Kaupi / Zee-egeltje ..
Antw: Kaupi / Zee-egeltje ..
Hoi hoi,
Lastig tandje, vooral ook door de positie (erg vooraan in de bek, kroon is weinig gebogen). Het tandje is echter heel fijntjes, dus neigt meer naar Squalicorax kaupi. Deze soort is wel degelijk al een paar keer in het Maastrichtiaan gevonden.
Het probleem is ook dat we met die Squalicorax sp. zitten.. Dit zou misschien ook zo eentje kunnen zijn, moeilijk te zeggen door de positie lijkt me?
Alleszins geen alledaagse Squalicorax,hehe.
Je hebt weer eens een speciaal geval gevonden Arno.
Groetjes,
Gunther
Lastig tandje, vooral ook door de positie (erg vooraan in de bek, kroon is weinig gebogen). Het tandje is echter heel fijntjes, dus neigt meer naar Squalicorax kaupi. Deze soort is wel degelijk al een paar keer in het Maastrichtiaan gevonden.
Het probleem is ook dat we met die Squalicorax sp. zitten.. Dit zou misschien ook zo eentje kunnen zijn, moeilijk te zeggen door de positie lijkt me?
Alleszins geen alledaagse Squalicorax,hehe.
Je hebt weer eens een speciaal geval gevonden Arno.
Groetjes,
Gunther

Hallo Arno en Gunther,
In de tijd dat de mosasaurus Ber werd geborgen was daar in de buurt de H v Lichtenberg in de vloer ontsloten.
Toen heb ik op enkele exursies bovenstaande tandjes gevonden.
Deze zitten bij mij in de kolektie onder de naam S.cf kaupi.
Nu heb ik ze eens vergeleken met kaupies elders uit de wereld die in mijn verzameling zitten, maar ik vind dat ze daar nogal van afwijken.
Het zou dus mogelijk een nog onbeschreven soort kunnen zijn.
De tandjes van mij zijn ongeveer 1 cm hoog.
Zelf speel ik met de gedachte dat het mogelijk parasymphisaire tandjes zijn van Squalicorax pristodontus.
Maar hierover kan ik nog nergens iets over terugvinden.
Groeten Hans
Hans
Antw: Antw: Kaupi / Zee-egeltje ..
Hallo Plikona,plikona schreef:
@Hans,
S. kaupi is een Santonian soort. Ik weet wel dat sommigen dit niet stoort als er maar ergens een overéénkomst is. U ziet wel een verschil , en daar ben ik blij om. Er zit 10 miljoen jaar tussen S. kaupi en de nu getoonde exemplaren. Om een vergelijking te maken, voor de menselijke stamboom zaten we toen nog gemeenschappelijk te wezen met de mensapen. Daar is het duidelijk dat tanden van beiden, hoe veel ze ook overéén zouden komen , niet tot dezelfde soort zouden behoren.
Ook zit in de Horizont van Lichtenberg een enorm tijdshiaat. Het laagje is het resultaat van bijna 1 miljoen jaar sedimentatie (Jagt). Twee naast elkaar liggende tanden kunnen , bij wijze van spreken een grote evolutie vertegenwoordigen.
Binnen een soort kan er een enorme variatiebreedte ontstaan waardoor de indruk kan ontstaan dat twee aan de rand van een cluster gelegen individuën totaal verschillende dieren zijn, wat niet is. Binnen een soort worden door evolutie nieuwe mutaties uitgeprobeerd, maar ook vervallen, sommigen terug naar hun voorouderlijke vormen. Als één mutatie binnen een populatie een karakteristieke eigenschap verwerft, en de andere populatie niet, kan men beginnen spreken van ondersoorten of nieuwe soorten introduceren.
Ook is het klimaat tijdens dergelijke grote tijdsintervallen wisselvallig. Wie wat verzameld heeft in het Krijt weet welke soorten hij waar kan vinden , en waar ze zeldzaam zijn. Door de klimaatveranderingen veranderden de leefgebieden van locatie en de soorten migreerden mee. Op één sedimentatieplek kan de populatie dus nogal eens wisselen. Ook is mij verteld dat S. pristodontus redelijk frekwent voorkomt in het sediment maar praktisch niet in de Horizonten zit. Wat raar is. Uw vondst is dus wel een 'specialleke'.
Ik ben dus ook meer de mening toegedaan dat dit dus variaties zijn binnen de soort. Totdat iemand opstaat en daar met stevige onderbouwing een andere hypothese kan staven natuurlijk...
[Bewerkt door Plikona op 23-09-2011 om 09:40 NL]
[Bewerkt door Plikona op 23-09-2011 om 09:43 NL]
Zeer duidelijke uiteenzetting.
Aangenomen wordt dat S.falcatus S.kaupi en S. pristodontus een lineage zijn.
D.w.z deze soorten evolueren zoals je uitlegt in de tijd in andere soorten.
Nu onstaat S. falcatus aan het begin van het Coniciaan, S. kaupi aan het einde van het Santoniaan en deze word opgevolgt aan het einde van het Campaniaan door S. pristodontus.
Nu Gebeurt de evolutie van de ene soort in de andere soort volgens mij op een plaats terwijl op de andere plaatsen de oude soort
nog een korte of iets langere tijd doorleeft om daarna uit te sterven.
De nieuwe soort neemt dan op die plaatsen door migratie de plaats van de oude soort in.
D.w.z dat b.v in Maastricht waar volgens mij niet de S. pristodontus uit de S. kaupi is gerevolueert,maar waar de S. kaupi door migratie van S. pristodontus is vervangen.
Deze twee soorten kunnen volgens mij een korte tijd samen geleeft hebben, waarbij de oude soort die aan het uitsterven is veel minder voorkomt dan de nieuwe soort.
Voor Maastricht denk ik dat de getoonde tandjes inderdaad variaties zijn van S. ptristodontus.
Helaas voor dit topic ga ik een week op vakantie, dus als er reakties komen op wat ik schrijf reageer ik daar pas het volgende weekeinde op.
Groeten Hans
Hans
hoi Mike ,
zal hem er zo opzetten . Had per ongeluk de verkeerde geplaats ..Dom dom dom ..
fossiel-hunter Arno
Deze heeft er ooit als eens opgestaan ..
Deze komt uit de Nekum-member.. Mooi bruin/rood getekend.
gr arno
fossiel-hunter Arno
Antw: Antw: Kaupi / Zee-egeltje ..
en die "verkeerde" kwam van ?arno schreef:
hoi Mike ,
grtn,mike
Deze komt uit de lava (serpuliden-horizont)..Maar dat is geen kaupi..
fossiel-hunter Arno
- Gerrit-Jan
- Contacteer: