Determinatie hulp gevraagd

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Suzy Q
Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 20:07

strandjutters schreef:
Hallo Sjaak,bij de Walnoot denk ik eerder vruchtenpit zoals Mango,voor Perzikpit en Walnoot is hij te groot denk ik (6,5cm)GR

[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2013 om 19:47 NL]
Dag Pascal,

bedankt voor het meekijken! Ik denk niet dat het een mangopit is; die zijn namelijk veel platter. Ik eet ze nogal veel dus en maak er ook chutney van, dus had het denkelijk wel herkend ;-) Dit ding is in doorsnede meer rond. Ik wacht de reactie van Raymond af en post de uitkomst wel.

Groet,

Suus

update: Mail retour gehad van Raymond van Ham, de not betreft waarschijnlijk inderdaad een Juglans bergamensis en is fossiel. Slag om de arm, de noot moet ook nog gedroogd bekeken worden en exacte maten gemaild.

[Bewerkt door Suzy Q op 17-01-2013 om 23:59 NL]

goed kijken is hééééééél belangrijk

Spongebob
Has thanked: 432 times
Been thanked: 652 times
Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Spongebob » 15 jan 2013, 20:13

Ik twijfel heel erg aan je stukje "barnsteen". Vaak lijken resten lak bedrieglijk veel op barnsteen. Er is zelfs een artikel in G & H verschenen met zo'n twijfelgeval. Ooit heb ik eens een blok blanke lak gevonden bij CBN; die was nog mooi in de vorm van het blik (dat inmiddels was weggeroest). Nog steeds spijt dat ik die niet heb meegenomen of gefotografeerd.

Time fades away (Neil Young)

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 20:41

Spongebob schreef:
Ik twijfel heel erg aan je stukje "barnsteen". Vaak lijken resten lak bedrieglijk veel op barnsteen. Er is zelfs een artikel in G & H verschenen met zo'n twijfelgeval. Ooit heb ik eens een blok blanke lak gevonden bij CBN; die was nog mooi in de vorm van het blik (dat inmiddels was weggeroest). Nog steeds spijt dat ik die niet heb meegenomen of gefotografeerd.
Beste Spongebob,

bedankt voor je reactie. Wat is G&H? En CBN?

Ik heb zelf vol ongeloof staan kijken naar dat stukje steen. Maar gevonden na 2 dagen westerstorm, overal oud hout. Toch heb ik niet gelijk barnsteen geroepen, en dacht ik ook aan recent spul. Wie verwacht nou barnsteen bij Kijkduin?

Ik heb me onledig gehouden met internetlinks volgen, versteende lak, versteende hars, barnsteen en kopal. Veel gelezen, veel afbeeldingen bekeken. Daarom uiteindelijk toch gekozen voor barnsteen.

Een goed criterium voor het met eenvoudige middelen waarnemen van verschil tussen oude lak en barnsteen ben ik niet tegengekomen. Misschien in dat artikel waaraan je refereerde?

Als blijkt dat het daar beter aan voldoet dan aan die criteria voor barnsteen, dan wordt het "oude lak" ;-)

Groeten,

Suus

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 jan 2013, 20:50

Er kan wel degelijk barnsteen worden gevonden langs de zuid-hollandse kust. Er kan ook copal (jonge barnsteen) worden gevonden van weet-ik-veel-waarvandaan. Ook ligt er recente hars en kunsthars.

Eenvoudige test is: voorzichtig verwarmen met een aansteker. Stinkt het naar verbrand plastic dan is het kunsthars. Ruikt het lekker naar hars dan kan je aan barnsteen of copal denken. Als je er voorzichtig een heel klein druppeltje aceton op doet en het blijft plakken is het copal of recente hars en anders barnsteen.

Dat is althans wat ik er zo over gelezen heb. Of het allemaal hout snijdt weet ik niet.

Groet,

Niels

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 jan 2013, 20:54

Hallo Suus,doe eens de vuurtest.Dit met een aansteker tegen het stukje aan,je zult het ruiken,of het zal smelten branden of stinken.Als de geur net als dennehout reukt zit je goed.GR(Het stukje dat je verbrandt bij Barnsteen kan zo weer weggewerkt worden.)GR

Wat ik vaak doe met dit soort stukjes is er een tik op geven met een hamertje of hard voorwerp.als het geen Barnsteen is barst het aan alle kanten,Barnsteen doet dit niet.GR

[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2013 om 21:01 NL]

strandjutters

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 jan 2013, 21:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu Suus,ik heb wat Barnsteen ,ik weet waarover ik praat.GR

strandjutters

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 21:46

Bedankt voor alle barnsteendeterminatiehulp.

@Sjaak/Niels en Pascal: de vuurtest heb ik voor het fotograferen al gedaan. De donkere vlekjes op de steen zijn het resultaat. Het ruikt bij verbranden lekker naar een pas afgescheurde tak naaldhout.

De acetontest heb ik nog niet geprobeerd, geen aceton in huis.

@ Pascal: De (niet al te harde) tik met een iets te grote hamer ;-) resulteerde in een afslagje; origineel en afslag vertonen geen barsten. De breuk is haarscherp en ruikt ook naar terpentijn. Voordeel: ik kan nu in de steen kijken; er zitten mooi verdeeld microscopische inclusies in.

Van barnsteen wist ik dat het meer noordelijk wel gevonden wordt. Ik keek ervan op dat het ook aan de Zuid-Hollandse kust gevonden kan worden. Niet zo gek eigenlijk, als je erover nadenkt.

PS: de tests zijn gedaan op het oranje druppelvormige stuk steen. Het tot nu toe indet materiaal brandt hetzelfde maar ruikt heel anders. Minder sterk, zeker niet onaangenaam. Ik ken de geur maar kan hem zo snel niet plaatsen. Het is geen plastic of lak, ook geen oud vet oid.

[Bewerkt door Suzy Q op 15-01-2013 om 21:50 NL]

Spongebob

Bericht door Spongebob » 15 jan 2013, 21:47

Bij die foto's ga ik nog meer twijfelen Pascal :D

G & H = Grondboor en Hamer
Tijdschrift van de Nederlandse Geologische Vereniging

CBN = Cap Blanc Nez
Prachtige plek om bijv. te wandelen of fossielen te verzamelen (maar vooral niet hakken als je leven je lief is)

Trouwens ook bij die witte stukken (paraffine?) heb ik twijfels, maar zou die daarvoor eerst eens in de hand moeten hebben.

Spongebob

Bericht door Spongebob » 15 jan 2013, 21:51

Afbeelding

O ja, fotooke vergeten.

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 jan 2013, 22:01

Trouwens ook bij die witte stukken (paraffine?) heb ik twijfels, maar zou die daarvoor eerst eens in de hand moeten hebben.
ja, paraffine daar zeg je wat http://www.dcmr.nl/nl/actueel/_/content ... lland.html

google daar eens op en vergelijk met je vondsten van 14-12-2012

[Bewerkt door sjaak op 15-01-2013 om 22:06 NL]

Groet,

Niels

Plaats reactie