Supertand van Antwerpen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
brachino
Been thanked: 25 times
Antw: Supertand van Antwerpen

Bericht door brachino » 17 apr 2012, 20:18

De tand komt uit Hoevenen.
Hoe weet je of aan wat kun je zien dat hij uit het basisgrind van de Kattendijk formatie komt?

Triassicpark

Bericht door Triassicpark » 17 apr 2012, 20:47

Ow....

Kom ik aan met me 5,4 cm :p

Mooie tanden allemaal

SDreptiles
Antw: Antw: Supertand van Antwerpen

Bericht door SDreptiles » 17 apr 2012, 20:49

brachino schreef:
Hoe weet je of aan wat kun je zien dat hij uit het basisgrind van de Kattendijk formatie komt?

Nee , uit H******* :D

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: Supertand van Antwerpen

Bericht door stiek » 17 apr 2012, 23:29

stijnboy9 schreef:
brachino schreef:
Het grootste gedeelte van de Tanden die in H. gevonden worden komen uit het basisgrind van de Zanden van Kattendijk. Dit is eigenlijk hiaat mioceen. Het volledige Mioceen is namelijk weggespoeld, maar de zwaardere delen (grote Miocene schelpen, Miocene botten en Miocene tanden en Fosforiet van Boven oligocene en Miocene ouderdom) zakken naar beneden, geconcentreerd in 1 laag. Het basisgrind zand is nogal donker van kleur, zit vol fosforiet en stukken schelp en af en toe tanden.

- Situatie H******
Bij het uitgraven van de dokken, jaren voor onze site in H******* heeft men natuurlijk al een aanzienlijke hoeveelheid sediment weggegraven, grote delen van het Plioceen. (Oorderen zit vaak slechts gedeeltelijk nog in de dokken). Bij het uitdiepen van de dokken (stort H***) Gaat men dus beginnen zuigen vanaf de bodem van het dok. Zo komt men gemakkelijk tot de basis van het plioceen, het basisgrind. 1st zuigen ze nog een stukje Oorderen op, dan wat er tussen Oorderen en Kattendijk zit (moeilijk te zeggen wat, want dat verschilt nogal van plek tot plek) en dan Kattendijk. En raad eens welke laag ze het laatst opzuigen? Juist ja, basisgrind, basisgrind vinden we vooral bovenaan in het zand (de eerste 3 meters zijn een goede suggestie). Natuurlijk is alles gemengd en komt men ook veel Kattendijk fossielen en Oorderen fossielen tussen het basisgrind tegen, maar basisgrind is gemakkelijk te herkennen. En geef toe, veel tanden zitten er niet in het Plioceen...

Je ziet dat ook op de terreinen zelf, of er basisgrind zit of niet. Als het er vol ligt met Pliocene schelpen en geen fosforiet moet je natuurlijk niet beginnen met als een gek te graven en te zeven voor tanden...
Groeten,
Stijn

[Bewerkt door Stijnboy9 op 17-04-2012 om 20:03 NL]
Hallo Stijn,

Heel goed uitgelegt.
Goed dat je de fijnere details achterwege laat want die kunnen van plaats tot plaats wel wat verschillen.
Inderdaad worden de haaientanden in het plioceen veel schaarser, en zijn verreweg de meeste tanden uit het basisgrind van miocene ouderdom.
Carcharodon carcharias is van midden tot laat pliocene ouderdom.
Deze komt voor in de zanden van Oorderen en mogelijk ook in de weggeerodeerde zanden van luchtbal,
Van de zanden van luchtbal zijn de fossielen opgenomen in de basis van de zanden van oorderen en rusten op de kattendijk formatie.

Jou C. hastalis komt uit het weggeerodeerde
laat mioceen en is inderdaad opgenomen in het basis grind van de kattendijk formatie.

Groeten Hans

Hans

Nikki

Bericht door Nikki » 18 apr 2012, 19:32

Afbeelding

Afbeelding

Een paar Hastalissen van mij rechter en linker oever. Rond de 7cm.
Stijn fantastische uitleg en goed aangevuld door hans.

Groeten,
Nikki.

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 19 apr 2012, 21:01

Afbeelding

Dit is mijn grootste.. Jammer van het uiterste tipje.

Groetjes,

Gunther

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times

Bericht door Dino15 » 23 apr 2012, 12:58

mooie en grote tanden hebben jullie gevonden. helaas kan ik niet mijn grootste tand laten zien want die komt uit mill.

nick

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

gigi

Bericht door gigi » 24 apr 2012, 11:54

Afbeelding

Hier mijn grootste uit het Antwerpse (7,2cm), wel niet zo mooi van kleur als sommige andere geplaatste exemplaren!!!

Groetjes,
Gio

Minilodon

Plaats reactie