Rare botjes
Rare botjes
Hallo,
Weten jullie misschien van welke dieren deze botten zijn? Ze komen uit Hoek van Holland.
Het eerste bot vond ik raar vanwege een snee. Komt dit vaker voor op zulke botten? Die kleine botjes heb ik niet zo vaak gezien. Zou dit van een bever kunnen zijn? Verder had ik nog een soort spitsje. Ik twijfelde of het een geërodeerde steen was. (ik denk het wel) Bij dat laatste stuk dacht ik aan een scheenbeen van een mammoet.
Het zou mooi zijn als iemand me zou kunnen helpen met de determinatie.
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Rare botjes
Dit soort "sneetjes" komen vaak voor en zijn volgens mij geen knaagsporen. Laatste lijkt mij ook afkomstig van een mammoet. Voor de rest heb ik geen idee.
Groet,
Niels
Niels
Hallo Niels,
Bedankt voor de moeite!
Jammer dat het geen knaagspoor is. Dat zou wel interessant zijn geweest. Hopelijk kunnen de anderen me vertellen van welk dier die anderen botten afkomstig zijn. Ik ben erg benieuwd.
M.v.g,
Hemen
Bedankt voor de moeite!
Jammer dat het geen knaagspoor is. Dat zou wel interessant zijn geweest. Hopelijk kunnen de anderen me vertellen van welk dier die anderen botten afkomstig zijn. Ik ben erg benieuwd.
M.v.g,
Hemen
- DragonSearcher
Hi Hemen,
kan je van de botten op de 3e en 4e foto, nog meer fotos, van verschillende kanten maken? Dan kan ik ze denk ik wel voor je determineren.
Gr Jerry
kan je van de botten op de 3e en 4e foto, nog meer fotos, van verschillende kanten maken? Dan kan ik ze denk ik wel voor je determineren.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hallo Jerry,
Hopelijk lukt de determinatie met deze foto's. foto 1 en 2 zijn de boven-en onderkant. Foto 3 en 4 zijn de zijkanten. Ik ben benieuwd of dat eerste stuk van een bevertje is, zoals ik dacht. Van dat tweede stuk heb ik geen idee.
Alvast Bedankt!
- DragonSearcher
Hi Hemen,
begrijp ik goed, dat je het zwarte bot op de 1e 4 fotos, als een bot van een bever ziet? Want dat is het niet, het is een incompleet hielbeen. Als de grote vakjes op het papier van de fotos 1 cm voorstellen, dan is het een hielbeen van een hert(misschien rund, kan het niet helemaal goed zien). Vergelijk maar eens met de botten van dit topic: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 0465#95796 . Het 2e bot, op de laatste fotos, is een bot van een vogel. Mijn eerste idee is slachtafval van een kip
Maar ik moet even verder kijken om iets met zekerheid te kunnen roepen.
Gr Jerry
begrijp ik goed, dat je het zwarte bot op de 1e 4 fotos, als een bot van een bever ziet? Want dat is het niet, het is een incompleet hielbeen. Als de grote vakjes op het papier van de fotos 1 cm voorstellen, dan is het een hielbeen van een hert(misschien rund, kan het niet helemaal goed zien). Vergelijk maar eens met de botten van dit topic: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 0465#95796 . Het 2e bot, op de laatste fotos, is een bot van een vogel. Mijn eerste idee is slachtafval van een kip

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Op de laatste 2 foto's is inderdaad een Humerus te zien van een vogel. De soort, tja, ik ben geen expert maar het lijkt mij een typische humerus van een kip.
Groeten,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 29-03-2010 om 18:34 NL]
Groeten,
Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
Hallo Tim en Jerry,
Bedankt voor de determinaties. Dat stuk hielbeen lijkt idd exact op een stuk hielbeen van een hert. Bij dat laatste stukje twijfelde ik al of het wel fossiel was. Hij is namelijk wat lichter dan de rest.
Groetjes,
Hemen
Bedankt voor de determinaties. Dat stuk hielbeen lijkt idd exact op een stuk hielbeen van een hert. Bij dat laatste stukje twijfelde ik al of het wel fossiel was. Hij is namelijk wat lichter dan de rest.
Groetjes,
Hemen
Antw: Antw: Rare botjes
Ik zie de overeenkomsten maar volgens mij is dit geen vogel maar een onvolgroeid bot van het een of ander. Het heeft inderdaad de 'overall' vorm van een kippenhumerus maar ik mis de knobbels aan beide uiteinden. Ook het linker-uiteinde in de eerste foto klopt niet helemaal.....lastig.Benjamin schreef:
Op de laatste 2 foto's is inderdaad een Humerus te zien van een vogel. De soort, tja, ik ben geen expert maar het lijkt mij een typische humerus van een kip.
Groeten,
Tim
[Bewerkt door Hanneke op 31-03-2010 om 09:43 NL]
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Hee Hanneke,
Hmm... Ik zou je eigenlijk, als expert op dit gebied, niet moeten tegenspreken..

Groetjes,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 31-03-2010 om 14:38 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.