gelijkenissen
Antw: gelijkenissen

Ja, hier heb ik een tand uit Antwerpen/Berchem, wellicht mioceen.
Het probleem is er met de foto,
maar voor er een slotje op de topic komt alvast deze plaatsen.
Tand is 3/4 cm zonder wortel,
de kartelingen zijn zeer uitgesproken, meer dan Escherie. (Moeilijk te zien met licht, vage macro en pixelatie!)
Ik heb twijfels of dit een escherie is.
Duys

Forum,
Ja, gaat over deze tand,
er bestaan uitgesproken escheries,
kartelingen als deze, kan dit een transitional zijn?
Duys
- sharkteethrene
Ola Duys,
Geen transitional maar zonder enige twijvel een eerste anterior van Isurus escheri.
Let wel met een zeer uitgesproken kartelvorming,welke je niet vaak aantreft!
Locatie: Antwerpen/Berchem dus naar alle waarschijnlijkheid de zanden van Zonderschot.
Verschillende stadia/voorkomen in de diverse lineages zijn aan een bepaalde periode toe te bedelen,vandaar dat dit m.i. de correcte periode is.
Weeral groetjes,
Rene.
Geen transitional maar zonder enige twijvel een eerste anterior van Isurus escheri.
Locatie: Antwerpen/Berchem dus naar alle waarschijnlijkheid de zanden van Zonderschot.
Verschillende stadia/voorkomen in de diverse lineages zijn aan een bepaalde periode toe te bedelen,vandaar dat dit m.i. de correcte periode is.
Weeral groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: gelijkenissen
Zanden van Zonderschot in Antwerpen, ga ik ook niet mee akkoord Renésharkteethrene schreef:
Ola Duys,
Weeral groetjes,
Rene.

:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 064#109864hieronymus schreef:
Hans,
Heb je daar een referentie of een kaartje van dat de Zanden van Zonderschot ook in het Noorden van de provincie Antwerpen (en dus rond Antwerpen zelf) voorkomen?
Volgens mijn zijn deze zanden beperkt tot het zuiden van de provincie...
Volgens wat ik gelezen heb, worden deze zanden als een lateraal equivalent van de Zanden van Antwerpen gezien. Dit wil volgens mij zeggen dat ze in dezelfde periode zijn afgezet en dat ze niet boven of onder mekaar kunnen liggen (maar wel naast mekaar). Uit eigen observatie en uit het werk van Nolf uit 1979 blijkt dat die overgang tussen de Zanden van Zonderschot en de Zanden van Antwerpen behoorlijk zuidelijk in de provincie Antwerpen plaatsvindt, met name ten hoogte van Berlaar.
Dit is een heel stukje onder Antwerpen zelf, ik zie de Zanden van Zonderschot daar dus niet meteen voorkomen.
Hierdoor zie ik ook niet goed in waarom ZvZ zou zijn inbegrepen in het basisgrint? Volgens mij ontstaat dit na een regressiefase waarbij (voornamelijk verticale?) erosie plaatsvindt doorheen de opeenvolgende stratigrafische lagen. Aangezien ZvZ dus niet onder of boven ZvA ligt, lijkt mij dit ook niet mogelijk tenzij die regressie tanden van veel verder zuidwaarts in de provincie Antwerpen helemaal naar het noorden van deze provincie heeft getransporteerd en daar afgezet. Ik weet echter niet in hoeverre dit mogelijk is, ik verwacht dan ook veel meer schade aan (sommige van) de Miocene tanden uit H. te zien dan nu het geval is.
Uiteraard is dit slechts mijn interpretatie van het gegeven.
Groetjes,
Jeroen
Het kaartje van Nolf uit 1979 is vandaag de dag zelfs nog accurater dan de kaarten van die regio van de Geologische Dienst, dat zegt al veel, haha. Als je wil mail ik je wel een scan van dat kaartje door.
Zanden van Zonderschot zitten niet in het Noorden, niet in het Oosten of Westen, maar in het Zuidwesten van de provincie Antwerpen (en dus toch een heel stuk onder Antwerpen zelf).
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Antw: Antw: Antw: gelijkenissen
hieronymus schreef:Zanden van Zonderschot in Antwerpen, ga ik ook niet mee akkoord Renésharkteethrene schreef:
Ola Duys,
Weeral groetjes,
Rene..
:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 064#109864hieronymus schreef:
Hans,
Heb je daar een referentie of een kaartje van dat de Zanden van Zonderschot ook in het Noorden van de provincie Antwerpen (en dus rond Antwerpen zelf) voorkomen?
Volgens mijn zijn deze zanden beperkt tot het zuiden van de provincie...
Volgens wat ik gelezen heb, worden deze zanden als een lateraal equivalent van de Zanden van Antwerpen gezien. Dit wil volgens mij zeggen dat ze in dezelfde periode zijn afgezet en dat ze niet boven of onder mekaar kunnen liggen (maar wel naast mekaar). Uit eigen observatie en uit het werk van Nolf uit 1979 blijkt dat die overgang tussen de Zanden van Zonderschot en de Zanden van Antwerpen behoorlijk zuidelijk in de provincie Antwerpen plaatsvindt, met name ten hoogte van Berlaar.
Dit is een heel stukje onder Antwerpen zelf, ik zie de Zanden van Zonderschot daar dus niet meteen voorkomen.
Hierdoor zie ik ook niet goed in waarom ZvZ zou zijn inbegrepen in het basisgrint? Volgens mij ontstaat dit na een regressiefase waarbij (voornamelijk verticale?) erosie plaatsvindt doorheen de opeenvolgende stratigrafische lagen. Aangezien ZvZ dus niet onder of boven ZvA ligt, lijkt mij dit ook niet mogelijk tenzij die regressie tanden van veel verder zuidwaarts in de provincie Antwerpen helemaal naar het noorden van deze provincie heeft getransporteerd en daar afgezet. Ik weet echter niet in hoeverre dit mogelijk is, ik verwacht dan ook veel meer schade aan (sommige van) de Miocene tanden uit H. te zien dan nu het geval is.
Uiteraard is dit slechts mijn interpretatie van het gegeven.
Groetjes,
Jeroen
Het kaartje van Nolf uit 1979 is vandaag de dag zelfs nog accurater dan de kaarten van die regio van de Geologische Dienst, dat zegt al veel, haha. Als je wil mail ik je wel een scan van dat kaartje door.
Zanden van Zonderschot zitten niet in het Noorden, niet in het Oosten of Westen, maar in het Zuidwesten van de provincie Antwerpen (en dus toch een heel stuk onder Antwerpen zelf).
Hiëronymus,
In een artikel tegen gekomen dat hoewel lateraal, er ook een verschil in ouderdom is.(hangt van de onderzoeker af)
Ik ben ooit begonnen met de microscoop, of ik verder koralen vind die ook in het plioceen en recent voorkomen, nog uitzoeken.
In veel artikels spreken ze van de hiaten in het onderzoek naar het Mioceen rond Antwerpen, door de onderzoeksmethoden van vroeger en het gebrek aan terrein vandaag.
Duys
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 11:48 NL]
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 11:49 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: gelijkenissen
Welk artikel, Duys? kan je me een referentie geven?Duys schreef:
In een artikel tegen gekomen dat hoewel lateraal, er ook een verschil in ouderdom is.(hangt van de onderzoeker af)
De meest recente artikels die specifiek over de Zanden van Zonderschot handelene, hebben het echt over een lateraal equivalent. Even quoten:
Louwye, 2000:
"Huyghebaert & Nolf (1979)consider the Zonderschot Sands to be a lateral equivalent of the Antwerpen Sands north of the Heist-op-den-Berg area. This correlation is corroborated(wordt dus bevestigd) by dinoflagellate cysts. Moreover, a precise correlation with a section in the lower part of the Antwerpen Sands in the Antwerp area is given."
Dus, het komt er op neer dat de Zanden van Zonderschot niet correleren met héél de ZvA, maar met het onderste (oudste) deel van ZvA, maar aangezien ze er meer correleren kunnen ze er niet boven of onder liggen, maar liggen ze er steeds naast. ZvZ liggen dus zuidelijk en ZvA noordelijk. De convergentie tussen deze twee zones (Nolf, 1979) ligt ter hoogte van Berlaar, en dus een heel stuk onder Antwerpen of Berchem. Dezelfde publicatie van Louwye heeft het over een "uppermost Burdigalian to Langhian" ouderdom voor Zvz.
Louwye, 2005:
"The geographical distribution of the Zonderschot Sands Member is restricted to the type area (Figure 1), and is thought to be a local and lateral equivalent of the Antwerpen Sands Member, differing from the latter only by a higher content of mica and ligniferous elements. Louwye (2000) proposed a Langhian age for this unit."
Die laatste publicatie benadrukt nog maar eens dat ZvZ beperkt is tot de typelocaliteit, zijnde de regio Heist-op-den-Berg /Putte.
Rhaetian Lorraine Region
Hiëronymus,
Ik dacht dat het Louwye over cysts is. Staat ergens te lezen dat Lateraal aangenomen is maar dat de fauna niet overeenstemt.(terugvinden)
http://www.repository.naturalis.nl/document/148686 Wordt er ook over gesproken.
Kom er nog op terug!
Duys
PS ja staat in dit artikel
The typical Zonderschot Sands may,
according to the mollusc fauna, be correlated with the upper part of the Antwerpen
Sands in Belgium and with the Astarte radiata Acme Zone in the eastern part of
Dus afwijkend van volledig lateraal
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 12:32 NL]
Ik dacht dat het Louwye over cysts is. Staat ergens te lezen dat Lateraal aangenomen is maar dat de fauna niet overeenstemt.(terugvinden)
Kom er nog op terug!
Duys
PS ja staat in dit artikel
The typical Zonderschot Sands may,
according to the mollusc fauna, be correlated with the upper part of the Antwerpen
Sands in Belgium and with the Astarte radiata Acme Zone in the eastern part of
Dus afwijkend van volledig lateraal
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 12:32 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: gelijkenissen
Dat artikel in die link heb ik ook, handelt meer over de formatie van diest maar er wordt inderdaad ook over ZvZ gesproken. De recente artikel van Louwye zijn echter wel preciezer (meer geavanceerde methoden & technieken).Duys schreef:
Hiëronymus,
Kom er nog op terug!
Duys
Wat je hier aanvankelijk schrijft is ook niet meer dan logisch. ZvZ als lateraal equivalent van het onderste deel van ZvA was meer kustnabij, logischerwijze is de fauna dan ook deels verschillend. Zo zitten hier met name pakken minder haaientanden dan in ZvA(tevens kleiner formaat en wellicht iets beperktere fauna), maar ze zitten er wel.
Rhaetian Lorraine Region
Ps Wordt ook geconcluddert dat Zonderschot jonger is dan Borgerhout,...
Heb je ook nog stratigrafische tabels,
Zonderschot,
Antwerpen,
Kiel
Edegem
Wordt vervolgd.
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 12:39 NL]
Heb je ook nog stratigrafische tabels,
Zonderschot,
Antwerpen,
Kiel
Edegem
Wordt vervolgd.
[Bewerkt door Duys op 25-01-2011 om 12:39 NL]
- sharkteethrene
Dag Jeroen,
Zeer interessant,zou je mij ook een mail kunnen toezenden met daarin de scan van het kaartje?
Groetjes,
Rene.
Zeer interessant,zou je mij ook een mail kunnen toezenden met daarin de scan van het kaartje?
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.