Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
koen glazenburg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:31
Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Bericht door koen glazenburg » 21 feb 2009, 19:36

Afbeelding

Afbeelding

Op 1.50m diepte, bij graven van septic, tegengekomen in Frankrijk (niévre).



 
Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Re: Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Bericht door cru84 » 27 feb 2009, 15:45

Dit lijkt mij vuursteen en heeft de kenmerken van een artifact. Hoewel dit laatste altijd lastig is van een foto.

Als het inderdaad een artifact is moet je dit melden bij de franse archaeologsche dienst.


[Bewerkt door cru84 op 27-02-2009 om 15:47 NL]


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Steengoed
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009, 18:09
Re: Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Bericht door Steengoed » 27 feb 2009, 18:07

de witte steen ligt goed in mijn hand(vrouwenhand), daardoor hadden we het vermoeden dat het wel eens een gebruiksvoorwerp kon zijn. Wat houdt het in als we dit zouden moeten melden aan de archeologische dienst? Hoe komen we er achter dat het een artifact is ?
dank voor je reactie,

Meg



maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Bericht door maXam » 07 apr 2009, 16:19

Voglens mij is het een gewone vuursteen, met een gladde korst. Als je er afslagen aan kunt ontdekken zou het een artefact kunnen zijn, maar ik zie ze niet op de foto.
Als je er een scherf afslaat, zie ja dan onmiskenbaar vuursteen aan de binnenzijde of is deze eveneens melkachtig opaque. Dan zou het hoornsteen kunnen zijn, een voorstadium van vuursteen.
Zo nu en dan zijn er speciale vuursteen-dagen of je zou het eens mee kunnen nemen naar een geologische vereniging.


maxam

Steengoed
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009, 18:09
Re: Gladde melkachtige harde steen. Naam?

Bericht door Steengoed » 17 nov 2009, 18:55

Vandaag de steen meegenomen naar het archeologisch instituut te Groningen. De steen bleek een rest vuursteen (kernstuk) te zijn, gebruikt om klingen af te slaan die weer dienden als uitgangspunt voor werktuigen. Deze wijze van vuursteen bewerking vond plaats van 35000 jaar tot 2000 jaar geleden.

Meg




Plaats reactie