Vondsten Markelo
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Vondsten Markelo
vraagje,wat is het probleem om de naam van de prof te noemen,zeker als het iemand van Naturalis is,en Spongebob hem zeker moet kennen(ALS KENNER van sponzen en dit kan ik bevestigen)GR
strandjutters
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Grappig, precies dit soort stukken versteend hout kan je soms ook bij Hoek van Holland vinden. Gek spul, soms is de ene kant zwaar versteend of ijzerachtig en is de andere kant nog gewoon hout. Als je er een vuurtje bij zou houden, zou het branden.
Groet,
Niels
Niels
-
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 114 times

Even een verzamelmailtje n.a.v. alle reacties.
Ten eerste. Thomas, hierboven nog foto's van alle drie de zijden van de Trigonia

Strandjutters: Geen enkel probleem om de naam van de determinator (is dat een woord ??) te noemen. Niet bij stilgestaan dat dat in geval van Naturalis waarde kan hebben. De steenkern is bekeken door Prof. Dr. Stephen Donovan, zie
http://science.naturalis.nl/research/people/cv/donovan
Ben en Niels: Nog een foto van een ander stukje versteend hout. Ik heb getracht de jaarringen, die volgens mij zichtbaar zijn, op de foto te krijgen. Langs het strand heb ik nooit versteend hout gevonden. Zeldzaam ?
Ten slotte, ik ben benieuwd naar het oordeel van de jury inzake de determinatie van de steenkern

Later, Jeroen
- Spongebob
- Has thanked: 436 times
- Been thanked: 660 times
Hoi Jeroen,
Ik had liever niet gehad dat je de naam van de Naturalis-medewerker had genoemd. Stephen Donovan is een absolute topwetenschapper en kenner van vooral echinodermen. Ik heb hem hoog zitten en spreek hem niet graag tegen, want ik ben nog steeds niet om, ondanks je nieuwe (en goede) foto’s met duidelijk een voor trigonia’s kenmerkend derde vlak. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik nog steeds twijfel: Trigonia’s hebben vaak een relatief dikke schaal, die waarschijnlijk een andere samenstelling (calciet?) had als de andere Lias/Dogger-schelpen. I.t.t. de buitenkant laat de binnenopvulling van mijn trigonia’s nauwelijks een driehoekige vorm zien. Bovendien zitten er bovenin bij het slot enkele forse aanhechtingsknobbels die bij jouw fossiel eigenlijk duidelijke deuken moeten laten zien. Ze ontbreken duidelijk. Jouw fossiel lijkt me een overblijfsel van een meer dunschalige schelp. Waarbij bovendien de schaal (aragonitisch?) is opgelost. Pholadomya of misschien nog een andere schelpensoort wil ik nog steeds niet uitsluiten. Sorry!
Mvg, Tom
Ik had liever niet gehad dat je de naam van de Naturalis-medewerker had genoemd. Stephen Donovan is een absolute topwetenschapper en kenner van vooral echinodermen. Ik heb hem hoog zitten en spreek hem niet graag tegen, want ik ben nog steeds niet om, ondanks je nieuwe (en goede) foto’s met duidelijk een voor trigonia’s kenmerkend derde vlak. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik nog steeds twijfel: Trigonia’s hebben vaak een relatief dikke schaal, die waarschijnlijk een andere samenstelling (calciet?) had als de andere Lias/Dogger-schelpen. I.t.t. de buitenkant laat de binnenopvulling van mijn trigonia’s nauwelijks een driehoekige vorm zien. Bovendien zitten er bovenin bij het slot enkele forse aanhechtingsknobbels die bij jouw fossiel eigenlijk duidelijke deuken moeten laten zien. Ze ontbreken duidelijk. Jouw fossiel lijkt me een overblijfsel van een meer dunschalige schelp. Waarbij bovendien de schaal (aragonitisch?) is opgelost. Pholadomya of misschien nog een andere schelpensoort wil ik nog steeds niet uitsluiten. Sorry!
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
-
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 114 times
Tom,
Wat mij betreft schuilt er geen kwaad in het noemen van een naam. Het derde vlak, zoals jij dat omschreef, is volgens mij flink afgesleten. Er is m.i. geen sprake van tegenspreken, maar van een verschil in interpretatie over iets dat blijkbaar open staat voor discussie, hetgeen helemaal niets afdoet aan de statuur of reputatie van wie dan ook.
Trouwens ik vind de steenkern een mooi object en heb 'm puur uit nieuwsgierigheid aan m'n collega meegegeven voor determinatie, hetgeen bij Naturalis naar verluid op prijs werd gesteld. Of het nu een Trigonia of een Phalodomya betreft is interessant, maar verder gaat dat voor mij niet.
Groeten, Jeroen
Wat mij betreft schuilt er geen kwaad in het noemen van een naam. Het derde vlak, zoals jij dat omschreef, is volgens mij flink afgesleten. Er is m.i. geen sprake van tegenspreken, maar van een verschil in interpretatie over iets dat blijkbaar open staat voor discussie, hetgeen helemaal niets afdoet aan de statuur of reputatie van wie dan ook.
Trouwens ik vind de steenkern een mooi object en heb 'm puur uit nieuwsgierigheid aan m'n collega meegegeven voor determinatie, hetgeen bij Naturalis naar verluid op prijs werd gesteld. Of het nu een Trigonia of een Phalodomya betreft is interessant, maar verder gaat dat voor mij niet.
Groeten, Jeroen
Antw: Antw: Vondsten Markelo
Hoi Tom zie ik hier Aragonitisch staan ?Spongebob schreef:
Hoi Jeroen,
Mvg, Tom
Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Antw: Vondsten Markelo
Ja, dat kopt Ben, ik lees het ook. maar ik zie ook opgelost. Dus daar is dus niets meer van overscherven schreef:Hoi Tom zie ik hier Aragonitisch staan ?Spongebob schreef:
Hoi Jeroen,
Mvg, Tom
Gr.Ben

maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Antw: Antw: Vondsten Markelo
Idd, soms kan het nog branden.sjaak schreef:
Grappig, precies dit soort stukken versteend hout kan je soms ook bij Hoek van Holland vinden. Gek spul, soms is de ene kant zwaar versteend of ijzerachtig en is de andere kant nog gewoon hout. Als je er een vuurtje bij zou houden, zou het branden.
Ik had nog stukjes versteend ( nou ja, fossiel maar niet versteend) hout staan.
Mijn opa wou de openhaard aan zetten, maar het brandhout was op.
Dus dacht hij, wat doen die stukjes hout daar op de vensterbank?
Wat er nu volgt weet je waarschijnlijk al,
tot zover het grootste drama in mijn leven...
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Ach, er ligt nog genoeg langs het strand. Ook het spul dat niet brand....
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Heb een vraagje,hoe ziet fossiel hout er uit als het niet versteend is ?
Gr
Gr
strandjutters