Fossiele bivalven HvH

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Bram
Fossiele bivalven HvH

Bericht door Bram » 14 feb 2010, 14:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Vanochtend zijn we weer even naar HvH gegaan. Er lag helaas niet veel botmateriaal, dus ben ik eens wat meer op de schelpen gaan letten. Ik ben vrij zeker dat dit allemaal fossiele bivalven zijn omdat ze dikker zijn dan recente schelpen. Ook glanzen ze niet en zijn ze kleurlozer. Ik vroeg mij af of iemand hier een naam op kan plakken en misschien ook wat over de ouderdom kan zeggen (Pleistoceen of toch Plioceen)?

Groeten,
Bram.

mussels
Antw: Fossiele bivalven HvH

Bericht door mussels » 14 feb 2010, 23:17

Hallo Bram, en anderen

Net als Stijn denk ik bij foto 3 en 4 aan een Spisula, eerder S. solida. Dit is een dikschalige soort (Nederlandse naam 'stevige strandschelp'), terwijl S. arcuata dunschalig is. Die laatste zul je volgens mij niet zo snel gaaf op het strand vinden.
Foto 1 en 2: Acanthocardia tuberculata (geknobbelde hartschelp).
Foto 5 en 6: Tridonta borealis.

Alle drie soorten komen recent nog voor en ze zijn in Nederland bekend uit het Pleistoceen. Pliocene soorten zul je in Hoek van Holland hoogstens heel af en toe eens vinden, omdat die lagen daar te diep zitten.

Groet, Lex

Bram
Antw: Fossiele bivalven HvH

Bericht door Bram » 15 feb 2010, 18:03

Hallo Stijn en Lex,

Bedankt voor de determinatie.

Groeten,
Bram.

Gesloten