Mooi weer
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Mooi weer
Is er meer informatie over Miocene barnsteen? Ik heb van meer mensen gehoord dat hier wat jongere barnsteen wordt gevonden (bv. aan de kust). Dit terwijl Naturalis vrij stellig zegt dat het vooral om oudere (Baltische) barnsteen gaat http://www.geologievannederland.nl/zwer ... teen#head3
Groet,
Niels
Niels
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Bruinkool als herkomst van barnsteen: tja, ik heb dit eens ergens gelezen. Op het Internet zie ik er nu echter niets over staan - wel dat barnsteen samen met bruinkool is aangevoerd en vaak samen wordt gevonden. Het zal dan toch van Eocene/vroeg-Oligocene origine zijn! Des te beter, vind ik!
HJ
- Fossielenzoeker
- Contacteer:

Dag Tom, wat een geweldig stuk Barnsteen zeg!
Als we dan toch aan het pronken zijn wil ik bij deze ook graag nog twee stukjes uit Twente laten zien.
Barnsteen is eigenlijk geen steen, het is fossiel verharde hars van de pijnboom, die ongeveer 50 miljoen jaren(Paleogeen) geleden groeide in het Oostzeegebied. De Pinus succinifera scheidde deze hars af.
Robert Mensink
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Antw: Antw: Mooi weer
Dit is een mooie link die je hier aangeeft. Wat bedoel je met 'jong' en 'oud'? Je vraag is daardoor niet duidelijk.sjaak schreef:
Is er meer informatie over Miocene barnsteen? Ik heb van meer mensen gehoord dat hier wat jongere barnsteen wordt gevonden (bv. aan de kust). Dit terwijl Naturalis vrij stellig zegt dat het vooral om oudere (Baltische) barnsteen gaat http://www.geologievannederland.nl/zwer ... teen#head3
Robert Mensink
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Dag Jeroenjeroenbos schreef:
Vandaag het laatste uurtje vrij genomen om even te zoeken (sinds lange tijd).
Jeroen
Het is heerlijk een paar verse Aulocopiums te zien, niet in de laatste plaats doordat ze net zijn blootgelegd maar voornamelijk om het feit dat ik ze weer eens op dit forum tegenkom.
Ik geloof dat ik morgen mijn geluk ook eens ga beproeven in WWW.
Robert Mensink
Als we toch aan het pronken zijn, doe ik deze barnsteen vanuit de Eridanos Rivierdelta van West-Overijssel erbij.
wim
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Mooi weer
[/quote]
Dit is een mooie link die je hier aangeeft. Wat bedoel je met 'jong' en 'oud'? Je vraag is daardoor niet duidelijk.[/quote]
Wel, met jong bedoel ik Mioceen of jonger (pleistoceen of zelfs holoceen) en met oud de Baltische barnsteen uit het Paleoceen zoals je aangeeft. Ik heb gehoord dat hier ook jongere barnsteen of "kopaal" voor komt.
Ik heb hier een artikel over, waarbij de Rijn/Maas als transporteur van de jonge barnsteen daarvan wordt genoemd. Deze zou zachter en helderder zijn.
Er is alleen weinig over bekend en de informatie is tegenstrijdig. Vandaar mijn vraag of iemand hier meer van weet.
[Bewerkt door sjaak op 26-08-2010 om 20:28 NL]
Dit is een mooie link die je hier aangeeft. Wat bedoel je met 'jong' en 'oud'? Je vraag is daardoor niet duidelijk.[/quote]
Wel, met jong bedoel ik Mioceen of jonger (pleistoceen of zelfs holoceen) en met oud de Baltische barnsteen uit het Paleoceen zoals je aangeeft. Ik heb gehoord dat hier ook jongere barnsteen of "kopaal" voor komt.
Ik heb hier een artikel over, waarbij de Rijn/Maas als transporteur van de jonge barnsteen daarvan wordt genoemd. Deze zou zachter en helderder zijn.
Er is alleen weinig over bekend en de informatie is tegenstrijdig. Vandaar mijn vraag of iemand hier meer van weet.
[Bewerkt door sjaak op 26-08-2010 om 20:28 NL]
Groet,
Niels
Niels