Zonnetjes
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Zonnetjes
Inderdaad, zeker zijn is moeilijk. Daarom dat Pieter het ook goed oplost. Een mogelijke indicator lijkt me de grootte. Ookal kan je daar nooit met zekerheid op afgaan, symphise tanden die 4+cm zijn kunnen moeilijk van Notorynchus zijn:).
Dat boekje van Nolf is overigens echt wel out-to-date. Ook de naamgeving van vele tanden klopt niet meer.
Dat boekje van Nolf is overigens echt wel out-to-date. Ook de naamgeving van vele tanden klopt niet meer.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hallo allemaal,
Vergeet ook echter niet in dit symphyverhaal dat er hoogstwaarschijnlijk ook een groot verschil zit in een mannelijk of vrouwelijk exemplaar.
Dit verschil heb ik zelf ooit vernomen van een amerikaan die op deze cow sharks vist en de kaken daarvan schoonmaakt en doorverkoopt en dus wist of het een mannetje of vrouwtje was, de Symphisaire tand was bij een mannetje of een vrouwtje altijd verschillend verteld hij.
Dit is mij ooit verteld:
Hexanchus griseus heeft bij een mannelijk exemplaar een middenspits en bij een vrouwelijk exemplaar buigen de spitsjes meteen naar buiten toe vanuit het midden gezien.
Ik zal hier snel eens foto's van laten zien, ik heb immers een recente mannelijke kaak liggen van een Hexanchus griseus met middenspits! En ook een Symphisaire Hexanchus griseus tand uit Bakersfield USA die geen middenspits heeft, dit is volgens mij dus hoogstwaarschijnlijk een vrouwelijk exemplaar.
Ik heb ook nog een kaakje liggen van een Hexanchus nakamurai ook een mannelijk exemplaar, deze heeft ook een spits in het midden!
En uit Bakersfield USA heb ik ook een Symphisaire Hexanchus andersoni ook met middenspits, deze zijn makkelijk te onderscheiden van een Notorhynchus, ik zal hier ook de foto's van plaatsen binnenkort.
Dus na deze 3 voorbeelden te hebben gegeven van een Hexanchus sp. met een middenspits lijkt mij deze studie nu al redelijk van de baan!
Ik zal ook nog wat foto's plaatsen van een Symphisaire Noto uit Lee Creek en 1 uit Duitsland. Zodat er voldoende tandjes zijn om te vergelijken.
Ik denk dus persoonlijk dat er ook goed naar het geslacht gekeken moet gaan worden bij het goed determineren van een Symphisair tandje.
Groeten Ferry
[Bewerkt door Ferry op 08-07-2010 om 22:55 NL]
Vergeet ook echter niet in dit symphyverhaal dat er hoogstwaarschijnlijk ook een groot verschil zit in een mannelijk of vrouwelijk exemplaar.
Dit verschil heb ik zelf ooit vernomen van een amerikaan die op deze cow sharks vist en de kaken daarvan schoonmaakt en doorverkoopt en dus wist of het een mannetje of vrouwtje was, de Symphisaire tand was bij een mannetje of een vrouwtje altijd verschillend verteld hij.
Dit is mij ooit verteld:
Hexanchus griseus heeft bij een mannelijk exemplaar een middenspits en bij een vrouwelijk exemplaar buigen de spitsjes meteen naar buiten toe vanuit het midden gezien.
Ik zal hier snel eens foto's van laten zien, ik heb immers een recente mannelijke kaak liggen van een Hexanchus griseus met middenspits! En ook een Symphisaire Hexanchus griseus tand uit Bakersfield USA die geen middenspits heeft, dit is volgens mij dus hoogstwaarschijnlijk een vrouwelijk exemplaar.
Ik heb ook nog een kaakje liggen van een Hexanchus nakamurai ook een mannelijk exemplaar, deze heeft ook een spits in het midden!
En uit Bakersfield USA heb ik ook een Symphisaire Hexanchus andersoni ook met middenspits, deze zijn makkelijk te onderscheiden van een Notorhynchus, ik zal hier ook de foto's van plaatsen binnenkort.
Dus na deze 3 voorbeelden te hebben gegeven van een Hexanchus sp. met een middenspits lijkt mij deze studie nu al redelijk van de baan!
Ik zal ook nog wat foto's plaatsen van een Symphisaire Noto uit Lee Creek en 1 uit Duitsland. Zodat er voldoende tandjes zijn om te vergelijken.
Ik denk dus persoonlijk dat er ook goed naar het geslacht gekeken moet gaan worden bij het goed determineren van een Symphisair tandje.
Groeten Ferry
[Bewerkt door Ferry op 08-07-2010 om 22:55 NL]
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik wist bij het plaatsen van deze, dat het een lastig verhaal zou worden, maar eigenlijk begrijp ik er tot nu toe uit dat er geen verschillen bekend zijn tussen symphisaire tanden van Hexanchus en Notorynchus?
Groeten,
Gerard
Groeten,
Gerard
- Hieronymus
- Contacteer:
Behalve dan extreem grote gevallen.
Rhaetian Lorraine Region
- Carcharoides
- Contacteer:
Antw: Antw: Zonnetjes
Die snap ik niet. Wat bedoel je daarmee?hieronymus schreef:
- Hieronymus
- Contacteer:
hieronymus schreef:
Inderdaad, zeker zijn is moeilijk. Daarom dat Pieter het ook goed oplost. Een mogelijke indicator lijkt me de grootte. Ookal kan je daar nooit met zekerheid op afgaan, symphise tanden die 4+cm zijn kunnen moeilijk van Notorynchus zijn:).
De extreem grote symphisaire tanden worden steeds gedetermineerd als Hexanchus.gverwey schreef:Die snap ik niet. Wat bedoel je daarmee?hieronymus schreef:
Maar aangezien die écht grote tandjes hier amper gevonden worden ben je weinig met die informatie. Ook is een determinatie baseren op louter 1 enkel kenmerk zoals grootte geen goede determinatie.
Rhaetian Lorraine Region

Hallo medeverzamelaars,
Hierbij nog even de beloofde foto's om wellicht wat opheldering of nieuwe ideeen te kunnen delen met jullie.
Ik las inderdaad ook in het boek van Nolf dat "een Symphisaire Hexanchus heeft geen middenspits" maar deze studie is wellicht al redelijk verouderd, en hier is nu toch het tegendeel te zien. Goed dat hier door meerdere personen al vraagtekens bij geplaatst worden, dit deed ik namelijk ook al geruime tijd.
Ik zal hier dan ook minimaal 3 voorbeelden laten zien van een Symphisaire Hexanchus sp. met een middenspits.
Foto 1: Hexanchus griseus (mannelijk exemplaar met middenspits, de kaak is ongeveer 60cm breed).
Foto 2: Staat op de foto vermeld.
Foto 3: Hexanchus nakamurai (mannelijk exemplaar met middenspits, kaakje is ongeveer 15cm breed).
Foto 4: Hexanchus andersoni (zeer zeldzame vondst in Bakersfield CA. USA, tevens ook met een middenspits).
Foto 5: Hexanchus griseus symphisair (hoogstwaarschijnlijk dus een vrouwelijk exemplaar).
Foto 6: Staat op de foto vermeld.
Foto 7: Notorhynchus primigenius (Antwerpen-Area H.)
Echter om zo het uiterlijke verschil te kunnen benoemen tussen een Symphisaire Hexanchus griseus en een Symphisaire Notorhynchus primigenius is voor mij ook nog niet weggelegd, tja als ze groot genoeg worden is het niet zo moeilijk meer, maar ik hoop dat mijn foto's tezamen met mijn aanvullingen kwa geslacht iets extra's voor jullie kan betekenen.
Groet Ferry
[Bewerkt door Ferry op 10-07-2010 om 14:30 NL]
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
- Carcharoides
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor de bijdragen!
Samenvattend:
- Is het verschil dus niet te zien tenzij het exemplaar groter is dan 4 cm. In dat geval zal het Hexanchus zijn. Kleinere exemplaren kunnen zowel Hexanchus als Notorynchus zijn.
- Hebben mannelijke exemplaren een middenspits en vrouwelijke exemplaren buigen de spitsjes naar buiten toe.
- Worden Notorynchus en Notorhynchus door elkaar heen gebruikt. Dan zal ik de notatie op Elasmo wel aanhouden.
Groeten,
Gerard
Samenvattend:
- Is het verschil dus niet te zien tenzij het exemplaar groter is dan 4 cm. In dat geval zal het Hexanchus zijn. Kleinere exemplaren kunnen zowel Hexanchus als Notorynchus zijn.
- Hebben mannelijke exemplaren een middenspits en vrouwelijke exemplaren buigen de spitsjes naar buiten toe.
- Worden Notorynchus en Notorhynchus door elkaar heen gebruikt. Dan zal ik de notatie op Elasmo wel aanhouden.
Groeten,
Gerard
- Hieronymus
- Contacteer:
Die 4 cm is gewoon "a matter of speech". 3cm is ook al behoorlijk groot, maar waar trek je de grens;-).gverwey schreef:
Iedereen bedankt voor de bijdragen!
Samenvattend:
Groeten,
Gerard
Ik heb in mijn collectie nu niet genoeg zonnetjes om een statistische analyse hierover te maken, hehe.
Rhaetian Lorraine Region
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Zonnetjes
Tijd om daar dan eens werk van te maken, hmmm?hieronymus schreef:
Ik heb in mijn collectie nu niet genoeg zonnetjes om een statistische analyse hierover te maken, hehe.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)