Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens, kritisch
Robert,Fossielenzoeker schreef:
Iedereen roept al supervondst maar er is nog niks gedetermineerd! De titel van het topic is puur speculatief.
Dit is ook mijn gedacht. De vondst is zeker interessant, maar voorlopig houdt het voor mij daar op. De vraag hoe oud de tand is, is wellicht op te lossen. De vraag hoe oud het gat in de tand is, misschien ook. Maar tot dan: voorbehoud.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens.
Titel en Franky's reactie zijn toch niet zo stellig? Uiteraard zal het nader onderzocht moeten worden. Neemt niet weg dat het mogelijk een supervondst is !
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Antw: Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens, kritisch
Fossielenzoeker schreef:
Kan het geen gat zijn dat een natuurlijke oorzaak heeft als bijv een boorsponje oid?
Daar heb ik ook wel aan gedacht, maar dan zit het boorgaatje wel op een heeel toevallige plaats, niet?

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
misschien een stomme vraag, maar hadden oermensen het materiaal om zo een mooi perfect rond gaatje te maken?? lijkt me stug dat ze dit dan gemaakt hebben met een takje of een vuursteentje, en dat zonder enige schade rondom het gat te veroorzaken
dit is maar wat ik denk, verder heb ik er ook geen weet van.
Groeten Sean
[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 18-02-2010 om 21:20 NL]
dit is maar wat ik denk, verder heb ik er ook geen weet van.
Groeten Sean
[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 18-02-2010 om 21:20 NL]
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens, kritisch
DragonSearcher schreef:Fossielenzoeker schreef:
Kan het geen gat zijn dat een natuurlijke oorzaak heeft als bijv een boorsponje oid?
Daar heb ik ook wel aan gedacht, maar dan zit het boorgaatje wel op een heeel toevallige plaats, niet?![]()
Gr Jerry
moah, je weet niet hoe die tand op cq in de zee-bodem heeft gelegen.
daarnaast vindt je ook schelpen, met een boorgaatje, op een toevallige plaats.
groetjes,
[Bewerkt door Frisian-old-age op 18-02-2010 om 21:42 NL]
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- sjaak
- Contacteer:
Ik lees dat zo'n spons boort in schelp en kalk. Maar boort hij ook in een kies?
Eerlijk gezegd vind ik een menselijke oorsprong wel aannemelijker vanwege (i) de plek van het gat (ii) het feit dat we daar al eerder bewerkt hertengewei hebben gevonden en Donny een harpoen (iii) ik nog nooit boorsporen in tanden of botten daar heb aangetroffen en (iv) als je googelt op "neolithic pendant" zie je dat de techniek om een gat te boren niet het probleem was.
Let wel: ik zeg niet dat het zo is en het gat kan ook recent zijn. Het stuk verdient zeker verdere determinatie.
[Bewerkt door sjaak op 18-02-2010 om 22:38 NL]
Eerlijk gezegd vind ik een menselijke oorsprong wel aannemelijker vanwege (i) de plek van het gat (ii) het feit dat we daar al eerder bewerkt hertengewei hebben gevonden en Donny een harpoen (iii) ik nog nooit boorsporen in tanden of botten daar heb aangetroffen en (iv) als je googelt op "neolithic pendant" zie je dat de techniek om een gat te boren niet het probleem was.
Let wel: ik zeg niet dat het zo is en het gat kan ook recent zijn. Het stuk verdient zeker verdere determinatie.
[Bewerkt door sjaak op 18-02-2010 om 22:38 NL]
Groet,
Niels
Niels
Ik weet er niet veel van maar volgens mij kan het gat ook van een abces zijn van toen het dier nog leefde. Ik denk wel niet dat de oorzaak van het gat zeker te bepalen is.
Mocht het inderdaad van een halssnoer komen zou het inderdaad een zeer speciale vondst zijn.
groeten
arne
Mocht het inderdaad van een halssnoer komen zou het inderdaad een zeer speciale vondst zijn.
groeten
arne
Hoi Sjaak,
Een spons of een boormossel kunnen wel degelijk in andere fossielen hun sporen na laten.
Zie de middelste tand van de foto.
Ik heb nog een paar tanden waar dit ook op voorkomt soms een ondiep gaatje of wat dieper kleiner of groter gaatje.
Verder weet ik niet zo veel op het gebied van waar deze topic over gaat maar ik vind het best wel leuk om te volgen wat er uiteindelijk uit gaat komen.
Groetjes Erik
E.J.
- sjaak
- Contacteer:
Antw: Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens.
aha, ok, dan is zo'n spons of boormossel dus toch een reële mogelijkheid
Groet,
Niels
Niels
Hoi allemaal.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigt dat het gat van een boormossel of een spons is.
Dit omdat het gat gewoon te perfect in het midden zit.
En omdat het gat aan weers kanten een schuine/ronde kant heeft.
Dit heb ik nog nooit gezien bij sporen van boormossels en sponsen.
En omdat ik van de duizenden fossielen die ik hier van het strand heb, maar op 2 fossielen sporen heb kunnen vinden van een boormossel/spons.
Maar omdat ik geen expert ben op het gebied van boormossel/sponsen en oermens, zal ik zodra ik de gelegenheid heb en de tijd heb.
Het fossielen tandje laten onderzoeken door een expert vban een museum.
Ik zal jullie op de hoogte blijven houden.
Weet iemand trouwens ook bij welke persoon ik moet zijn, mocht ik de gelegheid hebben om naar de maasvlakte te gaan op 27 en 28 feb ?
Gr. Don.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigt dat het gat van een boormossel of een spons is.
Dit omdat het gat gewoon te perfect in het midden zit.
En omdat het gat aan weers kanten een schuine/ronde kant heeft.
Dit heb ik nog nooit gezien bij sporen van boormossels en sponsen.
En omdat ik van de duizenden fossielen die ik hier van het strand heb, maar op 2 fossielen sporen heb kunnen vinden van een boormossel/spons.
Maar omdat ik geen expert ben op het gebied van boormossel/sponsen en oermens, zal ik zodra ik de gelegenheid heb en de tijd heb.
Het fossielen tandje laten onderzoeken door een expert vban een museum.
Ik zal jullie op de hoogte blijven houden.
Weet iemand trouwens ook bij welke persoon ik moet zijn, mocht ik de gelegheid hebben om naar de maasvlakte te gaan op 27 en 28 feb ?
Gr. Don.
Don