Trivia's
Antw: Trivia's
30 exemplaren of 7000+ exemplaren...
Goede wetenschap doe je m.i. met een zo groot mogelijke collectie, met andere woorden: met 7000+ exemplaren. Op die manier zijn tussenvormen goed te herkennen en voorkom je dat je 'teveel soorten maakt'. Samenwerken met iemand met jarenlange ervaring/kennis van die vindplaats spreekt uiteraard ook voor zich.
Pascal, succes met jouw onderzoek in samenwerking met Naturalis!
Groeten,
Bram
Goede wetenschap doe je m.i. met een zo groot mogelijke collectie, met andere woorden: met 7000+ exemplaren. Op die manier zijn tussenvormen goed te herkennen en voorkom je dat je 'teveel soorten maakt'. Samenwerken met iemand met jarenlange ervaring/kennis van die vindplaats spreekt uiteraard ook voor zich.
Pascal, succes met jouw onderzoek in samenwerking met Naturalis!
Groeten,
Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Spreekt inderdaad voor zich, Bram. Het is goed te lezen dat mensen initiatief nemen, maar het zou inderdaad getuigen van weinig realisme om de collectie en gebiedskennis van Pascal in deze te negeren.
En een grote collectie biedt inderdaad een intrinsieke meerwaarde, zeker als er biometrische analyses bij komen kijken. Dat krijg je nooit statistisch verantwoord met een kleine sample.

En een grote collectie biedt inderdaad een intrinsieke meerwaarde, zeker als er biometrische analyses bij komen kijken. Dat krijg je nooit statistisch verantwoord met een kleine sample.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Beste allen,
Ik heb inderdaad 33 trivia's van Pascal gekregen. Vervolgens ben ik zelf naar Knokke gegaan en heb er rond de 150 gevonden. De trivia's die ik zelf heb gevonden zijn gemarkeerd op een kaartje in mijn andere topic. Hier is niets opgespoten in maart. Wel heb ik ze gezien, de bulldozers etc. Thuis aangekomen heb ik van veel forumleden op dit forum als op het schelpenforum kunnen ruilen en had er meer dan 400.
Toen ik met Dirk Fehse aan het emailen was over zijn publicaties, kwamen we tot een ruil om een groot deel van Knokke en Franse trivia's te ruilen tegen zijn publicaties. Dit heb ik gedaan. Om weer nieuwe trivia's voor mijn eigen collectie te krijgen deed ik weer een oproep. Een paar mensen stuurde me fossielen vanuit de Kaloot, Cadzand, Knokke, Bredene en Nieuwpoort. Mijn collectie was weer aangevuld, maar aangezien ik zelf zoeken leuker vind ben ik terug gegaan naar Knokke. Ik had er 63 gevonden.
De week na pinksteren ben ik met mijn gezin naar Zeeland geweest voor een 'proefvakantie met baby'. Ik heb toen 1 dag besteed aan trivia's zoeken in Knokke, was 35 minuten rijden. 82 stuks. Thuis aangekomen kreeg ik een email met de foto's bovenaan dit topic van Fehse terug. Hij vertelde dat er mogelijk nieuwe soorten zitten in de trivia's waar ik de publicaties mee heb geruild. Nu heb ik hem alle! fossiele trivia's opgestuurd, zodat hij nogmaals kan kijken of er meer 'nieuwe' inzitten.
In de tussentijd heb ik ook met de 'goede vriend' van Pascal (Frank) gemaild. Hij vertelde eerlijk te weinig te weten over triviidae en dat ze zelf ook hulp van buiten zoeken. Hij kon me niet het verschil vertellen tussen Trivia coccinelloides en een Niveria affines. Voor mij was contact met hem op dit moment verder overbodig.
Ik heb in diverse topics hulp en informatie gevraagd over Knokke en geen reactie gekregen, ook niet van Pascal. Eerdere communicatie met Pascal liep ook stuk, zijn kant, en daarom heb ik bewust gekozen om zonder hem verder te gaan.
Feshe weet dat Pascal er destijds 6000+ heeft verzameld en het kan ook zo zijn dat er nieuwe soorten tussen zitten.
@Pascal, bij je eerste reactie in dit topic dacht ik je te willen betrekken in het onderzoek en zelfs dat je een trivia een naam mocht geven(mochten het nieuwe soorten zijn) Maar door je twee opvolgende reacties, wat weer jouw communicatieniveau aangeeft, besloot ik je enkel veel succes te wensen bij je eigen onderzoeken.
Alle informatie over zand, ouderdom en opspuitingen is te vinden via Google. Daarnaast heb ik diverse gidsfossielen verzameld. Hier heb ik de kennis van Pascal niet in nodig.
Wel vind ik het jammer dat er mensen blind volgen op wat een ander lid zegt, zonder zelf eerst aan mij te vragen (in topic of via mail) hoe ik aan een en ander kom, of hoeveel trivia's ik op het moment onderzoek.
Groetjes Bram
Ik heb inderdaad 33 trivia's van Pascal gekregen. Vervolgens ben ik zelf naar Knokke gegaan en heb er rond de 150 gevonden. De trivia's die ik zelf heb gevonden zijn gemarkeerd op een kaartje in mijn andere topic. Hier is niets opgespoten in maart. Wel heb ik ze gezien, de bulldozers etc. Thuis aangekomen heb ik van veel forumleden op dit forum als op het schelpenforum kunnen ruilen en had er meer dan 400.
Toen ik met Dirk Fehse aan het emailen was over zijn publicaties, kwamen we tot een ruil om een groot deel van Knokke en Franse trivia's te ruilen tegen zijn publicaties. Dit heb ik gedaan. Om weer nieuwe trivia's voor mijn eigen collectie te krijgen deed ik weer een oproep. Een paar mensen stuurde me fossielen vanuit de Kaloot, Cadzand, Knokke, Bredene en Nieuwpoort. Mijn collectie was weer aangevuld, maar aangezien ik zelf zoeken leuker vind ben ik terug gegaan naar Knokke. Ik had er 63 gevonden.
De week na pinksteren ben ik met mijn gezin naar Zeeland geweest voor een 'proefvakantie met baby'. Ik heb toen 1 dag besteed aan trivia's zoeken in Knokke, was 35 minuten rijden. 82 stuks. Thuis aangekomen kreeg ik een email met de foto's bovenaan dit topic van Fehse terug. Hij vertelde dat er mogelijk nieuwe soorten zitten in de trivia's waar ik de publicaties mee heb geruild. Nu heb ik hem alle! fossiele trivia's opgestuurd, zodat hij nogmaals kan kijken of er meer 'nieuwe' inzitten.
In de tussentijd heb ik ook met de 'goede vriend' van Pascal (Frank) gemaild. Hij vertelde eerlijk te weinig te weten over triviidae en dat ze zelf ook hulp van buiten zoeken. Hij kon me niet het verschil vertellen tussen Trivia coccinelloides en een Niveria affines. Voor mij was contact met hem op dit moment verder overbodig.
Ik heb in diverse topics hulp en informatie gevraagd over Knokke en geen reactie gekregen, ook niet van Pascal. Eerdere communicatie met Pascal liep ook stuk, zijn kant, en daarom heb ik bewust gekozen om zonder hem verder te gaan.
Feshe weet dat Pascal er destijds 6000+ heeft verzameld en het kan ook zo zijn dat er nieuwe soorten tussen zitten.
@Pascal, bij je eerste reactie in dit topic dacht ik je te willen betrekken in het onderzoek en zelfs dat je een trivia een naam mocht geven(mochten het nieuwe soorten zijn) Maar door je twee opvolgende reacties, wat weer jouw communicatieniveau aangeeft, besloot ik je enkel veel succes te wensen bij je eigen onderzoeken.
Alle informatie over zand, ouderdom en opspuitingen is te vinden via Google. Daarnaast heb ik diverse gidsfossielen verzameld. Hier heb ik de kennis van Pascal niet in nodig.
Wel vind ik het jammer dat er mensen blind volgen op wat een ander lid zegt, zonder zelf eerst aan mij te vragen (in topic of via mail) hoe ik aan een en ander kom, of hoeveel trivia's ik op het moment onderzoek.
Groetjes Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Helder Brammiej. Blijft dat een volume zoals dat in de collectie van Pascal waarschijnlijk nog een meerwaarde voor dergelijk onderzoek inhoudt. Maar dat weet Fehse wellicht beter dan ik en dat zowel hij als de mensen in Leiden op de hoogte zijn van het bestaan van deze collectie is al wat.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Brammiej,als je een onderzoek begint,is het eerste wat je moet weten(waar komen ze vandaan)jij denk het dus beter te weten dan ik,en ik woon hier.Voor jij voor het eerst naar Knokke kwam waren daar geen trivia's te vinden,ik zoek sinds Oktober 2011 en heb deze plaatsen weekelijks bezocht en er geen trivia gevonden,wel haaientandjes.Nu vind je er geen haaientandjes maar wel trivia's,ik kom daar ook soms nog eens,al heb ik meer voldoening te zoeken waar ik sinds oktober 2011 ben begonnen,daar vind ik mijn mooiste fossiele trivia's van Knokke,en die zijn totaal verschillend dan deze van de opspuiting,je verteld ook dat er daar niet is opgespoten,bij mijn weten is hier van net voor het Zwin tot net voor Zeebrugge dit wel gedaan en ze zijn ook nog bezig,nu enkel met vrachtwagen die worden geladen in Zeebrugge,waar een baggerschip dit zand lost op de kaai,er rijden dagelijks honderden vrachtwagens van de firma Aertsen heen en weer met zand,de reden daarvoor is dat het baggerschip niet tot bij de plaatsen in zee geraakt wegens te weinig diepte.Enkel voor de natuurreservaten werd niet opgespoten ,omdat dit van de groenen niet meer mag,een voorbeeld ga eens in het Zwin trivia's zoeken,je zult er geen enkele vinden,reden er werd daar niet opgespoten.Wat de opgespoten trivia's betreft,daar kunnen natuurlijk ook nieuwe soorten inzitten,al denk ik van niet als ik kijk in mijn verzameling,ik hou ook beide plaatsen van Knokke steeds gescheiden.Wat de periode betreft van de opgespoten trivia denk ik Eemen Holoceen,en zeker niet plioceen of pleistoceen,dit zie ik aan de schelpen die ik erbij verzamel en laat determineren bij Naturalis.Nu wat onderzoek betreft, ben blij dat ik er niet aan meewerk,maar als jij het doe, doe het dan goed en denk niet alles beter te willen weten.VR GR Pascal
strandjutters
(ik zal dit bovenstaande bericht ook maar als positief beschouwen)
Ik zeg niet dat ik het beter weet, ik vermeld wat ik heb gezien. En dat is dat ze tot golfbreker 7 vanaf rechts op de gemarkeerde kaart niet hebben opgespoten toen ik er was. Ik had gewild dat ik foto's had gemaakt, maar dit was ik vergeten. Ik zal de gemeente vragen of ze een kaartje hebben met bestemming van het nieuwe zand.
Ik zeg niet dat ik het beter weet, ik vermeld wat ik heb gezien. En dat is dat ze tot golfbreker 7 vanaf rechts op de gemarkeerde kaart niet hebben opgespoten toen ik er was. Ik had gewild dat ik foto's had gemaakt, maar dit was ik vergeten. Ik zal de gemeente vragen of ze een kaartje hebben met bestemming van het nieuwe zand.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Brammiej,ik probeer alleen maar uit te leggen,wat de oorsprong is van je gevonden trivia's.Je moet wel weten dat het in Knokke om een verbreeding van het opgehoogde strand ging met ongeveer 50 m over de volledige lengte buiten de reservaten,niet om een volledige opspuiting zoals in de jaren 80.Dit is het strand waar ze de strandkabines plaatsen die ze hebben verbreedt.Nu wees blij dat dit zo is,want anders had je er geen gevonden,Colin en Marijke hebben daar in Febr er ook geen gevonden net als ik,en nu heb ik er een groot aantal van daar.Ook Arno van het forum geef daar een mooi aantal gevonden.Wat is er mis aan, twee nieuwe soorten ontdekt uit het Noordzeebekken,gevonden te Knokke ?.Dit wou ik nog even kwijt,voor de rest zal ik mij onthouden.GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Trivia's
Bij je reactie sprong dit er toch wel voor mij uit.strandjutters schreef:
Hallo Brammiej,als je een onderzoek begint,is het eerste wat je moet weten(waar komen ze vandaan)jij denk het dus beter te weten dan ik,en ik woon hier.
Veel wetenschappelijke teams gaan juist naar het buitenland om fossielen etc te zoeken. Zij wonen daar ook niet, doch kennen zij vaak veel meer over stratigrafie, evolutie,.. dan lokale wetenschappers. Lokalen weten dan weer dingen die outsiders minder weten. Mij lijkt het juist ideaal dat deze twee groepen de handen in mekaar slaan. Als iemand gefascineerd raakt door een vindplaats groeit de kennis en de liefde voor een plaats ook snel. Snap niet goed waar sommige conclusies/discussies in dit topic uit voortvloeien?
Er zijn misschien 2 nieuwe soorten en dat is boeiend. En de vraag ik die ik me al enkele weken stel "fossiel of niet?"

Groetjes,
Gunther