vaststelling

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sola
Antw: vaststelling

Bericht door sola » 23 mar 2011, 13:37

Hallo allemaal,

Even een reactie waar ik als beginner wel iets mee kan ....

Ik kijk nu als beginnende verzamelaar een jaartje bijna dagelijks op dit forum. Ik moet zeggen dat ik er veel van leer en dat ik er ook leuke contacten mee opdoe. Ik begin ook een beetje te zien hoe e.e.a. in deze verzamelwereld werkt.

Zelf reacties plaatsen doe ik nog niet zoveel, want ik voel me nog echt een beginner. Als ik het al eens doe dan heb ik soms nog het idee dat ik miskleun.

Hoe je het ook bekijkt, als verzamelaar gaat het om verzamelen en je verzameling. Dus vragen of iemand iets voor je heeft hoeft volgens mij geen probleem te zijn. Ondertussen heb ik de ervaring dat ik zelf ook wel wat kan gaan delen van de soorten waar ik ruim in zit en dat doe ik graag. Als iedereen als hij/zij wat krijgt hartelijk dank zegt is het toch prima? Uiteraard is ruilen een betere en leuker manier voor iedereen.

Alles hangt dus af van wat je van het forum verwacht en in welke fase van verzamelen je zit. En tja, hoe meer je weet, hoe kleiner de groep die zich met je kan meten. Dat is nu eenmaal zo. Het forum moet voor iedereen iets bieden en dat doet het volgens mij wel.

Hier en daar vind ik de reacties dus wat te negatief. Problemen bij vindplaatsen hebben denk ik zeker een effect. Het gemak, de lol en de mogelijkheid om nieuwe vondsten te melden wordt dan moeilijker. Toch is het er wel. Heb de laatste tijd genoten van de Strandjutters en de Engelandgangers.

Problemen met reisafstanden en -tijden, tja, dat is voor ieder in zijn eigen situatie weer verschillend (beschikbaar budget - denk aan brandstofkosten en bbezit auto, tijd - naast werk, gezin). Daarom een suggestie: woonplaats verplicht melden bij de gegevens van de leden. Dan zie je tenminste wie er in je buurt wonen.

Een beetje relativeren is m.i. dus wel op zijn plaats.

Ik hoop in ieder geval dat het forum minimaal blijft zoals het nu gaat en liefst nog wat beter.

!! En graag nog wat actieve schelpenliefhebbers erbij ;-)

Anno

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: vaststelling

Bericht door Ahuijsmans » 23 mar 2011, 13:54

Erik-B schreef:
Vooral het gebrek aan reactie,s op geplaatste topic,s, spoort mensen ook niet aan om te posten. En dat met zoveel Fossiel-netters. Het forum is heel erg achteruit gegaan de laatste jaren. Het gebrek aan fanatieke zoekers is ook een probleem in tegenstelling tot b.v. Duitsland waar mensen grote afstanden geen probleem vinden voor een vindplaats. Lijkt me typisch Nederlands, want hoe ver moet je nou rijden voor een goede vindplaatslocatie bij de buren? Nederlanders klagen veel sneller over afstand en tijd is mijn mening.

[Bewerkt door Erik-B op 23-03-2011 om 12:48 NL]
Sluit ik me bij aan, ik rijd gemakkelijk naar Winterswijk of Ardennen vanuit mijn woonplaats is dat toch tussen de 2,5 en 3 uur. Al met al soms voor niets, laatste keer Winterswijk was 1 verspoeld botje... :D maar het is de lol die je er hebt en de gedrevenheid om dingen te vinden.
Ben afgelopen herfstvakantie helemaal naar Solnhofen gereden om mijn droomgroeves te bezoeken...
Misschien daarom ook mijn afkeer van mensen die lopen te schooien.

Maarrr keerzijde is wel dat we aanlopen tegen steeds minder en minder vindplaatsen om over te berichten op het forum.
Ze zijn er wel, alleen de mensen met de kennissenkring en de kennis, de oudere garde dus, die laten hier niets over uit. Ofwel, voor de middenmoot gemiddelde forum bezoeker zal de keus om te zoeken steeds minder en minder worden. Koppel daarbij dat je ook niks te weten komt over die overige vindplaatsen laat ik het maar zo noemen.
Ook dan krijg je weer minder en minder aanbod op het forum.

Sluit perfect aan op Steinkern en duitsland, groeves zat daar. Mensen helpen elkaar actief met zoeken naar vindplaatsen en met determineren van de vondsten. De experts daar helpen de niewelingen op beide gebieden. Zo voorkom je uitdroging van kennis.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 mar 2011, 14:04

Vind ik wat overtrokken,
als je met zoiets als de natuur bezig bent, fossielen,
ga je eigenlijk op pad in de hoop om iets te ontdekken,
zoals die prachtige stranden waar je kan komen, van zodra er anderen komen is het wel om zeep!, liefst dan nog iets nieuws!
Als ik info over vindplaatsen wil ga ik er niet achter zeuren, ik haal wat PDF's van het web,
enz
Duys

Ahuijsmans
Antw: Antw: vaststelling

Bericht door Ahuijsmans » 23 mar 2011, 14:12

Duys schreef:
Vind ik wat overtrokken,
als je met zoiets als de natuur bezig bent, fossielen,
ga je eigenlijk op pad in de hoop om iets te ontdekken,
zoals die prachtige stranden waar je kan komen, van zodra er anderen komen is het wel om zeep!, liefst dan nog iets nieuws!
Als ik info over vindplaatsen wil ga ik er niet achter zeuren, ik haal wat PDF's van het web,
enz
Duys
Geen idee of dit voor mij is maar dat bedoel ik in ieder geval totaal niet.

De vraag is, van velen, waarom er zo weinig gepost word.
Laat ik het dan heel simpel zeggen.

Geen vindplaatsen , geen vondsten, geen posts.
Vindplaatsen worden minder en minder, komen geen nieuwe bij of worden geheim gehouden, minder en minder fossielen, dus minder en minder posts.

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 mar 2011, 14:52

AHuijsmans,
Neen, was niet persoonlijk,
wat ik maar wil zeggen is
er wordt toch gesteld dat fossielen zoeken, de natuur intrekken is, liefst een nieuwe plek ontdekken.
Duys

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 23 mar 2011, 14:56

Ola,

Vind het ook allemaal wel wat overtrokken!
Het Forum brengt gelijkgestemde met elkaar in contact en er wordt wel degelijk heel veel info gedeelt.
Mede door het Forum heb ik goede contacten en ook vele vriendschappen verkregen
Dat men voorzichtig is met het delen over info over locaties is begrijpelijk.
Precies zoals Martijn al aangeeft,voor je het weet zitten er honderd man.
Er zijn op die manier vele locaties verloren gegaan!
De personen onder ons die wat langer met deze hobby bezig zijn hebben dit maar al te vaak aan den lijfen ondervonden.
Gewoon zelf erop uit gaan en naar locaties zoeken is de beste raad die ik eenieder kan geven.
Wat het Forum betreft,vind het nog steeds een toppie site,is ook maar net wat je er zelf mee doet!
Je kan klagen of proberen iets positiefs toe te voegen,mijn bescheiden meing althans.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 mar 2011, 15:08

Zo stel ik het ook!

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 23 mar 2011, 15:27

@stijn, ben wel verdrietig dat ik niet in je lijst sta hoor. ;) en nog wel nu er nog steeds 1 emmer modder voor je uit oosterzele staat :P wanneer kom je die nou eens ophalen? ;)
Als ik zo dicht bij de zanden van lede zou wonen als jij he, dan reed ik elke dag met mijn fiets langst alle werkzaamheden, van wegenbouw tot aan huizen en ging ik eens kijken. Zo diep zit die laag niet. Metertje of 3 a 4, uit eigen ervaring ;)

Hoorde laatst van iemand dat er tijdelijk ontsluitingen waren van de laag bij wegwerkzaamheden in een dorp daar in de buurt....welke weet ik niet...
Heb je verlee ook al eens gevraagd of je niet eens mag komen kijken, net als bij die dag dat je rondgeleid werd? Wellicht als hij ziet hoe serieus je bent en dat je niet als een gek gaat zitten graven....wie weet...je moet je netwerken opbouwen.
Mail anders eens wat mensen van de Universiteit in Brussel/Leuven. Krijg je wellicht leuke PDF's van met informatie over ontsluitingen.
als je bij Google, kaartblad oosterzele bijvoorbeeld intypt krijg je een pdf over de ondergrond in die regio. Super om te lezen en er staan meestal wel de ontsluitingen bij die men heeft gebruikt voor deze info.
Ik ben nu inmiddels al bij de kaarten van de vlaamse kempen (oa paleoceen, blijken er bijv. bladfossielen gevonden te worden in Houthalen/Helchteren. et voila, weer iets om uit te pluizen. )
Zo ga ik nu te werk, anders kom je nergens....

Erik-B

Bericht door Erik-B » 23 mar 2011, 15:40

Geologische kaarten en boeken i.c.m Google Earth kan ook veel opleveren. Zo hebben wij er een paar nieuwe (relatief geheime) vindplaatsen bij gevonden.Op het Duitse net staan ook alleen de wat bekendere vindplaatsen. De kleinere vindplaatsen ,worden meestal goed geheim gehouden door de plaatselijke locals. En idd, zoals Duys zegt is de natuur en ontdekken van vindplaatsen ook belangrijk.

Gesloten