Botfragment Marnebel ?
Antw: Botfragment Marnebel ?
Nee hoor, heel terechte vraag. Ik dacht ook dat het maar een vreemd gevormd stuk vuursteen was en heb het zo in mijn broekzak gestoken. Pas thuis realiseerde ik me dat het wel degelijk een botfragment is. Om twee redenen: het aanzicht van de zijkant, en op het breukvlak is een heel fijne botstructuur (met gaatjes) herkenbaar. Dus niet hol.
En het lijkt inderdaad wat op een vogel of pterosaurier. In het Museum in Maastricht is sinds kort een vogel tentoongesteld uit de Romontbosgroeve, dat is maar 1 km verderop, uit dezelfde laag. Het zou dus kunnen. Maar gegeven de zeldzaamheid zou ik dat wel graag bevestigd zien. Het gewricht is heel karakteristiek, dat kan niet echt bewogen hebben.
RAF\'s botje lijkt er wel op, maar heeft een rond breukvlak. Dit fragment heeft een langwerpig breukvlak.
En het lijkt inderdaad wat op een vogel of pterosaurier. In het Museum in Maastricht is sinds kort een vogel tentoongesteld uit de Romontbosgroeve, dat is maar 1 km verderop, uit dezelfde laag. Het zou dus kunnen. Maar gegeven de zeldzaamheid zou ik dat wel graag bevestigd zien. Het gewricht is heel karakteristiek, dat kan niet echt bewogen hebben.
RAF\'s botje lijkt er wel op, maar heeft een rond breukvlak. Dit fragment heeft een langwerpig breukvlak.
Is er al meer duidelijk over wat het is? Misschien een goed idee om een mailtje te sturen aan det natuurhistorich museum in Maastricht.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Laatste foto
Denk dat het een tand is heb dat bochtje al ergens anders gezien.
dacht eerst aan rostale tand van sclerorhynchus maar die zal het wel niet zijn.
[Bewerkt door Theo op 21-08-2005 om 19:04 NL]
Denk dat het een tand is heb dat bochtje al ergens anders gezien.
dacht eerst aan rostale tand van sclerorhynchus maar die zal het wel niet zijn.
[Bewerkt door Theo op 21-08-2005 om 19:04 NL]
Theo
Het zijn kaakfragmenten van Enchodus sp. Misschien Enchodus ferox Leidy, je kan goed zien waar de tand agebroken is (rond breukvlak), ook op de foto van Raf is dat goed te zien.
maareh wat was precies een enchodus? een enorme beenvis? (als sommmige nep-mosa\'s in enchoduskaken vastgelijmd zitten moeten het echt wel enorme beesten zijn geweest.)
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Botfragment Marnebel ?
Inderdaad een grote beenvis, bij de volgende link zal het iets duidelijker zijn.Casper schreef:
maareh wat was precies een enchodus? een enorme beenvis? (als sommmige nep-mosa\'s in enchoduskaken vastgelijmd zitten moeten het echt wel enorme beesten zijn geweest.)
Groeten, Casper
De enchodus tanden gevonden in maastricht zijn wel niet zooo groot, de \'vangtand\' op de laatste foto is toch al vrij groot voor het maastrichtiaan van Zuid-Limburg.
http://www.oceansofkansas.com/Enchodus.html