Wormgangen in Glycymeris - Mill
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 648 times
Antw: Wormgangen in Glycymeris - Mill
Hoi Hans,
Bedankt voor je informatie. Knap wat je allemaal van de Mill-afzettingen hebt uitgevonden.
Ik vind het opvallend dat de wurmensporen georiënteerd zijn op bijna hetzelfde punt aan de schelprand. Betekent dit dat de schelp was ingegraven in het sediment en de wurmpies op juist die plek hun koppie boven het sediment staken?
Bedankt voor je informatie. Knap wat je allemaal van de Mill-afzettingen hebt uitgevonden.
Ik vind het opvallend dat de wurmensporen georiënteerd zijn op bijna hetzelfde punt aan de schelprand. Betekent dit dat de schelp was ingegraven in het sediment en de wurmpies op juist die plek hun koppie boven het sediment staken?
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Duys,een pok kan inderdaad rond zijn,zeker bij jonge exemplaren,het probleem zit hem eerder bij het punt,als je de pok verwijderd laat hij niet dit soort spoor achter als op de schelp van Stiek,bij een pok zie je meer lijntje in de afdruk(zie foto twee van jou link)De afdruk op de schelp van Stiek doet mij meer denken aan een soort sponsje,ik denk ook de structuur te herkennen in de afdruk van Stiek al zijnde sponsnaaldjes maar daarvoor zal een betere detail foto moeten worden gemaakt.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Duys,ik denk eerder deze richting,deze laten een mooi rond afdrukje achter als je ze verwijderd.Als ik kijk naar afdrukken van kleine schelpjes zie ik geen enkele gelijkenis met de afdruk van Stiek,deze zijn ook nooit rond,maar eerder ovaal.Nu de adruk op de schelp van Stiek komt volgens mij zeker niet van een predator.Maar eerder een proviteur zoals we dat op zijn Knoks zeggen.GR
strandjutters
Tom, kan goed zijn. Zien we ook bij Tridonta van HvH e.d.: allemaal aan de achterzijde aangeboord, en dat is de zijde die bij die soort bij leven het dichtst aan de oppervlakte zat.
Bij andere soorten zijn de gaatjes random verdeeld, mogelijk hebben die schelpen leeg aan de oppervlakte gelegen, en zijn toen aangeboord.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 16-07-2012 om 19:32 NL]
Bij andere soorten zijn de gaatjes random verdeeld, mogelijk hebben die schelpen leeg aan de oppervlakte gelegen, en zijn toen aangeboord.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 16-07-2012 om 19:32 NL]
Antw: Antw: Wormgangen in Glycymeris - Mill
strandjutters schreef:
Hallo Duys,een pok kan inderdaad rond zijn,zeker bij jonge exemplaren,het probleem zit hem eerder bij het punt,als je de pok verwijderd laat hij niet dit soort spoor achter als op de schelp van Stiek,bij een pok zie je meer lijntje in de afdruk(zie foto twee van jou link)De afdruk op de schelp van Stiek doet mij meer denken aan een soort sponsje,ik denk ook de structuur te herkennen in de afdruk van Stiek al zijnde sponsnaaldjes maar daarvoor zal een betere detail foto moeten worden gemaakt.GR
Strandjutters,
Goed om weten,
Duys
- strandjutters
Hallo Hans en Spongebob,ik denk dat de schelp moet dood zijn om op deze manier te worden aangevallen,dit om twee redenen,de eerste reden is dat de schelp levend dit geknaag van dit wormpje niet zou verdragen en zich ofwel zou verplaatsen ofwel zich dieper zou ingraven,ik zie heel dikwijls levende schelpen ,waaronder kokkels als je deze wilt aanraken gaan ze met de geringste trilling er vandoor,dieper de grond in.De tweede reden is,als de wormpjes nog planton zijn of eitjes deze zouden worden opgegeten door de schelp,hij leeft daarvan en krijgen de wormpjes ook geen kans om net naast de schelp te gaan wonen.Dat de schelpjes zijdelinks zijn aangevreten komt doordat deze schelpen zich rechtstaand ingraven.Moest de schelp plat in de matrix of klei zitten gaan ze er zeker doorgeen.Ze vallen zeker de schelp niet aan voor de smaak van zijn schelp,want deze geeft volgens mij geen enkele voedingswaarde.De wormpjes zoeken gewoon een woonplaats in deze nogal drukbewoonde zee,als je het bekijkt in de ogen van dit wormpje natuurlijk.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 20:36 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 20:36 NL]
strandjutters
Polydora boort inderdaad niet in een schelp voor voedsel, maar voor bescherming. Ze kunnen echter wel levende schelpen infecteren en zo zelfs een licht afwijkende schelpvorm veroorzaken (is veel te zien bij Tridonta van HvH e.d.).
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo Bram,interessant heb je foto's van die Tridonta van HvH.GR Pascal
strandjutters