Bijzonder breccie

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Henri
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Antw: Bijzonder breccie

Bericht door Henri » 21 dec 2012, 23:32

Hoi Tom,
Waarom off-toppic? Ik dacht in eerste instantie dat het echt om een stollingsproces ging maar bij nadere beschouwing is het dus een koraal, in een breccie. Had ik moeten herkennen! Het steentje is niet gezaagd, zo gevonden bij Schröder. Proefje ga ik morgen doen.

Natuur beschouwen zonder aan Geologie
te doen, is als van een schoon
bouwwerk alleen het ornament te
bewonderen.
J.B. Bernink (Ons Dinkelland, 1916)

Henri

Bericht door Henri » 21 dec 2012, 23:45

Afbeelding

Hoi Gijs, op foto 6 zijn duidelijk de kwartsgangen boven het koraal in midden door het koraal waar te nemen, mijns inzien.Ik heb even nieuw plaatje ingevoegd en aangegeven.

bewonderen.

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 22 dec 2012, 00:20

Aha, daar is idd iets te zien. Het is wel zo dat op z'n minst het koraalgedeelte kalksteen is en de 'aderen' calciet zouden kunnen zijn in plaats van kwarts.

Hoe dan ook een boeiend stukje steen. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat het rode spul precies is :) .

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 22 dec 2012, 01:32

Het rode "spul" is kalksteen of verkiezelde kalksteen. Als uit de zuurtest blijkt dat ie bruist, is het niet verkiezeld en is het v.w.b. deze vindplaats vervuiling. Als het niet bruist is het een hele vreemde vondst. Ik loop al jarenlang op Wilsum en heb van daar nog nooit zo'n rode verkiezeling met dit soort koraal (Acervularia?) gevonden/gezien.

Time fades away (Neil Young)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 22 dec 2012, 07:31

Hoi Henri, wat een bijzonder stuk. Zou je deze willen meenemen naar onze WFT bijeenkomst in januari? Ik zou het graag even in net echt willen zien.

Robert Mensink

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 313 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 22 dec 2012, 11:38

Schitterend stuk!!!!

We vinden in het grind diverse fossielen die omgezet zijn in agaat of chalcedoon, dus waarom geen jaspis-achtig koraal?
Nogmaals een prachtvondst!

To share or not to share, that's the question!

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 22 dec 2012, 12:04

Helemaal geen metamorf of magmatisch gesteente. Op foto moeilijk uit te maken, maar de witte slierten zien er eerder calciet uit dan kwarts. Duidelijk een fossiel koraal. De rode matrix is een sedimentair gesteente, wederom op foto moeilijk uit te maken, maar de verschillende fossielfragmenten erin duiden sterk in de richting van rode koraalkalksteen.
Kan u misschien de andere zijde posten? De steen ziet er indd ooit gezaagd uit.
mvg Stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Henri

Bericht door Henri » 22 dec 2012, 14:17

Hallo Tom, in jou zin,"Het rode "spul" is kalksteen of verkiezelde kalksteen. Als uit de zuurtest blijkt dat ie bruist, is het niet verkiezeld en is het v.w.b. deze vindplaats vervuiling", ligt waarschijnlijk het antwoord opgesloten. Het rode spul bevat ook micro fossielen.Ook de vrij gelijkmatige dikte zette mij toch aan het denken (milieu vervuiling). De vermeende 'kwartsaderen' bruisen ook, dus calciet

bewonderen.

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 22 dec 2012, 15:28

Dan is er hier dus sprake van een stukje zeebodem. Kalkrijke organismen stierven af en vormen zo een dik pakket van kalksteen, waar uiteindelijk de grotere fossielen duidelijk herkenbaar in bleven. Eigenlijk een heel normaal proces, gezien vergelijkbare stukken vrijwel overal in kalksteenrijke gebieden gevonden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld maar aan de Eifel (crinoïdenkalk met daarin stukken koraal, brachiopoden, bryozoa en trilobieten).

Dan nog de rode kleur... Veel ijzer in het gesteente?

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: Antw: Bijzonder breccie

Bericht door Spongebob » 22 dec 2012, 16:06

Henri schreef:
..............(milieu vervuiling). De vermeende 'kwartsaderen' bruisen ook, dus calciet
Als de steen bruist kan het eigenlijk geen originele zwerfsteen van de Wilsumer Berge zijn, omdat daar door uitloging van de bodem geen kalkig materiaal (meer) voorkomt.
Milieuvervuiling zou ik het niet noemen; eerder vindplaatsvervuiling. Soms gooien verzamelaars hun overbodig materiaal terug op de vindplaats. Goed bedoeld, maar als het op de verkeerde vindplaats gebeurt, zet het de volgende vinder/ster voor een probleem.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie