Knokke : Ik heb een vraag ??

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke : Ik heb een vraag ??

Bericht door strandjutters » 13 feb 2012, 16:23

Hallo Mannen,Neem dan een stuk wrakhout,heeft geen last van de wind.Stroming word wel beinvloed door de wind ,maar heeft er verder niets mee te zien,de Maan daarintegen wel(Zie aantrekkings kracht,bij volle Maan sterkste stroming bij nieuwe Maan minste stroming)GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 13 feb 2012, 16:30

Ha Pascal,

Ik heb net 3 x 30 trivia's in een glas gestopt. 1 set recent om te vergelijken. Bij mij dreven er 27, 22 en 24 recente.

Na mijn hand op het glas te plaatsen en 2 x te schudden, zonk alles al! Ik denk dat ze niet de kans krijgen om ver te drijven. Door de ruige zee zullen ze net zo snel weer zinken. Test het zelf ook maar eens en je zult het zien.

Groetjes Bram

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 feb 2012, 16:37

Wat kort door de bocht om enkel de maan de schuld te geven van zeestromingen. Er spelen wel meer factoren mee naast getijden: bathymetrie, saliniteit en temperatuur, weersomstandigheden allerhande, corioliskracht, etc.
Het antwoord lijkt me doorgaans 'richting Nederland', maar het netto effect is mogelijk heel marginaal zoals Brammiej beschrijft, en zal door de eerste golfbreker nog kleiner gemaakt worden.
De lucht zal er vooral inkomen bij en na het verzamelen.

Blijft nog de vraag: wat is hier het praktisch nut van?

Dit topic lijkt me dan ook eerder off-topic?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 13 feb 2012, 16:42

Off topic lijkt me ook een beetje kort door de bocht. Ik denk dat Pascal ook wil weten hoe die roze hispania's bij Knokke zijn gekomen; of dat ze daar geleefd hebben.

[Bewerkt door Spongebob op 13-02-2012 om 16:42 NL]

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 feb 2012, 16:43

Hallo Brammiej,die test met je vaatwasser vind ik wel goed,maar bij die van mij zit er geen raamje in,en als ik hem opendoe staat er geen water meer in,T'zal een ander model zijn van mij :D. De zee daarintegen is niet altijd ruw hoor,met wind van binnen is hij zo plat als een emmer water,ook heeft zoutwater een beter drijfvermogen.De test met je glas ! dan schud je de lucht eruit ,weer iets anders volgens mij.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 feb 2012, 17:01

Hallo Frederik,ik heb het over fossiele Trivia's,kijk maar in mijn potje water.Als ik iets plaats, is het niet onderbouwt,als ik iets wil onderbouwen is het ook weer niet goed.Golfbrekers zijn van de jaren 50,fossiele Trivia's zijn volgens mij iets ouder.en er waren toen misschien alleen natuurlijke opstakels,niet gelijk nu,dat zelfs een potvis de weg niet meer weet.GR Pascal.

strandjutters

ivok

Bericht door ivok » 13 feb 2012, 17:02

grotere versie op de schud het glas test.

grote speciekuip halfvol met water en een paar pakken zout erin...
handje trivia's erbij, tel de drijvende.
rammel met de kuip en creeer zelf eens een paar golfjes gedurende een uurtje.
Tel de drijvende opnieuw

heb geen trivia's dus iemand anders zal de test moeten doen.

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 feb 2012, 18:09

Kalm kalm, ik heb het topic ook niet naar off-topic geplaatst :D
Ik stel me wel de vraag wat de vraag nu weer is, want Pascal, je bent soms een beetje te cryptisch voor mij.

Fossiele trivia's die vandaag op een strand worden opgepoten en onderweg een luchtbelletje happen zullen door golfbrekers gehinderd worden wat lateraal transport betreft.

Dat drijvende organismen, al dan niet levend, verre afstanden kunnen afleggen is goed gekend. De kolonisatie van een eiland (weet niet meer vanbuiten welk) door een groep leguanen is zelfs eens live waargenomen.

Wat dat concreet wil zeggen voor spaanse of mediterranse trivia's weet ik niet. Wat denk jij, Pascal? Ik vermoed wel dat een lang transport via longshore currents, met telkens weer cycli van aanspoelen en weer wegvoeren, zijn (slijt)sporen nalaat op een schelpje.

[Bewerkt door Frederik op 13-02-2012 om 18:10 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 feb 2012, 19:24

Kalm,kalm ,ik ben wel kalm Hé,want ik was aan het preppen,en niemand beter dan jij weet dat je kalm moet zijn om te preppen :D. Ik ben niet cryptisch, maar soms wereldvreemd.Bij mijn weten is er geen stroming tussen de golfbrekers,pas er net buiten,daar verdwijnt meestal ook de branding.BTW Trivia Hispania kwam voor in Bretange,dit is nu ook niet de andere kant van de wereld Hé.GR

strandjutters

Brammiej
Antw: Antw: Knokke : Ik heb een vraag ??

Bericht door Brammiej » 13 feb 2012, 19:37

Strandjutters schreef:
BTW Trivia Hispania kwam voor in Bretange,dit is nu ook niet de andere kant van de wereld Hé.GR

Ja maar de 'levantina's' leven alleen maar tussen Griekenland en Turkije en dat is voor een slak wel de andere kant van de wereld ;)En de fossielen? Hoe zit het daar nu mee?

Groet Bram

Gesloten