dan is eenduidige info zeer welkom.
We hebben al begrepen dat we niet het simpelste materiaal hebben om als beginner mee bezig te zijn, maar dat maakt de uitdaging groter.

Vandaar op fossiel.net terechtgekomen (Hoe kan het ook anders. Je hoeft maar iets in te tikken op google en je komt meteen hier terecht. ;))
We waren enthousiast, proberen dat ook te blijven op onze manier.

Nogmaals, wij zijn geen fossielen gaan zoeken, de fossielen vonden ons, en nu zitten we inmiddels met een kamer vol oa silurische stenen die we graag willen benoemen.


Hopelijk leren we elkaar, vanuit al die verschillende startpunten, op den duur verstaan en blijft het delen van kennis en ervaringen het doel van deze site.

groet
Marchien (de andere helft is verstandig en slaapt nog uit.)







[Bewerkt door René en Marchien op 07-11-2009 om 09:53 NL]


Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: sneupen / snubben

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 10:04

rené en marchien schreef:
ontopic nog even. Als je zoveel verschillend materiaal uit even zoveel verschillende lagen tegelijk op 1 zelfde plek vindt, dan is het een boeiende ontdekkingstocht om het ontstaan en de weg die zo een steentje heeft afgelegd in kaart te gaan brengen.

We hebben al begrepen dat we niet het simpelste materiaal hebben om als beginner mee bezig te zijn, maar dat maakt de uitdaging groter.
..de fossielen vonden ons, en nu zitten we inmiddels met een kamer vol oa silurische stenen die we graag willen benoemen.

Natuurlijk prachtig als het in je achertuin ligt en de fossielen jou komen opzoeken :D

Ik denk dat het materiaal dat jullie vnden inderdaad moeilijk thuis te brengen is aangezien het getransporteerd is. Ik vind het al heel wat dat Tom het heeft kunnen dateren als Silurisch.

Verder denk ik dat je wat vaker wat van die vondsten moet laten zien en je niet uit het veld moet laten slaan als er een eerste of tweede keer nog niet echt toegehapt wordt.

Ben het wel met je eens dat er niet altijd even snel gereageerd wordt en de determinaties zich vaak afspelen op hoger "niveau" (lees door gevorderden). Ik kan me voorstellen dat als je een beginneling bent (dat ben ik na twee jaar nog), soms door de bomen het bos niet ziet en dat een soortenlijst alleen niet genoeg soelaas biedt. Toch vind ik het een hele vooruitgang.

Groet


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
René en Marchien
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:00
Re: sneupen / snubben

Bericht door René en Marchien » 07 nov 2009, 10:09

hahaha, dit gaat leuk zo. We lopen achter elkaar aan te rennen van ene topic naar andere topic.

Oke....mijn posting ook weer even verplaats naar hier dan. ;)


-------------
Op het samenstellen van een soortenlijst hebben we niets aan te merken hoor, integendeel.

De antwoorden die je hier krijgt zijn helaas vaak kort door de bocht. (we verslikken ons niet zo heel snel in wetenschappelijke termen, daar doen we naslagwerk voor. Het is meer de manier waarop men blijkbaar even vergeet dat er een verwonderd mens in de wereld van de fossielen binnenstapt, die oa graag begeleid wil worden in het proces van ontdekken.
Wij hopen dat op onze manier over een paar jaar ook te kunnen doen als iemand aan komt rennen met een fossiel en niet weet waar te beginnen.
En ja, we hebben ons tijdelijk uit het veld laten slaan. Maar de site is gewoon in oorsprong en potentie te bijzonder om links te laten liggen. :))



Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Re: sneupen / snubben

Bericht door Supergraver » 07 nov 2009, 18:22

Hier haak ik ook even op in.
Je kan van een 'gevorderd' iemand niet verwachten dat hij meteen alles tot in de puntjes op het forum gaat verklaren om zo de 'novice' te 'enlight'-en.
Voor de een zijn dingen vanzelfsprekend voor de ander niet. Daarom moeten degenen voor wie het niet helemaal duidelijk is gewoon vragen, vragen en door blijven vragen net zo lang tot het ook voor hun duidelijk is.
En af en toe een iets 'moeilijker' fossielenboekje lezen wil ook wel eens helpen ;)

mvg

Martijn




Gebruikersavatar
René en Marchien
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:00
Re: sneupen / snubben

Bericht door René en Marchien » 07 nov 2009, 19:37

Als je weinig weet en verwacht is alles meegenomen.
Er is een middenweg tussen de overkill aan wetenschappelijke termen en een zacht grommen dat een getoond fossiel vooral niet DAT is, maar dan geen hint geven wat het eventueel wel zou kunnen zijn.

We hebben hier ongeregistreerd met de zoekfunctie heel wat topics doorgesneu...herstel...doorgelezen, en gezien dat toch nog te veel topics op slot gaan met 0 reakties.
Maar we hebben ook gezien dat er wel degelijk gewoon antwoord gegeven kan worden zonder iemand iets voor te kauwen wat hij/zij ook zelf, aan de hand van nieuw gegeven tips, zou kunnen gaan uitzoeken of zonder de persoon in kwestie met klapperende oren in verwarring achter te laten.

Dat bedoelde ik met 'het begeleiden van'.

Maar goed, kennis hebben is 1, kennis (willen) kunnen overdragen is een tweede. ;)

Een heel klein lichtje maken voor iemand waarvan je duidelijk kan zien dat hij/zij aan het stoeien is om een pad te vinden, kan geen kwaad.

En natuurlijk is het aansluiten bij een vereniging de kortste en snelste weg.
Irl uitwisselen, meteen verder kunnen vragen en deskundigen treffen die er plezier aan beleven om je in een paar minuten duidelijk te maken wat je vondsten voorstellen en je ook nog van de nodige naslagwerk-tips voorzien.

Dit forum kan eigenlijk ook wel dicht. :D

hoi!



[Bewerkt door René en Marchien op 07-11-2009 om 19:42 NL]


Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: sneupen / snubben

Bericht door Gerrit-Jan » 07 nov 2009, 23:51

Lees ook even dit (L:DL)
sharkteethrene schreef:
rené en marchien schreef:
eh Rene, je mag de woorden 'snurken' en 'spurren' ook samenvoegen tot 1 woord: 'sneupen'.

We vertrouwen er compleet op, komma, dat je samen met Gerrit-Jan wel tot een sluitende vertaling zult komen.

Hoe dan ook, mooi dat de discussie hier
verder gaat.
Smurf,


Snap er nog steeds geen eene smurf van?
Naar een avondje goed smurf bekeken te hebben,kom ik niet verder/anders dan de conclusie dat het hier smurf zou betreffen.
Ik vraag dan aan eenieder om dit ook eens te smurfen,zodat de menigen hierover gesmurft zijn.
Ola praat geen smurf,en zeg wat je bedoelt!

Rene.


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
René en Marchien
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:00
Re: sneupen / snubben

Bericht door René en Marchien » 08 nov 2009, 00:22

:D hij is leuk! (waar heb je die tekst van Rene vandaan? loopt er nog een topic over spurren enzo of is dat telefonisch doorgegeven. ;) )

Maar let op.....twas even zoeken maar hier is ie: de spurrie.

Uit het BRABANTS........


http://www.cubra.nl/brabants/Brabants%2 ... purrie.pdf

te lezen is: Met het werkwoord spurriën
wordt in Brabant ook 'flink onweren' of
'tekeer gaan' bedoeld.


verder in de tekst over 'drukke baasjes'..

Alles bij elkaar genomen kan spurren in zand betekenen: als een drukke koe tekeer gaan in het zand tijdens een onweersbui. ;)

Trouwens, ik trof van de hand van Arendsoog nog het woord 'opgefnorkt' aan, dat is ook wel een bijzondere.

Wat mij betreft mag dit topic verder gaan met het proberen te determineren van niet alledaagse woorden.

(het zijn ook altijd de zelfde ouwehoeren die hier snachts ................. :D)

[Bewerkt door René en Marchien op 08-11-2009 om 00:27 NL]


Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

franky
Berichten: 536
Lid geworden op: 25 jun 2007, 20:51
Been thanked: 11 times
Re: sneupen / snubben

Bericht door franky » 08 nov 2009, 09:38

ik weet niet uit welke hoek van brabant deze woorden moeten komen, maar niet uit onze hoek. misschien 500 jaar geleden.
zo en nau gok de schotelslet zuuke want ik moe nog afdreuge.

doei.


groeten van de brabantse bende


Plaats reactie