SPOED: Conserveren mammoetkies
- DragonSearcher
Antw: SPOED: Conserveren mammoetkies
Goed, hij is inmiddels wederom ondergedompeld geweest in een houtlijm/water oplossing (iets meer houtlijm dan normaal gedaan wordt) en na drogen leek het goed te gaan, maar nu zie ik weer nieuwe scheuren ontstaan. Ik heb ze nu, zoals Carcharias voorstelde, met pure houtlijm behandeld. Dat ging bij de vorige scheuren goed. Is dit de juiste aanpak of heeft iemand betere ideeen?
Gr Jerry
EDIT: Ik laat hem nu steeds drogen in een emmer, met daarover een handdoek...in de hoop dat het traag droogt...
[Bewerkt door DragonSearcher op 06-04-2010 om 15:18 NL]
Gr Jerry
EDIT: Ik laat hem nu steeds drogen in een emmer, met daarover een handdoek...in de hoop dat het traag droogt...
[Bewerkt door DragonSearcher op 06-04-2010 om 15:18 NL]
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoorde eens dat houtlijm voor scheuren geen optie is, maar dat die beter met secondelijm kunnen worden gevuld.
Groet,
Niels
Niels
Hoi Jerry.
Ik hoop dat het goedkomt met de kies. Het is eeuwige zonde als het niet lukt. Maar je doet het goed: Je hebt de kies eerst een half jaar ontzilt.
Dan geprobeerd langzaam te drogen.
En je hebt twee verschillende manieren gebruikt om te lijmen.
Ik hoop dat het nu lukt. Maar ook belangrijk waarom ontstaan de scheuren?
Even een gedachte hardop misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten. Een mammoetkies is opgebouwd uit verschillende materialen. Doordat je gaat drogen krimpt het materiaal en het ene materiaal krimpt harder dan het andere. vandaar misschien de scheuren.(ontzilt had je al) De bodem waar de kies al die tijd ingebed heeft gezeten kan er ook toe doen in verband met mineralisatie.
Als dit klopt is houtlijm misschien niet voldoende sterk. Ik heb eens iets gehoord over beton emulsie heeft daar iemand ervaring mee? Of iets anders ?
Blijf posten Jerry want ik volg het met veel interesse.
Groet Nikki.
[Bewerkt door Nikki op 06-04-2010 om 19:51 NL]
Ik hoop dat het goedkomt met de kies. Het is eeuwige zonde als het niet lukt. Maar je doet het goed: Je hebt de kies eerst een half jaar ontzilt.
Dan geprobeerd langzaam te drogen.
En je hebt twee verschillende manieren gebruikt om te lijmen.
Ik hoop dat het nu lukt. Maar ook belangrijk waarom ontstaan de scheuren?
Even een gedachte hardop misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten. Een mammoetkies is opgebouwd uit verschillende materialen. Doordat je gaat drogen krimpt het materiaal en het ene materiaal krimpt harder dan het andere. vandaar misschien de scheuren.(ontzilt had je al) De bodem waar de kies al die tijd ingebed heeft gezeten kan er ook toe doen in verband met mineralisatie.
Als dit klopt is houtlijm misschien niet voldoende sterk. Ik heb eens iets gehoord over beton emulsie heeft daar iemand ervaring mee? Of iets anders ?
Blijf posten Jerry want ik volg het met veel interesse.
Groet Nikki.
[Bewerkt door Nikki op 06-04-2010 om 19:51 NL]
-
Beste vinder,
Ik conserveer als 40 jaar mammoetkiezen en tanden met velpon/aceton. Eerste keer 50 % op 50 %.
Aflakken met verhouding 70% aceton en 30 % velpon. De kies moet wel droog zijn.
wellicht een optie voor je.
groet Anton Verhagen
Ik conserveer als 40 jaar mammoetkiezen en tanden met velpon/aceton. Eerste keer 50 % op 50 %.
Aflakken met verhouding 70% aceton en 30 % velpon. De kies moet wel droog zijn.
wellicht een optie voor je.
groet Anton Verhagen
- DragonSearcher
Hi Anton,
dank voor je antwoord. Kan ik die velpon/aceton over de houtlijm heen doen of moet ik dat er eerst weer afhalen? En de eerste keer, met de 50/50 oplossing, is dat ook aflakken, of onderdompelen tot er geen luchtbelletjes meer tevoorschijn komen? (om maar wat te noemen)
Die zelfde vraag heb ik over de beton emulsie waar Nikki over sprak.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 06-04-2010 om 20:35 NL]
dank voor je antwoord. Kan ik die velpon/aceton over de houtlijm heen doen of moet ik dat er eerst weer afhalen? En de eerste keer, met de 50/50 oplossing, is dat ook aflakken, of onderdompelen tot er geen luchtbelletjes meer tevoorschijn komen? (om maar wat te noemen)
Die zelfde vraag heb ik over de beton emulsie waar Nikki over sprak.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 06-04-2010 om 20:35 NL]
... Eternity awaits ...
-
hallo Jerry,
Als de kies ten gevolge van het conserveren met houtlijm wat wit is uitgeslagen, dan moet je deze witte waas eerst insmeren met een kwast 70 % aceton /30 % houtlijm.
Dan een dag later weer insmeren met een oplossingen 50%/50%. Na weer een dag dan insmeren met een oplossing van 70% aceton en 30% velpon. Onderdompelen heeft geen nut meer als de kies al ondergedompeld is geweest met houtlijm.Je kunt gewoon over de houtlijm hen conserveren.
groet Anton Verhagen. Er is nog een beter conservering middel.
Als je mij een mail stuur kan ik hierop uitgebreid reageren en e.e.a. uitleggen.
Als de kies ten gevolge van het conserveren met houtlijm wat wit is uitgeslagen, dan moet je deze witte waas eerst insmeren met een kwast 70 % aceton /30 % houtlijm.
Dan een dag later weer insmeren met een oplossingen 50%/50%. Na weer een dag dan insmeren met een oplossing van 70% aceton en 30% velpon. Onderdompelen heeft geen nut meer als de kies al ondergedompeld is geweest met houtlijm.Je kunt gewoon over de houtlijm hen conserveren.
groet Anton Verhagen. Er is nog een beter conservering middel.
Als je mij een mail stuur kan ik hierop uitgebreid reageren en e.e.a. uitleggen.
- DragonSearcher
Hi Anton,
ik heb je een mail gestuurd.
Gr Jerry
ik heb je een mail gestuurd.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
-
Beste jerry,
sorry een type fout van mij. Eerste keer 70% aceton en 30% houtlijm moet zijn:Eertse keer 70% aceton en 30% velpon
groet Anton
sorry een type fout van mij. Eerste keer 70% aceton en 30% houtlijm moet zijn:Eertse keer 70% aceton en 30% velpon
groet Anton
- DragonSearcher
Geeft niets, was er nog niet aan toegekomen om er iets mee te doen. Bedankt voor info 
Gr Jerry

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- DragonSearcher
Antw: SPOED: Conserveren mammoetkies @ cromag1944
Hi Anton,
heb je mijn mail gehad? Aangezien dat ik veel huisdieren heb en aceton niet zo gezond is voor hun, ben ik wel benieuwd naar dat andere conserveringsmiddel dat je noemde, of is dat ook een erg chemisch iets? Graag zie ik jou mail hierover tegemoet.
Gr Jerry
heb je mijn mail gehad? Aangezien dat ik veel huisdieren heb en aceton niet zo gezond is voor hun, ben ik wel benieuwd naar dat andere conserveringsmiddel dat je noemde, of is dat ook een erg chemisch iets? Graag zie ik jou mail hierover tegemoet.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...