Fossieltrip Yorkshire coast 2011

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Everhardus
Antw: Fossieltrip Yorkshire coast 2011

Bericht door Everhardus » 16 mar 2011, 13:56

Klinkt alsof jullie idd met een vrachtlading thuis gaan komen straks. Ben ZEEEEEEEEEER JALOERS ! Gr,Marcel

gigi

Bericht door gigi » 16 mar 2011, 15:32

Dacht al; koop toch een kabeltje !!! zodat we een beeld krijgen van de omgeving en al het mooi's dat jullie al gevonden hebben.
Nog veel plezier mannen en tot later.

Groeten,
Gio

Minilodon

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 16 mar 2011, 23:40

Verslag dag 3:

Vanmorgen mijn protesterende spieren genegeerd en ben ik m`n uppie nog even Port Mulgrave in de rondte geweest; meer om de omstandigheden te checken dan om te zoeken, want er zit weer een dikke klifval aan te komen, momenteel is het op twee plaatsen aan het schuiven.
De Takkies bleven boven en genoten rust...
De korte rondgang leverde toch nog wat Dactylioceras en een mooie Peronoceras op, alsmede een leuk stuk git en een gedeeltelijke paddel van een Ichtyo...izze niet slegte...
Nadat we in Whitby een kabeltje voor de camera hadden gekocht en we van superieure fish&chips hadden genoten, net over de brug waar de straat naar rechts buigt= aanrader, zijn we weer naar Kettleness gereden om de sessie van gisteren nog es dunnetjes over te doen.
Aangekomen op het strand bleek dat we veel te vroeg waren; het water was nog te hoog.
Gelukkig was er daar wel een ontsluiting van de Grey Shales bereikbaar en hebben we de tijd goed besteed door wat mooie, soms grote knollen met (hoofdzakelijk) Dactylioceras tenuicostatum uit de schalie te wippen...en wederom hadden de Takkies de slag heel snel te pakken...
Toen het water zich voldoende teruggetrokken had hebben we de middag volgemaakt met het verzamelen van veeel
D. communes en aanverwante zaken.
Tegen half zes de klif weer opgeklommen en terug naar de basis.
Resumerend; goede dag geweest, als het zo doorgaat krijgen we nog moeite om alles in 1 keer mee terug naar Holland te brengen...
Morgen gaan we naar Sandsend en hopen dan op saurier en dikke Hildoceras en als ut kan ook nog graag wat Lepidotus...daarna gaan we de, zo door jullie gewenste, foto`s trachte toe te voegen aan dit topic.
Dus nog heel eventjes geduld..

Tot morgen, groeten, Joop, Peter en Bert

[Bewerkt door Elbert op 16-03-2011 om 23:47 NL]

[Bewerkt door Elbert op 18-03-2011 om 01:02 NL]

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 17 mar 2011, 02:11

Hey Bert,
Ja, ja, wrijf het er maar in....
Ik dacht het al maar ben nu, zelfs ongezien, er van doordrongen dat Yorkshire voor mij een onvermijdelijke bestemming zal worden. En ik maar denken dat Lyme Regis/Charmouth, "the place to be" is..........Gr,Marcel

Elbert

Bericht door Elbert » 18 mar 2011, 00:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele foto's..

[Bewerkt door Elbert op 18-03-2011 om 00:08 NL]

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 18 mar 2011, 00:07

Verslag dag 4:

Vroeg uit de veren en koers gezet naar Sandsend, net ten noorden van Whitby, het werd een redelijk sensationele sessie; ik had Peter en Joop toevallig gisteren verteld dat er een (kleine) kans bestond dat er crinoid gevonden zou kunnen worden.
Vandaag begon heel goed voor Joop; een schitterend stuk met een grote(ca.15cm) Harpoceras en een aantal kleinere( zie foto), Peter kwam eerst met een kreeftje af en even later kwam hij naar me toe met de vraag "is dit zeelelie?" toen dacht ik echt dat hij me in de maling nam, maar niets was minder waar; een grote plaat met enkele Dactylioceras delicatum, geflankeerd door schitterend crinoid in wit calciet en als je weet hoe zeldzaam dat hier is, zul je begrijpen dat me de bek echt wel even open viel...
En toen Joop even later ook nog af kwam met een stuk met Ichtyosaurusribben, werd het me op dag 4 al duidelijk dat dit geen gemiddelde trip worden zal...voor de Takkies mischien wel...zucht...
Mijn vangst van vandaag was zeker niet slecht; een mooie Hildoceras bifrons en een aantal mooie Dactylioceras/ Peronocerasknollen, thuis prepareren.
Terug van het strand hebben we Mike Marshall een bezoek gebracht; Mike is een begrip in het fossielenwereldje en staat bekend als een van de allerbeste fossielenpreparateurs die Europa rijk is.
We kregen daar wat van de stukken te zien die hij momenteel onder handen heeft en ik had in tijd van 5 minuten achtereenvolgens een krokodillen-, een plesio- en een Ichtyosaurus-schedel in mijn handen...echt griezelig.
Toen Mike het stuk dat Peter gevonden had zag, gingen zijn wenkbrauwen wel degelijk een stuk omhoog en Mike vertelde ons nog niet veel van zulke stukken te hebben gezien en dat spreekt boekdelen...
We hebben volgende week met Mike afgesproken en dan wil hij ons nog wat echte superdesuperstukken laten zien, alvorens we naar de pub gaan..
Eenmaal terug op de basis en na de koffie konden Joop en ik het toch niet laten om even met het afgaande tij naar beneden te gaan, we zitten op 3 minuten lopen van Port Mulgrave, en een rondje rechtsom te maken.
Dat rondje resulteerde in wat klein spul mijnerzijds en Joop had, naast wat klein spul, een concretie met vinstralen van een steur: Gyrosteus mirabilis, dus was het rondje alweer zeer de moeite waard...
Ook slaagde Joop erin om een schitterende foto te maken van Port Mulgrave met de wassende maan, die komend weekend dat supertij gaat verzorgen, die foto komt morgen.
Nu, behoorlijk versleten, maar met een biertje om me goed aan vast te houden, typ ik dit verslagje en Peter gaat daar zo wat foto`s bijzetten, dan doen we een paar foto`s per verslagje.
Dus kijk en huiver...

Wederom tot morgen,groeten Joop, Peter en Bert.

[Bewerkt door Elbert op 18-03-2011 om 00:28 NL]

[Bewerkt door Elbert op 19-03-2011 om 00:41 NL]

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 18 mar 2011, 00:19

Man, dat ziet er zelfs ongeprepareerd al fantastisch uit ! Ik zie ook dat je niet overdreven hebt, je hebt echt een aanhanger meegenomen, ha, ha !! Als dit zo door gaat kom je nog een heel eind. Gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 18 mar 2011, 11:38

vergeet die foto van de wassende maan
ik wil de lelie wel eens zien.

oeps...

mendel

Bericht door mendel » 18 mar 2011, 14:33

ik vind ichtyosaurussen (en anderen)erg bijzonder zou je daar ook een paar foto's van kunnen maken?

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Elbert

Bericht door Elbert » 18 mar 2011, 14:40

Verslag dag 5:

vandaag een wat beknopter verslag; gisteravond merkte ik dat m`n rechtervoet niet aanvoelde zoals hij gewoonlijk doet en gedurende de nacht werd de pijn en de tintelingen alsmaar erger, zozeer zelfs dat het me duidelijk werd dat ik vandaag het strand niet op zal kunnen...
Waarschijnlijk overbelast of ik heb een splinter o.i.d. in mijn voet en dat is dan wellicht ontstoken geraakt.
Hoe dan ook, ik blijf boven vandaag en hebben we de trip naar Ravenscar uitgesteld tot een later moment.
Joop en Peter zijn inplaats van R`scar dus hier in PM naar beneden gegaan en waren, voor hun doen, ook vlot weer terug; het was niet bijzonder veel, afgezien van een Peronoceras cf. andraei, door Joop gevonden en een compleet naturel geprepareerde Dactylioceras commune die Peter vond.
Dat het niet zoveel was, is ook niet heel gek; we zijn er deze week al meermalen geweest.
Voor de foto`s gaan we Ivok`s verzoek inwilligen, maar ik zeg er meteen bij dat er nog niet zoveel te zien is en wat je kunt zien, is moeilijk te fotograferen.
De kwaliteit van het stuk zal, als het eenmaal geprepareerd is, wel zichtbaar zijn, maar dat zal nog wel even nemen...
De foto`s zijn achtereenvolgens: het blok met zeelelies, sociale interactie over de vondsten, en toch de maan omdat`tie zo mooi is...
Tot morgen, groeten, Joop, Peter en Bert

[Bewerkt door Elbert op 19-03-2011 om 20:03 NL]

Elbert

Gesloten