Determineren van otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom?
Determineren van otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom?
Beste forumlezers,
Sinds kort ben ik weer bezig om fijn zeefmateriaal uit te zoeken van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom, en ik vind weer aardig wat visotolieten. Ik heb er in totaal nu zo'n 200-300 (moet ze nog eens precies natellen), en ik ben benieuwd of hier verschillende soorten in zitten. Daarom ben ik op zoek naar een (pdf)document, boek of afbeeldingen over otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom, waarop je ze kan determineren (tot op familie?). Ik heb het forum al doorzocht, maar ik kon geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden. Ook op internet kon ik niets duidelijks vinden. Als iemand mij kan helpen, dan hoor ik dat graag.
Groeten,
Bram.
Sinds kort ben ik weer bezig om fijn zeefmateriaal uit te zoeken van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom, en ik vind weer aardig wat visotolieten. Ik heb er in totaal nu zo'n 200-300 (moet ze nog eens precies natellen), en ik ben benieuwd of hier verschillende soorten in zitten. Daarom ben ik op zoek naar een (pdf)document, boek of afbeeldingen over otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom, waarop je ze kan determineren (tot op familie?). Ik heb het forum al doorzocht, maar ik kon geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden. Ook op internet kon ik niets duidelijks vinden. Als iemand mij kan helpen, dan hoor ik dat graag.
Groeten,
Bram.
Antw: Determineren van otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom?
Kristiaan Hoedemakers zou je kunnen helpen.(PP&l)
Na een paar maanden klein residu uitzoeken doe ik hem mijn otolieten cadeau,denk dat het er deze keer zo'n 10.000 waren allemaal dingetjes tussen de 1,5 en 1/2 mm, hij vertelde dat er zo'n 5-10 op 100 op naam kunnen gebracht worden.
Er is wel een boekje(zijn er wel meerdere) "Leidse geolgische Mededelingen
Deel 46 1971 Blz 237-267
Bonefishotolitehs from the Anversian(Middel Miocene)of Antwerp
P.A.M.Gaemers
weet wel dat het kronkelstreepje het te determinerende element is en niet het vlak met bobbeltjes.
Veel plezier er mee.
[Bewerkt door Theo op 20-11-2009 om 17:17 NL]
Na een paar maanden klein residu uitzoeken doe ik hem mijn otolieten cadeau,denk dat het er deze keer zo'n 10.000 waren allemaal dingetjes tussen de 1,5 en 1/2 mm, hij vertelde dat er zo'n 5-10 op 100 op naam kunnen gebracht worden.
Er is wel een boekje(zijn er wel meerdere) "Leidse geolgische Mededelingen
Deel 46 1971 Blz 237-267
P.A.M.Gaemers
weet wel dat het kronkelstreepje het te determinerende element is en niet het vlak met bobbeltjes.
Veel plezier er mee.
[Bewerkt door Theo op 20-11-2009 om 17:17 NL]
Theo
Bedankt Theo! Ik had in een thread hier op het forum al gelezen dat het streepje op de achterkant inderdaad het kenmerkende is. Ik zal eens verder kijken voor het boekje. Bedankt voor de hulp.
Groeten,
Bram.
Groeten,
Bram.
Hallo Bram
Misschien helpt dit je een beetje op weg:
http://nmita.iowa.uiowa.edu/nmita/gener ... Get+Genera
Marianne
Misschien helpt dit je een beetje op weg:
http://nmita.iowa.uiowa.edu/nmita/gener ... Get+Genera
Marianne
Hey Marianne,
Daar heb ik zeker wat aan, bedankt!
Groeten,
Bram.
PS: Ik was net wat residu aan het uitzoeken en vond een helemaal ronde otoliet, dat is wat anders dan de langwerpige die ik meestal vind!
Daar heb ik zeker wat aan, bedankt!
Groeten,
Bram.
PS: Ik was net wat residu aan het uitzoeken en vond een helemaal ronde otoliet, dat is wat anders dan de langwerpige die ik meestal vind!
Nog een paar:
https://ir.library.tohoku.ac.jp/re/bits ... 163229.pdf
http://www.ville-ge.ch/mhng/paleo/paleo ... -2-08a.pdf
Marianne
(die eerste krijg ik niet als rechtstreekse LINK, maar als je kopieert en plakt werkt ie wel)
[Bewerkt door marianne op 21-11-2009 om 12:56 NL]
https://ir.library.tohoku.ac.jp/re/bits ... 163229.pdf
http://www.ville-ge.ch/mhng/paleo/paleo ... -2-08a.pdf
Marianne
(die eerste krijg ik niet als rechtstreekse LINK, maar als je kopieert en plakt werkt ie wel)
[Bewerkt door marianne op 21-11-2009 om 12:56 NL]
Hallo Marianne,
Daar kan ik zeker wat mee, bedankt. Hoe vind je dat toch allemaal op internet?
Groeten,
Bram.
Daar kan ik zeker wat mee, bedankt. Hoe vind je dat toch allemaal op internet?
Groeten,
Bram.
Door op internet te zoeken naar:
otolith, otoliths, teleosts.
Overigens staan op de site van elasmo.com (Lee Creek) ook nog een aantal duidelijke afbeeldingen van otolieten.
Marianne
Overigens staan op de site van elasmo.com (Lee Creek) ook nog een aantal duidelijke afbeeldingen van otolieten.
Marianne
Door op internet te zoeken naar:
Marianne
Marianne
Antw: Antw: Determineren van otolieten van Laat-Miocene tot Laat-Pliocene ouderdom?
Hallo Theo,Theo schreef:
(...) Er is wel een boekje(zijn er wel meerdere) "Leidse geolgische Mededelingen
Deel 46 1971 Blz 237-267
P.A.M.Gaemers (...)
Ik heb vandaag een exemplaar van het boek dat u noemde binnen gekregen, en ik ben er erg tevreden mee. Het zijn mooie en duidelijke afbeeldingen en tekeningen, waarmee ik zeker wat moet kunnen determineren.
Groeten,
Bram.