Vreemd fossiel.
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Antw: Vreemd fossiel.
Ik weet het niet; moderne nautilisschelpen hebben toch allemaal in elkaar gebogen schelpen? Jouw fossiel heeft wel een zekere kromming, maar als deze als een sipho in de rondte moet is het een reus geweest.
PS : Gooi die dennenappel er maar uit!
[Bewerkt door Spongebob op 15-11-2010 om 22:50 NL]
PS : Gooi die dennenappel er maar uit!
[Bewerkt door Spongebob op 15-11-2010 om 22:50 NL]
Time fades away (Neil Young)
- archaeopteryx
- Contacteer:

Het fossiel heeft veel weg van een sparappel.
Sparappels zijn er in vele soorten.maar ik weet niet van welke spar deze eventueel afkomstig is.comproliet in laagjes lijkt mij niet.
http://www.bomengids.nl/sparren.html
life is like a fossil.hard like rock.
Volgens mij is het onaannemelijk dat iets dat in Mill gevonden is ook maar op een of ander manier van een nautilus afkomstig is. Omdat volgens mij de nautilussen tijdens het mioceen een daling in populatie te verwerken kregen. Alhoewel het theoretisch uiteraard wel mogelijk is dat het hier een nautilus betreft (deze kwamen wel voor). Het zou in dit geval denk ik helpen als iemand met specifieke informatie kan komen over de vindplaats. Zoals antwoord op de vraag of er ooit eerder nautilussen in Mill zijn gevonden.
Verder denk ik dat het nog on aannemelijker is dat het hier een dennenappel betreft. Aangezien het hier duidelijk om een versteend object gaat dat dus uit de maritime afzetting uit het mioceen/plioceen van Mill moet komen.
En naar mijn weten groeien/groeiden er geen naaldbomen onderwater. De kalkresten op het specimen onkrachten naar mijn mening de mogelijkheid dat dit een dennenappel is nog verder.
Mocht ik het bij een van mijn bovenstaande beweringen het niet bij het rechte eind hebben verbeter mij dan alstublieft.
Groet,
Hamilcar
[Bewerkt door Hamilcar op 15-11-2010 om 23:06 NL]
Verder denk ik dat het nog on aannemelijker is dat het hier een dennenappel betreft. Aangezien het hier duidelijk om een versteend object gaat dat dus uit de maritime afzetting uit het mioceen/plioceen van Mill moet komen.
En naar mijn weten groeien/groeiden er geen naaldbomen onderwater. De kalkresten op het specimen onkrachten naar mijn mening de mogelijkheid dat dit een dennenappel is nog verder.
Mocht ik het bij een van mijn bovenstaande beweringen het niet bij het rechte eind hebben verbeter mij dan alstublieft.
Groet,
Hamilcar
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dennen- of sparappel kan je uitsluiten, de gelijkenis is slechts oppervlakkig, het kenmerkende 'afwisselden' inplantingspatroon van de schubben is niet aanwezig, en dit fundamenteel patroon zie je m.i. terug bij elke dennenappel: het heeft te maken met hoe zo'n vruchtlichaam groeit.
Zo'n heel regelmatig patroon van opeenvolgende kegeltjes die als het ware in elkaar zijn geschoven heb ik al wel gezien bij coprolieten. Toegegeven, dit is 'n lange. Moet een heel flinke vis geweest zijn
Centraal boven:
http://www.christraxon.pwp.blueyonder.c ... 20fish.htm
[Bewerkt door Frederik op 15-11-2010 om 23:11 NL]
Zo'n heel regelmatig patroon van opeenvolgende kegeltjes die als het ware in elkaar zijn geschoven heb ik al wel gezien bij coprolieten. Toegegeven, dit is 'n lange. Moet een heel flinke vis geweest zijn

Centraal boven:
http://www.christraxon.pwp.blueyonder.c ... 20fish.htm
[Bewerkt door Frederik op 15-11-2010 om 23:11 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
een foto van het gehele object zou misschien meer duidelijkheid kunnen geven
Groet,
Niels
Niels
Er zijn dennenappels te vinden.
Zelf had ik er een maar die is volgens mij kapot.
Maar de fossilisatie van hout en aanverwanten in M is niet als een steenkern, maar het ziet er nog bijna uit als echt hout. Je kan de ringen zien en het verkruimelt makkelijk.
Het is dus zeker geen dennenappel.
Zelf had ik er een maar die is volgens mij kapot.
Maar de fossilisatie van hout en aanverwanten in M is niet als een steenkern, maar het ziet er nog bijna uit als echt hout. Je kan de ringen zien en het verkruimelt makkelijk.
Het is dus zeker geen dennenappel.
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.

Hallo Allemaal,
Hier twee foto's van het breukvlak.
misschien is het iets duidelijker'.
Groeten Hans
Hans
Antw: Antw: Vreemd fossiel.
Hallo Hamilcar,Hamilcar schreef:
Volgens mij is het onaannemelijk dat iets dat in Mill gevonden is ook maar op een of ander manier van een nautilus afkomstig is. Omdat volgens mij de nautilussen tijdens het mioceen een daling in populatie te verwerken kregen. Alhoewel het theoretisch uiteraard wel mogelijk is dat het hier een nautilus betreft (deze kwamen wel voor). Het zou in dit geval denk ik helpen als iemand met specifieke informatie kan komen over de vindplaats. Zoals antwoord op de vraag of er ooit eerder nautilussen in Mill zijn gevonden.
Groet,
Hamilcar
Een planten fossiel heb ik hier nooit in gezien.
Maar in Liessel en in mindere mate in Mill komen wel degelijk planten fossielen voor in maritieme afzettingen.
In het laat mioceen was er in de buurt van Liessel 'n estuarium.
Veel plantenresten dreven via de rivier de zee in en fossieleerden in dezelfde lagen als b.v de haaientanden.
Groeten Hans
Hans