van welke haai is deze tand ?
Antw: van welke haai is deze tand ?
Hallo allemaal;
nou ben ik nog steeds mijn kennis wbt haaientanden aan het opbouwen, mijn vallen en opstaan.
Maar toen ik het tandje zag was mijn eerste indruk Lamna nasus,zoals Hieronymus al zei.
Ik blijf ook bij deze mening.
Heb even bij Pieter gekeken, en de link bijgevoegd om te vergelijken.
Gr ,
ps,
link naar Lamna nasus werkt niet.
[Bewerkt door Pangeaman op 16-11-2012 om 21:32 NL]
nou ben ik nog steeds mijn kennis wbt haaientanden aan het opbouwen, mijn vallen en opstaan.
Maar toen ik het tandje zag was mijn eerste indruk Lamna nasus,zoals Hieronymus al zei.
Ik blijf ook bij deze mening.
Heb even bij Pieter gekeken, en de link bijgevoegd om te vergelijken.
Gr ,
ps,
link naar Lamna nasus werkt niet.
[Bewerkt door Pangeaman op 16-11-2012 om 21:32 NL]
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

Hallo,
zoals ik al zei.
de rechtstreekse link lukte niet ,
dan maar een foto van zijn site van Lamna nasus.
Gr
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Ben,het is altijd moeilijk vanaf een foto.
Hieronymus haalt aan dat de snijrand in de midden zit bij nasus en niet bij reticulata,dit hangt volgens mij van de foto af,zie eerste foto van een reticulata,de snijrand zit in de midden doordat het tandje niet loodrecht staat bij het fotograferen,de labiale uitstulping lijkt mij eerder een schaduwrichel,want bij de dwarsfoto op jouw tandje is die niet meer te zien.
De laatste foto's ,waarom ik denk reticulata,nasus lijkt mij ook dikker te zijn(zie niet elegant maar stomper.
maar ik sta ,nog voor beide open.GR
strandjutters
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Pangeaman,het tandje dat jij toont is inderdaad nasus ,de kroon is stomper,en de spitsen komen ook totaal niet overéén,ze zijn kleiner naar binnen toe,en onregelmatig.GR
Bij Lamna nasus staan de spitsen meestal net naast of buiten de wortelhoek,bij reticulata staan ze nog op de wortel,bij het tandje van Ben staan ze nu nog op de wortel en er is een stuk van de wortel afgebroken.zodus zeker niet buiten de wortelhoek.GR(BTW tandjes die ik toon ,Antwerp Area niet van Knokke)
[Bewerkt door strandjutters op 16-11-2012 om 22:11 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-11-2012 om 22:22 NL]
Bij Lamna nasus staan de spitsen meestal net naast of buiten de wortelhoek,bij reticulata staan ze nog op de wortel,bij het tandje van Ben staan ze nu nog op de wortel en er is een stuk van de wortel afgebroken.zodus zeker niet buiten de wortelhoek.GR(BTW tandjes die ik toon ,Antwerp Area niet van Knokke)
[Bewerkt door strandjutters op 16-11-2012 om 22:11 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-11-2012 om 22:22 NL]
strandjutters
Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
Nogal logisch dat het een Lamna is, hij zegt zelf dat hij hem van de site van Pieter heeft gehaald..?strandjutters schreef:
Hallo Pangeaman,het tandje dat jij toont is inderdaad nasus ,de kroon is stomper,en de spitsen komen ook totaal niet overéén,ze zijn kleiner naar binnen toe,en onregelmatig.GR
Wat bedoel jij met de wortelhoek? De wortel maakt over een lange afstand een "hoek" hoor.. Misschien bedoel je dat da bijspitsen verder naar links/rechts staan dan de wortelpunt onder die bijspits? Het verhaal is wat warrig en ik weet niet welk kenmerk je aan welke soort wilt toeschrijven?strandjutters schreef:
Als je dat bedoeld kan ik je alvast zeggen dat dat geen determinatiekenmerk is voor Lamna nasus. Mijn meeste Lamna's hebben bijspitsen juist boven de uiterste wortelpunt, of zelf nog vaken richting de kroon toe. Vaak staan ze zelfs naar de kroon toe gekeerd. Deze soort heeft veel variatie in de bijspitsen. Af en toe ook nog meer rechts/links dan de wortelpunt, maar dat is zeker geen vast(e) regel/determinatiekenmerk!
Tand is voor mij trouwens ook een Lamna, weliswaar een verweerde. Aan namen gooien heeft niemand veel

Groetjes,
Gunther
- sharkteethrene
Ola,
Jeroen en Gunther opperde (met duidelijke argumentatie
)dat deze getoonde tand waarschijnlijk aan Lamna toebehoort.
M.i. is dit ook het geval.
Strandjutters opperde:
"De laatste foto's ,waarom ik denk reticulata,nasus lijkt mij ook dikker te zijn(zie niet elegant maar stomper."
De tandkroon van Lamna nasus is inderdaad "robuster"(1) t.o.v. Odontaspis reticulata. (1 lees: kort en breed t.o.v lang en slank)
Echter is daar ook veel variatie in binnen Lamna nasus!
Simpelweg de afgebeelde tand van de website van Pieter als standaard voor Lamna nasus te nemen is niet vertandg.
Juist er zijn overeenkomsten,en deze kunnen aangehaald worden. Maar zoals ik al opperde is er veel variatie...en dan spreken we nog niet eens over verschillende tandposities!
Laat ik nog een extra kenmerk/verschijnsel aanvoeren wat voor Lamna nasus spreekt,en welke Jeroen en Gunther (nog) niet vermeld hebben
Kijkt men Mesiaal of distaal naar de tandkroon bij Lamna nasus dan is er een "knik" waarneembaar deze bevindt zich op de labiale zijde. Dit verschijnsel/gegeven is nimmer waargenomen bij Odontaspis reticulata.
Groetjes
Rene
Jeroen en Gunther opperde (met duidelijke argumentatie

M.i. is dit ook het geval.
Strandjutters opperde:
"De laatste foto's ,waarom ik denk reticulata,nasus lijkt mij ook dikker te zijn(zie niet elegant maar stomper."
De tandkroon van Lamna nasus is inderdaad "robuster"(1) t.o.v. Odontaspis reticulata. (1 lees: kort en breed t.o.v lang en slank)
Echter is daar ook veel variatie in binnen Lamna nasus!
Simpelweg de afgebeelde tand van de website van Pieter als standaard voor Lamna nasus te nemen is niet vertandg.
Juist er zijn overeenkomsten,en deze kunnen aangehaald worden. Maar zoals ik al opperde is er veel variatie...en dan spreken we nog niet eens over verschillende tandposities!
Laat ik nog een extra kenmerk/verschijnsel aanvoeren wat voor Lamna nasus spreekt,en welke Jeroen en Gunther (nog) niet vermeld hebben

Kijkt men Mesiaal of distaal naar de tandkroon bij Lamna nasus dan is er een "knik" waarneembaar deze bevindt zich op de labiale zijde. Dit verschijnsel/gegeven is nimmer waargenomen bij Odontaspis reticulata.
Groetjes
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- Hieronymus
- Contacteer:
Klopt, die knik in de kroon is zeer typisch.sharkteethrene schreef:
Groetjes
Rene
Even off-topic, toch zijlings gerelateerd:
Rene, komt dit volgens u doordat de wortel van de voorgaande tand op die plek tegen het glazuur duwde, en dat bijgevolg de tanden van L. nasus zeer dicht op mekaar staan?
Heb er zelf geen recente kaak van, dus kan het niet op 1, 2, 3 controleren.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
mag ik vragen wat die knik is? Ik snap niet goed wat je bedoeltsharkteethrene schreef:

groetjes Aaron
PS: voor mij ook nasus
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Hallo, alle mensen die zo hun best hebben gedaan om mijn tandje een naam te geven heel erg bedankt.
Kan ik er nu; Lamna nasus bij zetten ?
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
Ik zou hem terug werpen,scherven schreef:
Hallo, alle mensen die zo hun best hebben gedaan om mijn tandje een naam te geven heel erg bedankt.
Gr.Ben
Theo