Zwart bot
Zwart bot

Weet iemand wat het bot rechtsonder is? Onlangs gevonden op het strand tussen Den Haag en Wassenaar (lag vlakbij de andere 2 botten). Lijkt op een vingerkootje. Het bot is zo zwart (hoe komt dat?) als de kolen die we vroeger stookten. Er lagen in de buurt allemaal kleine stukjes zwart steen.
Groet
Ron
Ron
Antw: Zwart bot
alle botten en of meeste fossielen worden zward als ze in zee water hebben gelegen
ik weet het niet zeker maar het kan een voed / vinger kootje van een beer zijn geweest en die niet zwarte weet ik niet hoor
ik weet het niet zeker maar het kan een voed / vinger kootje van een beer zijn geweest en die niet zwarte weet ik niet hoor
groeten marijn,
Antw: Antw: Zwart bot
Hoe lang hebben ze dan in zeewater gelegen? Het linker bot is niet zwart en heeft dus korter in zeewater gelegen?marijn schreef:
alle botten en of meeste fossielen worden zward als ze in zee water hebben gelegen
Groet
Ron
Ron
Lang niet alle botten worden zwart als ze in zeewater gelegen hebben. Het verkleuren van botten is afhankelijk van de omgeving. Deze omgeving, in dit geval zeewater, is niet overal hetzelfde van samenstelling, dus als een bot zwarter is dan betekent dat niet perse dat het langer in het zeewater gelegen heeft. Het bot lijkt op een metatarsale/metacarpale van een neushoorn. Het is te groot voor een beer.
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
De zwarte \"steentjes\" in de buurt kunnen ook kleine zwarte stukjes hout zijn geweest wat afkomstig is van onderzeese veenlagen die worden afgekalft.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Blijkt vingerkootje van paard te zijn. Bij Naturalis hebben ze er precies zo een (maar niet zo mooi zwart natuurlijk
)
Bedankt voor alle antwoorden!

Bedankt voor alle antwoorden!
Groet
Ron
Ron
Het grote zwarte bot is duidelijk behandeld; ik zie rechts bovenaan de foto ook een wervel, die erg lijkt op 2 wervels, die ik bij Oostvoorne heb gevonden; is deze wervel nog nader gedetermineerd?
Bij Naturalis kon men de wervel niet verder determineren. \"Groot landdier\" was het antwoord. Gat in de wervel is veel groter dan bij een paard. Kleinere zwarte wervel is van een vis.
Hoe bedoel je behandeld? Kwam zo uit het zand.
Groet
Ron
Ron
Antw: Antw: Zwart bot
Ik bedoel met behandeld: al veel reacties.rozan schreef:
Bij Naturalis kon men de wervel niet verder determineren. \"Groot landdier\" was het antwoord. Gat in de wervel is veel groter dan bij een paard. Kleinere zwarte wervel is van een vis.
Kleinere zwarte wervel: ben er niet van overtuigd, dat het van een vis is. Stamt m.i. uit dezelfde periode als de botten van de landdieren, of niet soms? Zou het niet van een reptiel kunnen zijn? Ik heb 2 vergelijkbare wervels, die ik op dezelfde plaats als bijv. paardekiezen heb gevonden.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Die kleine wervel is inderdaad van een grote vis, makreel of een haai oid.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!