Haaientanden cadzand.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Rick99
Antw: Antw: Antw: Haaientanden cadzand.

Bericht door Rick99 » 29 dec 2012, 21:51

pangeaman schreef:
Zeg Rick denk je dat Striatolamia macrota de enige is met striatie ?
Gr
Ik weet het nog niet zo goed, want ik ben pas begonnen met haaientanden te verzamelen sinds de zomer. Mij werd verteld dat macrota's iig striatie hebben, maar dat ook andere tanden dat hebben. Dus het kan natuurlijk ook een andere soort zijn ja, maar dit was een mogelijkheid.

Gr. Rick

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Haaientanden cadzand.

Bericht door strandjutters » 29 dec 2012, 21:58

Hallo,ik begrijp iets niet goed,jullie kunnen dus zien aan de bewaartoestand van welk deel of stad ze afkomstig zijn van dit land.

jullie denken dus ,een goed bewaard exemplaar is van Antwerpen en slecht bewaard is van Cadzand.Waarom als ik vragen mag?

Hallo Aaron ik heb je mail gezien ,maar ik was al om 9,30 op het strand in Cadzand.GR

strandjutters

gigi

Bericht door gigi » 29 dec 2012, 22:19

Hallo,

Dat vroeg ik me ook af!,ik heb goed bewaarde tanden uit Cadzand en erg gerolde exemplaren uit het Antwerpse.

Groeten,
Gio

Minilodon

Alopias

Bericht door Alopias » 29 dec 2012, 22:28

ze zagen er volgens mij Antwerps uit, vooral de meerderheid aan hastalis deed mij denken dat sommige ui Antwerpen kwamen.
Ik zal wel fout zijn, iedereen is tegen mij :)

Nullus finis longius si quod facis delectaris

strandjutters

Bericht door strandjutters » 29 dec 2012, 22:36

Afbeelding

Hallo Aaron,niemand is tegen jou,denk dit maar zeker niet,je bent iemand die wil leren ,en das leuk.

dit tandje komt uit Cadzand,en is nu al dertig jaar in mijn bezit.Ik heb er veel die echt goed bewaard zijn uit Cadzand.

Het gerold zijn heeft niets te maken dat je ze op het strand vind! ze rollen niet op het strand,daar staan honderd mensen ze op te wachten,ze kunnen daar niet rollen :D

[Bewerkt door strandjutters op 29-12-2012 om 22:38 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 29 dec 2012, 22:55

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron,dit tandje heb ik vandaag gevonden,in het gruis van Cadzand.Is dit tandje gerold ? nee toch ,en toch ligt het al 30 jaar op het strand,van de eerste opspuiting uit de Sluise Hompels.Dit tandje heeft geen volgroeide wortel,maar is anders perfect,de niet volgroeide wortel komt waarschijnlijk doordat de haai is gestorven voordat deze tand was volgroeid.

Zelfs telkens als een Haai stierf,gelijk door welke reden had hij onvolgroeide tanden.GR

haaien gaan soms ook dood voor de tanden zijn volgroeid.GR Pascal

eerst wordt de kroon gevormd en dan pas de wortel,heb ik van Frederik waarvoor dank.GR

[Bewerkt door strandjutters op 29-12-2012 om 22:58 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 29-12-2012 om 23:04 NL]

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 30 dec 2012, 11:32

bedankt voor de uitleg!
Met 'iedereen is tegen mij' bedoel ik dat niemand het met mij eens was dat ze mogelijk uit Antwerpen komen. Ik weet het, kwam een beetje raar over, sorry. Ik zou niet direct een situatie kunnen bedenken waarbij ik iets gedaan of gezegd heb waardoor iemand tegen mij zou zijn. Slecht verwoord door mij, mijn fout.

Ik heb volgens mij ook een tandje waarvan de wortel niet volgroeid is. Mijn enige uit
Cadzand. Zal proberen een foto te maken, weet niet als het nog voor vandaag zal zijn.

Zou trouwens een leuk topic zijn: Het onvolgroeide tanden topic :D

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 30-12-2012 om 11:33 NL]

Nullus finis longius si quod facis delectaris

fossielenverzamelaar

Bericht door fossielenverzamelaar » 30 dec 2012, 13:30

Naar mijn idee waren ze afkomsig uit Cadzand. In een winkel aan het strand had ik deze haaientanden in een zakje gekocht waarop stond Cadzandse haaientanden. Maar dat weet je dan natuurlijk nooit zeker. Mischien komen ze inderdaat uit meerdere plaatsen uit Nederland vandaan. Iedergeval bedankt voor de namen van de haaientanden. Kan ik die er weer bijschrijven. :)

fossielenverzamelaar

Bericht door fossielenverzamelaar » 30 dec 2012, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik nog een paar tandjes waarvan ik niet zeker weet welke soorten het zijn. Vooral van de tweede foto het rechter tandje ben ik benieuwd naar. :)

mineraal0
Antw: Antw: Haaientanden cadzand.

Bericht door mineraal0 » 30 dec 2012, 14:00

strandjutters schreef:
Hallo Aaron,dit tandje heb ik vandaag gevonden,in het gruis van Cadzand.Is dit tandje gerold ? nee toch ,en toch ligt het al 30 jaar op het strand,van de eerste opspuiting uit de Sluise Hompels.Dit tandje heeft geen volgroeide wortel,maar is anders perfect,de niet volgroeide wortel komt waarschijnlijk doordat de haai is gestorven voordat deze tand was volgroeid.
Zelfs telkens als een Haai stierf,gelijk door welke reden had hij onvolgroeide tanden.GR

haaien gaan soms ook dood voor de tanden zijn volgroeid.GR Pascal
Euhm deze tand is wel gerold. De kroon niet, maar de wortel wel. De "wortelbreuk" is al een lange tijd geleden gebeurd en de hele wortel is gerold. Het is niet om dat er iets "gaaf" uitziet dat het dat ook daadwerkelijk is. Je moet kijken naar de morfologie van de complete tanden en dan vergelijken met eigen vondst. Zo zie je duidelijk dat de worteltakken gewoon afgebroken zijn en gerold zijn door de elementen.

Een haai verliest meer tanden terwijl hij "levend" is, dus je hypothese gaat niet op. Het is niet omdat een tand klein is dat hij "onvolgroeid" is en van een haai komt die op dat moment effectief al dood was. Jonge dieren verliezen ook tanden! Een haai verliest in zijn leven gemiddeld zo'n 10 000? tanden..

Bovendien lijkt het me logisch dat onvolgroeide tanden zelden fossiliseerden omdat ze nog niet de kracht/hardheid hadden van een volgroeide tand. Ik ben geen bioloog maar ik kan me voorstellen dat veel mineralen/voedingsstoffen pas in de laatste fases van het "groeien" werden toegevoegd. Jonge botten zijn immers ook zwakker, ik denk dat dit zich ook doortrekt in het gebit van een haai.

De getoonde tanden in het topic zien er mij ook Antwerps uit. De vele recente breukvlakken en die witte toets op het kroonglazuur lijken me typisch Antwerps, met name tanden die zijn opgespoten en een lange weg in de buizen hebben meegemaakt.

Niet te snel conclusies pakken Pascal. Determineren en conclusies nemen doe je niet alleen door plaatjes te vergelijken. Ik zie dit te veel gebeuren de laatste tijd en het zal zeker beginnende verzamelaars op een fout spoor brengen.

Groetjes,

Gunther

Gesloten