Fossiel in Doornikse hardsteen
Antw: Fossiel in Doornikse hardsteen
De plaats van dit fossiel bevindt zichin de Pijpstraat komende van de Molstraat Middelburg schuinover een oude azijnfabiekje
av
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik zou de denkpiste koraal toch nog niet uitsluiten...
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Het fossiel zou uit twee stukken bestaan door een toeval, eerste gedeelte het smalle zou een calamietes soort zijn en het brede stuk een rugosa coraal kunnen zijn.
av
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times

Zelf weet ik niet zo veel van Archeocalamites af helaas, maar hierbij een foto uit Taylor et al. (2009), misschien helpt dat. Verder moet ik bekennen (gegeven het milieu waarin de meeste hardsteen gevormd is) Frederik te volgen en het bij de koralen te zoeken. Succes bij de verdere determinatie!
[Bewerkt door Carboon op 20-03-2011 om 14:00 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
dat het zee afzettingen zijn betekend niet dat dit geen plant kan zijn. kijk maar bij dat nieuws artikel over die dinosaurus uit angola, die is ook in zee afzettingen gevonden.
Ik zou in dit gevall zeker de determinatie coraal niet uitsluiten.
Voor degene die denken aan een determinatie als Calamintes heb ik een vraag, dit komt waarschijnlijk door mijn gebrekkige kennis over de calamite mijn excuus hiervoor. De "stengel" die duidelijk op de foto te zien is kan worden verklaard als calamintes, maar de rare structuur onder de stengel, kan deze ook door de determinatie als calamites worden verklaart?
Heeft iemand misschien ooit eerder een calamites fossiel gezien met een dergelijke structuur erin?
Ik ben, zoals ik al heb gezegd, niet deskundig genoeg om tot een daadwerkelijke determinatie te komen maar ik hoop met deze vraagen de discussie aan te scherpen en de mensen met voldoende kennis te asisteren bij hun determinatie.
Groet,
Hamilcar
Voor degene die denken aan een determinatie als Calamintes heb ik een vraag, dit komt waarschijnlijk door mijn gebrekkige kennis over de calamite mijn excuus hiervoor. De "stengel" die duidelijk op de foto te zien is kan worden verklaard als calamintes, maar de rare structuur onder de stengel, kan deze ook door de determinatie als calamites worden verklaart?
Heeft iemand misschien ooit eerder een calamites fossiel gezien met een dergelijke structuur erin?
Ik ben, zoals ik al heb gezegd, niet deskundig genoeg om tot een daadwerkelijke determinatie te komen maar ik hoop met deze vraagen de discussie aan te scherpen en de mensen met voldoende kennis te asisteren bij hun determinatie.
Groet,
Hamilcar
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
Hallo, om de verwarring misschien nog groter te maken; zou het een rudist kunnen zijn?
Ik heb in de Dordogne gelijksoortige zaken gezien, ook in kalksteen...
groeten, Bert
Ik heb in de Dordogne gelijksoortige zaken gezien, ook in kalksteen...
groeten, Bert
Elbert
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi,
Kwam net mijn notitieboekje tegen en daarin heb ik toen ik op de GEA beurs in Amsterdam was een aantekening gemaakt. Helemaal vergeten! Ik kwam daar namelijk een fossiel tegen wat in eerste instantie (voor een lekenoog als het mijne op dit gebied) leek op wat hier op de foto staat. Misschien is het de moeite om eens te zoeken op Siphonphylla cylindrica (Carboon, Dinantiaan, BE) of kan iemand nu al zeggen dat dit absoluut niet zo'n beestje kan zijn?
Tim
Kwam net mijn notitieboekje tegen en daarin heb ik toen ik op de GEA beurs in Amsterdam was een aantekening gemaakt. Helemaal vergeten! Ik kwam daar namelijk een fossiel tegen wat in eerste instantie (voor een lekenoog als het mijne op dit gebied) leek op wat hier op de foto staat. Misschien is het de moeite om eens te zoeken op Siphonphylla cylindrica (Carboon, Dinantiaan, BE) of kan iemand nu al zeggen dat dit absoluut niet zo'n beestje kan zijn?
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.