Brachycarcharias lerichei ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Pangeaman
Antw: Brachycarcharias lerichei ?

Bericht door Pangeaman » 07 dec 2012, 20:23

Pascal, wat ik wilde zeggen is dat de macrotta van Lex, de beter bewaarde eerste tand van de topic, en laatsgenoemde carcharias eigenlijk gelukstreffers zijn,wbt het vinden op de Kaloot,vooral als ze dan ook nog vanuit het Eoceen komen.
Gr en mijn dank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 07 dec 2012, 20:40

Hallo Frank,ik denk dat Knokke toch meer vroeg Eoceen is ,en Kaloot midden Eoceen,vandaar ook de verschillen in tanden,Carcharias sp, vind je nagenoeg niet in Knokke.Hier kom je al eens meer trigonalis en robustus tegen die dan op de Kaloot waarschijnlijk weer zeldzaam zijn.GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 10 dec 2012, 16:54

pangeaman schreef:
Hallo,
ik heb nog wat tandjes van de Kaloot liggen,waar ik de naam niet van heb/weet.
Is dit een Brachycarcharias lerichei ?
Ik heb meerdere tandjes waarvan ik denk dat het Brachycarcharias lerichei is, en wil ze hier in dit topic gaan plaatsen.
Gr
leuk weetje:
op foto 3 zie ik op de kroon aan de wortel een plooitje. Is dit zo? Als dat zo is wilt dit niet zeggen dat de tand pathologisch is maar dat de haai letterlijk 'oud' was.

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 dec 2012, 17:40

Hallo Aaron,bij mijn weten komen die plooitjes omdat de tanden te dicht op elkaar staan(Zie drumen voor wat plaats)en hebben ze niets met ouderdom te maken,een haai wisseld constant van tanden ,oud of jong.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 dec 2012, 17:43

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron,hier een voorbeeld van een lerichei die wat gewrongen zat tussen de andere,ook de spitsen hebben een plooitje.GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 22 dec 2012, 13:13

is goed mogelijk.
Je hebt soms ook (meerdere) plooitjes aan de kroonbasis aan de labiale zijde, die wijzen op de ouderdom van de haai.

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 22 dec 2012, 13:36

Ik meende toch ook gelezen of gehoord te hebben dat een tand zolang hij in de bek staat glazuur blijft maken. Hoe langer een tand dan blijft staan, hoe langer de glazuurproductie blijft duren, hoe meer overtollig glazuur er zich op de kroon bevindt, en dus gaat het plooien. Bovendien meen ik mij te herinneren dat het daar meestal gaat bij oudere dieren, aangezien zij minder energie steken in het wisselen van tanden en ze dus meer behouden (minder snel wisselen/afstoten), waardoor de glazuurproductie per tand langer duurt.

Als ik deze uitleg nu eens met wat bronnen kon staven, 't zou tof zijn. Heb momenteel echter geen tijd om het allemaal op te zoeken. Dit is echter wat ik onthouden heb.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Plaats reactie