Knokke: Wervels ???
Antw: Knokke: Wervels ???
hallo strandjutter,
als je het botje zo neerlegt dat het een kruisje lijkt (of een X ), dan is het smalste deel van de X, waar de twee poten elkaar kruisen de diafyse. En die is te meten. dat moet echter wel in tienden van mm. het zou leuk zijn als Talpa minor eens een keer gevonden werd.....
iets anders, heb je ooit kleine ribbelkiesjes gevonden op het strand? Die zijn ongeveer een derde tot de helft zo groot als die mollen humeri.
groeten van
als je het botje zo neerlegt dat het een kruisje lijkt (of een X ), dan is het smalste deel van de X, waar de twee poten elkaar kruisen de diafyse. En die is te meten. dat moet echter wel in tienden van mm. het zou leuk zijn als Talpa minor eens een keer gevonden werd.....
iets anders, heb je ooit kleine ribbelkiesjes gevonden op het strand? Die zijn ongeveer een derde tot de helft zo groot als die mollen humeri.
groeten van
groeten van Muisje
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Kun je even aanwijzen op een foto wat ik moet meten,en heb je een foto van deze ribbelkiesjes?
strandjutters
- DragonSearcher

Pascal,
ik heb de diafysebreedte aangegeven met een rode pijl

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- strandjutters
hallo Strandjutter,
wat Jerry met de rode pijl laat zien is de diafysebreedte, die van Talpa europaea ligt rond de 4 mm. die van Talpa minor rond de 3 mm, beiden met een fikse spreiding.
bijgevoegd een detailfoto van een ribbelkiesje met worteltjes en een voorbeeld met 4 kiesjes zonder worteltjes. het betreft fossiele woelmuizen, die zijn lang zo zeldzaam niet als mollenbotjes, dus je zou ze gezien moeten hebben, ze worden massaal gevonden in het opgespoten strandzand langs de Zeeuws-Vlaamse kust. Er zitten allerlei soorten in, in ouderdom varierend van subrecent tot laat Plioceen. Ik ben heel benieuwd of je ze gezien hebt.
groeten van
groeten van Muisje
- strandjutters
Hallo muisje,die tandjes die je toont heb ik niet denk ik. de Humeris Komen trouwens uit Knokke,die mij insziens een heel andere soort opspuiting was als deze in Cadzand.Cadzand is namelijk opgespoten met zand zowel van De vlakte van de Raan als van de Sluise hompels Uit het oosten van de zandbank.Knokke is zand van ten westen van de Vlakte van de Raan(Droogte van schone veld) Groetjes.
strandjutters
Hallo muisje.
Heeft u ook foto's van mollenkiesjes?
Ben best wel benieuwd eigenlijk.
Heeft u ook foto's van mollenkiesjes?
Ben best wel benieuwd eigenlijk.
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
hallo strandjutter,
er zijn meerdere argumenten om te veronderstellen dat ook op het strand van Knokke woelmuiskiezen te vinden moeten zijn.
1. kleinezoogdiermateriaal, vooral woelmuizen, is op bijna alle opgespoten stranden in de omgeving aangetroffen ongeacht de diverse herkomst van het suppletiemateriaal. Zie Cranium 27 1 en 2:
http://www.pleistocenemammals.com/new/?page_id=30
2. er is al pleistoceen zoogdiermateriaal gevonden bij Knokke (mol, hert, etc).
3. Mollen zijn een stuk zeldzamer dan woelmuizen, maar de humeri zijn wel groter
dan de kiesjes van woelmuizen, de kiesjes worden daardoor makkelijker over het hoofd gezien. Op stranden waar ook mollen voorkwamen, werden nog veel meer woelmuizen gevonden.
ik denk dat ze wel op het strand van Knokke liggen, je moet ze alleen nog zien. wat de kiesjes van mollen betreft: die zijn ook erg klein, zijn erg zeldzaam, en ik heb nog geen melding van kiesjes van mollen op het strand gekregen. Het zijn een soort knipkiezen, ik heb zo gauw geen plaatje voorhanden.
Succes met zoeken. je vind mooie dingen, ik geniet iedere keer weer van je vondsten.
groeten van
er zijn meerdere argumenten om te veronderstellen dat ook op het strand van Knokke woelmuiskiezen te vinden moeten zijn.
1. kleinezoogdiermateriaal, vooral woelmuizen, is op bijna alle opgespoten stranden in de omgeving aangetroffen ongeacht de diverse herkomst van het suppletiemateriaal. Zie Cranium 27 1 en 2:
http://www.pleistocenemammals.com/new/?page_id=30
2. er is al pleistoceen zoogdiermateriaal gevonden bij Knokke (mol, hert, etc).
3. Mollen zijn een stuk zeldzamer dan woelmuizen, maar de humeri zijn wel groter
dan de kiesjes van woelmuizen, de kiesjes worden daardoor makkelijker over het hoofd gezien. Op stranden waar ook mollen voorkwamen, werden nog veel meer woelmuizen gevonden.
ik denk dat ze wel op het strand van Knokke liggen, je moet ze alleen nog zien. wat de kiesjes van mollen betreft: die zijn ook erg klein, zijn erg zeldzaam, en ik heb nog geen melding van kiesjes van mollen op het strand gekregen. Het zijn een soort knipkiezen, ik heb zo gauw geen plaatje voorhanden.
Succes met zoeken. je vind mooie dingen, ik geniet iedere keer weer van je vondsten.
groeten van
groeten van Muisje
Geen aanzichten van het kauwvlak, maar wel van de zijkant van de kiesjes: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04798.html
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram