Fossiel riet oid?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
maXam
Contacteer:
Fossiel riet oid?

Bericht door maXam » 19 mei 2010, 22:21

Afbeelding

Ik vond deze stukjes verkiezeld hout op een halde in Gladbeck. De binnenkant is duidelijk vezelig en grotendeels, maar niet helemaal verkiezeld. Onder de microscoop zie je dat de buitenkant ook vezelig is. Ook in de zwarte bandjes is een soort structuur te zien onder de microscoop.
In mijn fossielgidsen staat niets dat er op lijkt.
Iemand enig idee ???

maxam

wdew
Contacteer:
Antw: Fossiel riet oid?

Bericht door wdew » 22 mei 2010, 13:23

kun je misschien eens een foto nemen van de bovenkant ?
en hoe groot zijn ze ongeveer?
dan zou dtm misschien beter kunnen gaan...

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 22 mei 2010, 17:20

Geologische periode ??

Robert Mensink

maXam
Contacteer:

Bericht door maXam » 23 mei 2010, 12:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat dit helpt.
Over de geologische periode weet ik niets te melden. De vindplaats is een halde en daarop ligt allerlei materiaal. Niet alleen steenkool maar ook allerlei ander materiaal, oa concreties. Het zou zelfs wel eens zo kunnen zijn dat ze momenteel deze hele halde aan het afdekken zijn met ander spul, oa zwarte klei8ige brokken en zand om er een landschapspark van te maken (ontwerp Lodewijk Baljon?).
Het merkwaardige van deze vondst is dat het verkiezeld materiaal betreft dat nog vrij stevig is en niet verpulverd. Je zou dan denken aan hydrothermale vorming en niet aan steenkool.

Oh ja, het langste stuk is circa 25 cm en het korte 10cm lang.

[Bewerkt door maXam op 23-05-2010 om 11:54 NL]

maxam

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 24 mei 2010, 11:16

Maxam,
Nu je mijn aandacht had met je fossiel ter plekke, schiet dit mij te binnen.
Eerst en vooral riet is het niet, riet is een garssoort en grassoorten zijn pas laat in de evolutie gekomen.
Ik heb dit besproken gezien, je kan het makkellijk vinden, enkel zo'n lange als die van jouw zijn zeldzaam.(meer details weet ik niet meer!)
Ik dacht aan paardestaart.
MVG
Duys

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 24 mei 2010, 11:44

Afbeelding

Normaal gezien zie ik streepjes.(slijt?)

wdew
Contacteer:

Bericht door wdew » 24 mei 2010, 14:16

een paardenstaart met strepen op ?
ik dacht echt dat het hout was...
het lijkt ook op riet dus ik kan de gedachte wel begrijpen.
't is een raadsel...

ward

maXam
Contacteer:

Bericht door maXam » 24 mei 2010, 15:12

Het lijkt wel wat op die foto moet ik zeggen, al zijn de ringen misschien breder.
Zoals ik het bezie lijkt het uit een bundel vezels te bestaan, die door een of andere omwinding worden samengesnoerd waardoor de buitenste vezels zich in een golfpatroon manifesteren en zo wellicht een soort van schors vormen. Ik ben niet zo plantkundig aangelegen dus ik zal me wel niet zo nauwkeurig uitdrukken.

Ik d8 ook nog aan bamboe, maar daar zitten knopen in en die zie ik hier niet. En ik vind ook geen afbeeldingen van fossiel bamboe die ook maar in de verste verte hierop lijken.

[Bewerkt door maXam op 24-05-2010 om 14:16 NL]

maxam

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Fossiel riet oid?

Bericht door Duys » 25 mei 2010, 11:37

maXam schreef:
Het lijkt wel wat op die foto moet ik zeggen, al zijn de ringen misschien breder.
Zoals ik het bezie lijkt het uit een bundel vezels te bestaan, die door een of andere omwinding worden samengesnoerd waardoor de buitenste vezels zich in een golfpatroon manifesteren en zo wellicht een soort van schors vormen. Ik ben niet zo plantkundig aangelegen dus ik zal me wel niet zo nauwkeurig uitdrukken.

Ik d8 ook nog aan bamboe, maar daar zitten knopen in en die zie ik hier niet. En ik vind ook geen afbeeldingen van fossiel bamboe die ook maar in de verste verte hierop lijken.

[Bewerkt door maXam op 24-05-2010 om 14:16 NL]

Maxam,
Bamboe is ook gras, gras is blijkt ontstaan in het Eoceen, ondanks de vele prenten met grazende dinosauriërs.
Duys

notorynchus

Bericht door notorynchus » 25 mei 2010, 15:31

Vind het toch niet zo fossiel lijken ?
Ik vind regelmatig 'stokken' als deze op het strand , deze zijn hard , maar hun vezels zijn licht buigzaam.
Misschien kan je eens proberen om een vezeltje te buigen ?

Frederik

Gesloten