Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
Hoi strandjutters,
Bedankt voor de bevestiging. Het blijft soms lastig vanaf foto's determineren.
Ik zal kijken of ik ook uit de rest kan komen.
1. Lijkt wat slanker maar ik denk toch dat het ook om een Perioticum van een Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijnen)gaat.
2. Is ook een deel van een Perioticum geweest. Hier ben ik niet zeker van maar het kan van een Delphinidae sp.(dolfijnen) of Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijnen) gaan.
3. Dit is iets van fosfaat of iets wat er op lijkt. Geen gehoorbeen in ieder geval.
4 en 5. Stukjes bot, durf ik niets over te zeggen.
6. Lijkt me een verrolde gehoorbeen. In dit geval wel een bulla. Ondanks dat het verrold is lijken de lijnen/ kenmerken op die van een Balaenopteridae sp. (vinvissen).
Mocht Mark bij sommige een ander determinatie hebben dan sluit ik me daar natuurlijk bij aan maar ik hoop dat dit je weer een beetje op weg heb geholpen.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 22-09-2012 om 22:17 NL]
Bedankt voor de bevestiging. Het blijft soms lastig vanaf foto's determineren.
Ik zal kijken of ik ook uit de rest kan komen.
1. Lijkt wat slanker maar ik denk toch dat het ook om een Perioticum van een Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijnen)gaat.
2. Is ook een deel van een Perioticum geweest. Hier ben ik niet zeker van maar het kan van een Delphinidae sp.(dolfijnen) of Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijnen) gaan.
3. Dit is iets van fosfaat of iets wat er op lijkt. Geen gehoorbeen in ieder geval.
4 en 5. Stukjes bot, durf ik niets over te zeggen.
6. Lijkt me een verrolde gehoorbeen. In dit geval wel een bulla. Ondanks dat het verrold is lijken de lijnen/ kenmerken op die van een Balaenopteridae sp. (vinvissen).
Mocht Mark bij sommige een ander determinatie hebben dan sluit ik me daar natuurlijk bij aan maar ik hoop dat dit je weer een beetje op weg heb geholpen.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 22-09-2012 om 22:17 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Sander,ik heb foto's gemaakt van de structuur,foto 1 is van vondst 1,de twee andere foto's zijn van voorwerp 3,volgens mij dezelfde structuur.Waarschijnlijk een ander stukje uit de schedel,we wachten Mark zijn antwoord af,en dan laat ik iets weten;VR GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,ik had er vandaag terug ééntje,waarschijnlijk weer van dezelfde soort ? laatste foto,mijn bescheiden verzameling,maar het groeit.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Dat gaat snel, maar er zitten zeker een aantal mooie gehoorbeenderen tussen.
Ik denk ondanks je foto's nog steeds dat het geen perioticum is. Dit ook omdat het geen tekenen vertoont van w.o. het slakkenhuis.
Je nieuwe vondst lijkt me niet van een Ziphiidae sp. Vanwege de slanke bouw en een paar andere kenmerken zou ik hem plaatsen bij de Eurhinodelphinidae sp. (soort uitgestorven spitssnuitdolfijn).
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-09-2012 om 18:59 NL]
Dat gaat snel, maar er zitten zeker een aantal mooie gehoorbeenderen tussen.
Ik denk ondanks je foto's nog steeds dat het geen perioticum is. Dit ook omdat het geen tekenen vertoont van w.o. het slakkenhuis.
Je nieuwe vondst lijkt me niet van een Ziphiidae sp. Vanwege de slanke bouw en een paar andere kenmerken zou ik hem plaatsen bij de Eurhinodelphinidae sp. (soort uitgestorven spitssnuitdolfijn).
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-09-2012 om 18:59 NL]
- strandjutters
Hallo Sander,bedankt tot dusver.Je hebt zeker gelijk dat nr 3 geen hoorbeentje is,ik steek ze ff opzij,weggooien kun je nog altijd.Aan de andere kant ben ik blij met de vondsten,omdat ik onlangs nog beweerde die dingen vaker te hebben gezien op het strand maar niet wist wat het waren,je kunt niet alles naar huis meenemen,het lijkt hier nu al een museum.toch zijn ze hier zeldzaam,ten eerste hoor je er nooit iets van,en ten tweede ,dit beentje van vandaag heeft me drie uur intensief zoekwerk gekost in de regen,ik heb ze dus niet gestolen.Nu ik ben nog een week in verlof en komt er nog ééntje bij ,wie weet.Vandaag had ik ook een cirkelvormig steentje vanwaar ik denk dat het een stukje is van een grotere hoorbeen,meer speciaal het slakkenhuis,je ziet er ook windingen in,ik maak zo een foto.Mark heb ik niet meer gehoord,maar dit komt heus nog wel.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Je hebt gelijk dat je nooit wat hoort over gehoorbeenderen rond Knokke.
Het leuke is juist dat je ze gevonden hebt, ook al zit er veel zoektijd in. Ze zijn van een mooie kwaliteit en Mark kan sommige misschien nog wel op genus niveau determineren. Helaas heb ik daar te weing ervaring voor.
Ik zou zeggen ga zo door en ik zal dit topic in de gaten houden. Ben ook benieuwd wat Mark van je vondsten vind.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-09-2012 om 19:38 NL]
Je hebt gelijk dat je nooit wat hoort over gehoorbeenderen rond Knokke.
Het leuke is juist dat je ze gevonden hebt, ook al zit er veel zoektijd in. Ze zijn van een mooie kwaliteit en Mark kan sommige misschien nog wel op genus niveau determineren. Helaas heb ik daar te weing ervaring voor.
Ik zou zeggen ga zo door en ik zal dit topic in de gaten houden. Ben ook benieuwd wat Mark van je vondsten vind.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-09-2012 om 19:38 NL]
- strandjutters

Hallo Sander we zoeken rustig verder

Bij deze het rond stukje,lijkt wat op een slakkenhuis,ik kan er ook totaal naast zitten,al doende leert men.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Ik denk dat je met slakkenhuis wel goed zit maar hoort niet bij een gehoorbeen.
De afdruk is vrij gedetailleerd en qua vorm doet het me eerder denken aan een steenkern van een gastropode.
Gr,
Sander
Ik denk dat je met slakkenhuis wel goed zit maar hoort niet bij een gehoorbeen.
De afdruk is vrij gedetailleerd en qua vorm doet het me eerder denken aan een steenkern van een gastropode.
Gr,
Sander
- strandjutters
Hallo bedankt Sander,ik weet eigenlijk weinig af van deze dingen,daar het hier in Knokke niet de gewoonte is om dit te vinden,ik ben terug al tweemaal naar het strand geweest zonder gehoorbeentjes,ze zijn dus wel heel zeldzaam hier.GR (Ik wacht nog antwoorden af van Mark,maar hij had het druk met een walvis deze week)
strandjutters
- strandjutters

Hallo Sander,vandaag weer geen hoorbeentje,maar wel terug een Bulla.GR Pascal
strandjutters