Raar stukje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
The past
Antw: Raar stukje

Bericht door The past » 21 okt 2011, 14:15

Klopt volgens mij niet hoor, kwarts krast juist niet. Zou het misschien amber kunnen zijn, een restproduct uit de darmen van potvissen? kwam het toevallig tegen op internet maar kan nog geen duidelijke afbeeldingen vinden . Het wordt ook wel walschot genoemd , heeft iemand misschien voorbeelden daarvan?

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 21 okt 2011, 14:41

Glas heeft een hardheid van ongeveer 5, kwarts van ongeveer 7. Kwarts bekrast dus glas.

HJ

Spongebob
Has thanked: 425 times
Been thanked: 642 times

Bericht door Spongebob » 21 okt 2011, 14:46

the past schreef:
Klopt volgens mij niet hoor, kwarts krast juist niet.
Kwarts is behoorlijk hard en krast als een gek!
Daarom moet je bijv. ook eerst je auto afspoelen, voordat je hem gaat wassen en/of poetsen.

PS: Henkjan was me dus net voor ;)
strandjutters schreef:
Hallo,toen ik Spongebob heb leren kennen in Frankrijk hadden we het ook over de grote stukken was die op het strand te vinden waren,waar ze vandaan komen weet ik niet maar ik ken geen enkel fossiel die wasachtig aanvoelt.Gr

[Bewerkt door strandjutters op 19-10-2011 om 22:17 NL]
Hee ja, dat was ik alweer vergeten. Allemaal van die gore, vies aanvoelende en kaarsvetachtige blokken. Volgens mij paraffine. Maar hoe die daar aangespoeld raakten?
Waarschijnlijk overboord gegooid of geloosd. :(

PS2 : Ik heb nog even gegoocheld op "paraffine aangespoeld" en kreeg o.a. dit berichtje: http://nos.nl/artikel/260367-weer-paraf ... -kust.html

[Bewerkt door Spongebob op 21-10-2011 om 13:52 NL]

Time fades away (Neil Young)

The past

Bericht door The past » 21 okt 2011, 15:04

Sorry dan heb ik je verkeerd begrepen dacht dat je bedoelde dat je een kras in kwarts kan maken. Maar begrijp nog steeds niet waarom er aan kwarts gedacht wordt het is zo zacht als een kaars.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 21 okt 2011, 15:19

Als het zo zacht is, waarom denk je dan specifiek aan versteend hout? Kan je er in kerven?
Brand het? Smelt het? Stinkt het?
De hardheid kan je ook gemakkelijk checken door met een aantal voorwerpen de krassen (vingernagel / mes / glas/ ...).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: Raar stukje

Bericht door scherven » 21 okt 2011, 16:40

Het is volgens mij speksteen dat komt uit Australie en voelt vettig aan. het heeft een laag soortelijk gewicht. Via het kanaal naar Gent waar een fabriek was die dit spul verwerkte, werd het aangevoerd het is dus niet uitgesloten dat bij het schoonmaken van de scheepsruimen een en ander overboord is gegaan.Dit in het Engelskanaal waar het is gaan drijven? het bestaat uit vele kleuren steen. Het behoord dus tot de mogelijkheden zeker heid kan ik je ook niet geven. Kraper maar is met een scherp voorwerp over heen. Succes.
Spongebob schreef:
the past schreef:
Klopt volgens mij niet hoor, kwarts krast juist niet.
Kwarts is behoorlijk hard en krast als een gek!
Daarom moet je bijv. ook eerst je auto afspoelen, voordat je hem gaat wassen en/of poetsen.

PS: Henkjan was me dus net voor ;)
strandjutters schreef:
Hallo,toen ik Spongebob heb leren kennen in Frankrijk hadden we het ook over de grote stukken was die op het strand te vinden waren,waar ze vandaan komen weet ik niet maar ik ken geen enkel fossiel die wasachtig aanvoelt.Gr

[Bewerkt door strandjutters op 19-10-2011 om 22:17 NL]
Hee ja, dat was ik alweer vergeten. Allemaal van die gore, vies aanvoelende en kaarsvetachtige blokken. Volgens mij paraffine. Maar hoe die daar aangespoeld raakten?
Waarschijnlijk overboord gegooid of geloosd. :(

PS2 : Ik heb nog even gegoocheld op "paraffine aangespoeld" en kreeg o.a. dit berichtje: http://nos.nl/artikel/260367-weer-paraf ... -kust.html

[Bewerkt door Spongebob op 21-10-2011 om 13:52 NL]

0000000000

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 21 okt 2011, 16:53

Kijk, als het zo zacht is als een kaars en je kunt er deukjes in maken, dan is het iets anders dan kwarts. Misschien is het wel iets heel erg vies en goors. Brandt het?

HJ

Gesloten