Ontzilting tanden
Ontzilting tanden
hallo,
ik zit met een vraag over het ontzilten. Heb al het forum doorgezocht maar geen antwoord gevonden. Over het onzilten van botten en kiezen is voldoende uitleg te vinden maar wat moet er gebeuren met gewone, de kleinere, tanden (uit H )en vb ammonieten (uit Cap Blanc Nez)? Het lijkt mij zinnig om deze ook te ontzilten.
De eigenlijke vraag is: doordat zowel tanden als ammonieten een poreuze structuur hebben waardoor zoutkristallen toch kunnen achterblijven, is het raadzaam om deze fossielen vb jaarlijks na te kijken op verval, aantasting?
groetjes
Jeremy
ik zit met een vraag over het ontzilten. Heb al het forum doorgezocht maar geen antwoord gevonden. Over het onzilten van botten en kiezen is voldoende uitleg te vinden maar wat moet er gebeuren met gewone, de kleinere, tanden (uit H )en vb ammonieten (uit Cap Blanc Nez)? Het lijkt mij zinnig om deze ook te ontzilten.
De eigenlijke vraag is: doordat zowel tanden als ammonieten een poreuze structuur hebben waardoor zoutkristallen toch kunnen achterblijven, is het raadzaam om deze fossielen vb jaarlijks na te kijken op verval, aantasting?
groetjes
Jeremy
- Everhardus
Antw: Ontzilting tanden
Hoi,
De pyriet ammonieten uit CBN onzilt ik wel voordat ik tot verdere preparatie overga. Bij de tanden is dat dacht ik niet nodig.
Gr,Marcel
De pyriet ammonieten uit CBN onzilt ik wel voordat ik tot verdere preparatie overga. Bij de tanden is dat dacht ik niet nodig.
Gr,Marcel
Hallo Jeremy, ik heb van Mark Bosselaers (Walvis) begrepen dat het ontzilten van tanden en botten uit o.a. Hoe...heetutookalweer niet nodig en mogelijk zelfs schadelijk is voor met name het botmateriaal.
Het spul heeft zich wellicht ooit in zout water bevonden, maar is niet zo doordrongen van zout als b.v. Noordzeemateriaal en de in het bot aanwezige stoffen reageren niet positief op een waterbad...
Dus afspoelen is prima, maar niet badderen.
Succes, groeten, Elbert
Het spul heeft zich wellicht ooit in zout water bevonden, maar is niet zo doordrongen van zout als b.v. Noordzeemateriaal en de in het bot aanwezige stoffen reageren niet positief op een waterbad...
Dus afspoelen is prima, maar niet badderen.
Succes, groeten, Elbert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik neem aan dat je het dan over Cenomaan-ammonieten hebt. In mijn ervaring zijn deze stabiel en hebben ze dus geen behandeling nodig. Ik heb echter wel één Acanthoceras liggen die instabiel is en langzaam maar zeker naar de verdoemenis gaat. Ik ga proberen dit te keren door te ontzilten (al geloof ik niet dat dit het probleem is), en te fixeren met een lijmoplossing. Maar het verdomde ding is nu al zo verbrokkeld dat het meer een experiment is dan een nuttige oefening. Zonde, want het is een joekel van bijna 30 cm.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Wel even uitkijken met die geelbruine cenomaan ammonieten en water is mijn ervaring. Het laagje is erg dun en snel aangetast.
Groet,
Niels
Niels
- Everhardus
Hallo,
Louis de Putter (de naam kwam hier al eens eerder voorbij), een verzamelaar die daar al God-weet-hoe lang zoekt gaf me als tip de krijt-ammo's te behandelen met een water-lijm oplossing, dit om afbrokkelen/afschilferen te voorkomen. Ik ga er maar van uit dat deze oud-gediende van de hoed en de rand weet. Kan me moeilijk voorstellen dat ontzilten nodig is.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, mijn spul ziet er tamelijk goed uit maar ik zal het waarschijnlijk tezijnertijd nog gaan doen.
gr,
Marcel
Louis de Putter (de naam kwam hier al eens eerder voorbij), een verzamelaar die daar al God-weet-hoe lang zoekt gaf me als tip de krijt-ammo's te behandelen met een water-lijm oplossing, dit om afbrokkelen/afschilferen te voorkomen. Ik ga er maar van uit dat deze oud-gediende van de hoed en de rand weet. Kan me moeilijk voorstellen dat ontzilten nodig is.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, mijn spul ziet er tamelijk goed uit maar ik zal het waarschijnlijk tezijnertijd nog gaan doen.
gr,
Marcel
dag Frederik,
mijn vraag is juist om de situatie waarin jij nu zit te voorkomen door vb jaarlijks een controle te doen van mijn stukken die hiervoor in aanmerking komen. Vandaar; was je er niet op tijd bij of hoe doet dat fenomeen zich voor?
groetjes
Jeremy
mijn vraag is juist om de situatie waarin jij nu zit te voorkomen door vb jaarlijks een controle te doen van mijn stukken die hiervoor in aanmerking komen. Vandaar; was je er niet op tijd bij of hoe doet dat fenomeen zich voor?
groetjes
Jeremy
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Die instabiliteit uit zich eerder door het feit dat er steeds weer een beetje wit stof/gruis onder de ammoniet ligt, of afkomt als ik er met de vinger overga, en dat het oppervlak van de ammoniet een verweerd uitzicht heeft. Het gaat erg traag, en was al bezig toen ik 'm vond (ook intern). Het was dus niet echt 'n kwestie van 'er op tijd bij zijn'.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)