Maastrichtiaan, Scaphopoda, Dentalium?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Duys
Contacteer:
Antw: Maastrichtiaan, Scaphopoda, Dentalium?

Bericht door Duys » 28 feb 2012, 14:45

Jordyvanderbeek,
Dacht inderdaad eerst aan Scaphopoden, nu heb ik de determinaties op het forum gevonden.
Duys

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 28 feb 2012, 21:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Serpulide of kalkkokerworm en zeker geen dentalium.
Het zwarte fossieltje is zoals plikona al schreef botmateriaal, maar van wat is niet direkt te zeggen.
In het krijt is het voorkomen van hout zeker geen zeldzaamheid en zoals wederom plikona al vermelde zijn er verschillende soorten te vinden.Alleen is hierover heel weinig bruikbare literatuur beschikbaar.
Op bijgaande foto's een stammetje dat we tegenkwamen van om en bij de meter lang helemaal doorboort door teredoachtige wormen.Helaas niet te bergen door aantasting van vorst waardoor de kalk niet meer stabiel was.Zelfs na versteviging ter plaatse bleek er niet veel van te bergen.

Nog een vraagje.Ben je zeker dat het hier vijlenkalk betreft?

[Bewerkt door brachino op 28-02-2012 om 22:04 NL]

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 28 feb 2012, 23:32

Brachino,
Neen, helemaal niet, met een vraagteken, ik ga voort op tekst en uitleg die ik las van Caveman, hier op het forum, met de beschrijving van het Vijlenmember en de aanwezigheid van Armpotigen, pecten, etc

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 685#106261

Duys

[Bewerkt door Duys op 28-02-2012 om 23:38 NL]

Caveman
Has thanked: 276 times
Been thanked: 318 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 06 mar 2012, 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Er wordt met regelmaat hout gevonden in het Maastrichtiën. Meestal wordt het niet meegenomen omdat t niet zo mooi is als t in de boeken staat. Het is zelden verkiezeld. Het eerste stuk is eigenlijk geen hout, het zijn de fossiele resten/opvullingen van boorgaten van waarschijlijk Teredo sp. (Paalworm). Wel omgezet in vuursteen. Het stuk is afkomstig uit de Lanaye-Member van de Romontbos groeve.
Het tweede stuk is een houtrest uit de Gronsveld-Member van de Enci groeve.
Aangezien plantenresten niet echt algemeen zijn (buiten het eerder genoemde zeegras) raad ik iedereen aan die ze vind, ze mee te nemen!

To share or not to share, that's the question!

Plaats reactie