Cadzand Gruis : Foraminifeer ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand Gruis : Foraminifeer ?
Hallo,ik denk ergens in de richting Nummulites laevigatus.GR
strandjutters
?,
ik heb er wel wat van en als ze wat geërodeerd zijn lopen de kanaaltjes, recht naar het midden.
Duys
ik heb er wel wat van en als ze wat geërodeerd zijn lopen de kanaaltjes, recht naar het midden.
Duys
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Antw: Cadzand Gruis : Foraminifeer ?
Hoi Pascal,strandjutters schreef:
Volgens het KNNV-foraminiferenboekje van Spiker (1973!) komt deze soort voor in het Eoceen; dan zouden ze toch juist bij Cadzand gevonden moeten worden?
Ik denk wel een Nummulites-achtige,
maar welke? En vooral (met het oog op CBN) welke tijd? Recent???
Eigenlijk heb ik ze altijd als fossieltjes beschouwd....
Time fades away (Neil Young)
Hoi Duys, het blijft nog gissen als het een nummulites laevigatus zou zijn is er wel wat mis geweest met het beestje. Er zitten geen windingen op althans niet te zien.Duys schreef:
Denk ook in een andere richting, huidplaatje of dekschild Gastropode,
Duys
Gr.Ben
0000000000
Hoi, Pascal. Windingen zijn niet te zien, het ziet als een chaotisch geheel.strandjutters schreef:
Ik vind het er nog steeds niet als een foram uit zien.
Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Antw: Cadzand Gruis : Foraminifeer ?
Het zou dan dus een Eocene nummuliet moeten zijn maar er is geen enkele winding op te zien maar een afwijking in het beestje misschien. Ik ga nog steeds voor wormpjes op een schijfje van wat?Spongebob schreef:Hoi Pascal,strandjutters schreef:
Volgens het KNNV-foraminiferenboekje van Spiker (1973!) komt deze soort voor in het Eoceen; dan zouden ze toch juist bij Cadzand gevonden moeten worden?
Ik denk wel een Nummulites-achtige,
maar welke? En vooral (met het oog op CBN) welke tijd? Recent???
Eigenlijk heb ik ze altijd als fossieltjes beschouwd....
Gr.Ben
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
@ Spongebob: als ik Pascal goed begrijp is deze afkomstig van Knokke (en niet CBN)? Of heb ik ergens over gelezen?
@ Ben: Dit lijkt me toch echt wel een foraminifeer hoor. Een mooie ook. De windingen waar jij over spreekt zijn inwendig en zie je dus vb. bij beschadigde specimens en doorsnedes. De fijne lijntjes (filamenten) die je ziet zijn daarentegen wel degelijk gekend voor nummulieten. 'Wormpjes' zijn opgebouwd uit zacht weefsel, wat moeilijker bewaart en dus m.i. een veel ingewikkeldere verklaring zou zijn voor de fijne lijntjes.
@ Ben: Dit lijkt me toch echt wel een foraminifeer hoor. Een mooie ook. De windingen waar jij over spreekt zijn inwendig en zie je dus vb. bij beschadigde specimens en doorsnedes. De fijne lijntjes (filamenten) die je ziet zijn daarentegen wel degelijk gekend voor nummulieten. 'Wormpjes' zijn opgebouwd uit zacht weefsel, wat moeilijker bewaart en dus m.i. een veel ingewikkeldere verklaring zou zijn voor de fijne lijntjes.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,en Tom.De titel zegt eindelijk al genoeg van waar het komt 
Ik maak wat foto met wat meer detail.GR

Ik maak wat foto met wat meer detail.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,hier wat details,de laatste foto is van een Nummulites die ik elke dag vindt in het gruis,de eerste daarintegen is de eerste die ik tegenkom met dit formaat.GR
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times

Ik bedoelde te zeggen/schrijven dat ze bij CBN zeker niet zeldzaam zijn en verbaasde mij erover dat Pascal ze daar nog niet(?) had gevonden.
Time fades away (Neil Young)