Parotodus benedeni met zijspitsen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
erik m
Been thanked: 1 time
Antw: Parotodus benedeni met zijspitsen

Bericht door erik m » 19 jan 2011, 01:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toch zie ik wat verschillen in de wortel opbouw.

Groetjes Erik

E.J.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 19 jan 2011, 01:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry?ik ook

strandjutters

JunkieXL

Bericht door JunkieXL » 19 jan 2011, 15:20

Even snel gekeken, heb er meerdere en nog duidelijker maar dit is volgens mij een zijtand.

Afbeelding

[Bewerkt door JunkieXL op 19-01-2011 om 15:23 NL]

JunkieXL

Bericht door JunkieXL » 19 jan 2011, 15:25

Afbeelding

En een plaatje

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 19 jan 2011, 19:47

De nieuwe foto's van Erik maken inderdaad het een en het ander duidelijk. Het plooitje in de wortel op de linguale zijde is alleen kenmerkend bij Jaeokolotodus, de twee getoonde tanden van Erik hebben dit allebei. Ze zijn dus allebei Jaeko's.

Misschien toch even op topic, Benedeni's met zijspitsen hebben over het algemeen een andere vorm dan het getoonde tandje van Arien. De bijspitsen staan anders (lager, en naast de kroon). Misschien kan men wat foto's plaatsen van echte Benedeni's met dit fenomeen.

Groetjes,

Gunther

mirre2be

Bericht door mirre2be » 19 jan 2011, 20:10

ok bedankt allemaal maar wat ik wilde weten of dit een oudere vorm is van de benedeni of een jongere form weet ik nog steeds niet is er iemand met een gelijk soortig tandje net als gunther al aangeeft

grtn arien

JunkieXL

Bericht door JunkieXL » 19 jan 2011, 22:23

Aan de hand van één tand kun je al weinig zeggen en de tand op de foto toont aanzienlijke wortelerosie en dan wordt conlusies trekken zo goed als onmogelijk.

Zonder stratigrafie en meerdere referentievondsten (bij voorkeur een komplete in situ gevonden kaak, en dat wordt bij benedeni zeer lastig) kun je over een losse tand weinig of niets zeggen (komt ook nog eens bij dat haaietanden met dezelfde kaakpositie gedurende de levensfasen aanzienlijk kunnen verschillen).
Zie je tand dus als een leuke vonds zonder er meteen conclusies aan te verbinden.

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 19 jan 2011, 22:38

Ik vind de wortelerosie van deze tand zeer relatief. Bovendien is deze tand in een beter bewaartoestand dan de meeste Benedeni's met dit fenoneem. Hij lijkt me dus jonger.

Groetjes,

Gunther

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Parotodus benedeni met zijspitsen

Bericht door stiek » 20 jan 2011, 00:13

Misschien toch even op topic, Benedeni's met zijspitsen hebben over het algemeen een andere vorm dan het getoonde tandje van Arien. De bijspitsen staan anders (lager, en naast de kroon). Misschien kan men wat foto's plaatsen van echte Benedeni's met dit fenomeen.

Groetjes,

Gunther[/quote]

Hallo Gunther,

Mogelijk dat ik na het weekeinde zo'n tandje kan plaatsen.
ik ben er nu nog niet zeker van dat het om 'n benedeni gaat.
In het weekeinde komen we met enkele verzamelaars en 'n "prof." (ook 'n fanatieke verzamelaar) bij elkaar om eens wat over tandjes te praten.
Dus wie weet.

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 20-01-2011 om 00:15 NL]

Hans

Ferry

Bericht door Ferry » 23 jan 2011, 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Hierbij nog wat foto's ter aanvulling op dit topic.

Foto 1 t/m 3: Marokko Eocene Parotodus sp. met de zeer duidelijke zijspitsen.

Foto 4: Pungo river formation (13-15 mya)Lee Creek Mine Parotodus sp. , hier zijn de bijspitsen al bijna volledig verdwenen, in het latere Mioceen zijn er geen bijspitsen meer zichtbaar, ik heb ook een Parotodus benedeni uit de Yorktown formation van Lee Creek die totaal geen bijspitsen meer vertoond.

Foto 5 t/m 7: 1 van mijn laatste aanwinsten en nu zeker al 1 van de beste van 2011! Een enorm grote Parotodus sp. uit het Ypressien van Marokko, hier is ook een kleine vorm van bijspitsen nog duidelijk zichtbaar. Ik moet er wel even bij vertellen dat dit Parotodus exemplaar in deze maat uit het Ypressien een super zeldzame vondst is, en dat deze vondsten op 1 hand te tellen zijn. Normaal gesproken zijn de Parotodus sp. tandjes zo rond de 1 inch groot.

Groeten Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Gesloten