Haaientandje: Carcharias?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Haaientandje: Carcharias?
Hallo,Hans en Stijn.Wel eigenaardig dat je beide soorten samen vind in Knokke.Groetjes(Een Vorax met dit model heb ik nog nooit gezien)
strandjutters
- strandjutters
Hallo Stijn,hoe komt u erbij dat tanden aanspoelen in Cadzand en Knokke.Leg eens uit hoe er sinds de nieuwe opspuitingen in Cadzand geen tandjes meer aanspoelen en in Knokke wel.Heb het in een vorig topic al uitgelegd dat er voor de opspuitingen in Knokke en Cadzand nog nooit van een haaientand was gehoord,en sinds de opspuitingen spoelen vaak tanden bloot uit het opgespoten zand.De fabels dat ze aanspoelen heb ik ook in boekjes gelezen van mensen van het binnenland die de zee niet kennen.Ik woon hier al 50 jaar en heb het allemaal meegemaakt van dag 1 tot vandaag.Als ze morgen Knokke opnieuw opspuiten met het zand dat ze nu in Cadzand opgespoten hebben is het hier ook amen en uit.Maar dan zouden er volgens jou nieuwe tandjes aanspoelen,jij mag er op wachten maar mij zie je niet meer tot de volgende opspuiting met het zelfde soort zand als in de jaren tachtig.Groetjes Strandjutters.(Ik heb nog nooit een haaientand gevonden op de laagwaterlijn wand dit is het echte Knokse zand en daar zit niets in van tanden)
[Bewerkt door strandjutters op 23-02-2011 om 22:51 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 23-02-2011 om 22:51 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Stijn,Ik zie dat je toch niet kan laten om over aanspoelen te spreken.Vooraleerst is het Zwin Belgie en net over de geul is het Cadzand of betergezecht de zwinvlakte.Ikzelf heb van beide plaatsen een grote collectie.Cadzand een paar duizend en van Knokke tussen de 30000 en 40000 tanden alles samen.'Kzal er eens een foto van maken maar ik zal wel een breedbeeld camera nodig hebben.Als ik ze samen zou gooien is het maar een koud kunstje om ze terug te scheiden doordat het heel andere tanden zijn.Een Knokse hastalis kan je er zo uithalen ze zijn kleiner en altijd afgerold zelfde met carcharias. Waar krijgen ze dan die metamorfose in de zwingeul misschien.Dit zijn dan ook maar die twee soorten die van Cadzand naar Knokke spoelen.Retroflexus en Cuspidata en al de rest van de Cadzandse soorten kom je hier nooit tegen,ik toch niet.Ik kom elke week tot bij de geul en daar vind ik geen van deze soorten.Daar is het Eoceen materiaal.Ook vind ik hastalis de meeste zelfs waar de zee nooit komt op het strand tegen de duinen(nepduinen) want deze zijn aangelegd met buldozers?Ik was er bij.In deze duinen kun je een tand vinden daar het het dezelfde zand is van op het strand opgespoten dus .Twintig meter verder net over de dijk zul je nooit een tand vinden.Dit zijn de echte duinen van Knokke en bestaan uit opgewaaid zand door de jaren heen en je zult er nooit een tand vinden.Vanavond lever ik een bewijs met foto's nu moet ik gaan werken. Groetjes.
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 10:09 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 10:10 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 10:09 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 10:10 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,Stijn moest het van de stormen komen dan is het omgekeerd Tandjes van Knokke naar Cadzand want bij mijn weten stormt het nooit uit het oost-zuid oosten.Want dan heb je geen golfslag en is de zee vlak onder de kust vrij rustig.Bij een wester of noorder storm is het andere koek maar dan waait de wind richting Cadzand.Nu ik heb wat foto's genomen van wat hastalis van Knokke(Bijna alles wat ik heb) en ze in een doos met hastalis punten gelegd uit Cadzand en ik kan ze er zo weer uithalen ,jullie denk ik ook.
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 20:00 NL]
strandjutters
Hallo Pascal,
Je zegt dat de C. hastalis uit Knokke kleiner zijn en meer afgerolt.
in welk geologiech tijdvak plaats je deze hastalissen uit Knokke ?
Groeten Hans,
Je zegt dat de C. hastalis uit Knokke kleiner zijn en meer afgerolt.
in welk geologiech tijdvak plaats je deze hastalissen uit Knokke ?
Groeten Hans,
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,ooit heb ik op Elasmo gelezen dat Isurus hastalis en Carcharodon carcharias zouden hebben bestaan in het Paleogeen en er ook vlug terug uitgestorven zijn.Die evolutie zou zich nu herhalen en zitten we nu met een bijna uitgestorven witte haai.Ook werd beweerd op Elasmo dat de tanden toen veel kleiner waren dan nu het geval is.Maar ik ben maar een eenvoudige Strandjutter en geen wetenschapper en ik praat alleen uit eigen ervaring.Groetjes.
strandjutters