preparatie pen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: preparatie pen

Bericht door Frederik » 29 jan 2013, 10:45

Je bedoelt waarschijnlijk een ultrasoonreiniger. Die wordt bij preparatie wel eens gebruikt om kleine matrixresten los te krijgen. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik dacht dat het wel kon werken voor kleine hoeveelheden matrix met bepaalde eigenschappen (mergelige kalk?)

Roterende gereedschappen zoals slijpers en (diamant)boortjes zijn niet zo geschikt voor preparatie van vb. trilobieten, omdat ze je niet toelaten het onderscheid te maken tussen matrix en fossiel: je slijpt matrix weg tot je in het fossiel zit. Op het moment dat je het fossiel ziet heb je meteen schade. Een pen daarentegen laat je stukjes matrix wegtikken tot je het fossiel ziet (maar nèt niet raakt).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 29 jan 2013, 12:39

Ken mannion heeft van die boortjes op zijn site staan. Je zou het kunnen gebruiken voor grove verwijdering en de afwerking.
Ik zou er echter geen fossiel zelf mee te lijf durven gaan.

De hw 1, is in mijn ogen ook een mooie beginners pen, en ook een onmisbaar gebleken pen, voor mij althans.
Iets duurder dan de bodemschat geloof ik, maar dan heb je wel de verwisselbare fijne staal naalden en 1 iets grovere hard metaal naald. Ik zag zelfs dat je hem tegenwoordig ook met fijne hardmetaal naald kan krijgen.
In het begin vind je dit misschien overbodig, maar uiteindelijk ga je toch wat uitbreiden en wel je meer flexibiliteit.

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 29 jan 2013, 14:56

Hmmm... ik heb ook even aan de HW1 gedacht, maar zou deze toch niet aanraden als beginnerspen. Daarvoor is deze zeker niet veelzijdig genoeg, het is een pen die ontwikkeld is voor zeer fijn werk (onder vergroting) en dat merk je eraan. Geweldig voor details vrij te leggen, maar van zodra er wat volume verzet moet worden duurt het uuuren.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 29 jan 2013, 17:36

Dus is die van de bodemschat het beste?

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 29 jan 2013, 17:45

en waar kan je de compressor kopen?

@Phil,
Nee, een goede kennis wel :D

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 29 jan 2013, 18:00

Ik heb mijn compressor voor iets van 100 euro gekocht bij Praxis. Je zal echter ook een waterafscheider nodig hebben, en die is niet zomaar bij elke doe-het-zelf-zaak te vinden. Vaak wel bij een speciaalzaak. Ik heb zelf een afscheider online besteld, maar zou 'm nu uit oogpunt van gemak bij Engering Holding in Den Bosch halen, gewoon omdat het dichtbij is. Daar hadden ze een klein koppelingsbuisje, om de afscheider aan de compressor te kunnen koppelen. Essentieel dus, maar in mijn geval niet bij de afscheider bijgeleverd.

Misschien maar een kort lijstje van wat je nodig hebt?
- Luchtbeitel met puntnaald (medium, klein is erg duur en dient inclusief apart kopstuk voor de luchtbeitel besteld te worden), eventueel een beitelkop bijbestellen voor het grove werk
- Compressor (met een luchttank van minimaal 25 liter)
- Waterafscheider (misschien zelfs twee)
- Eventueel een koppelingsbuisje, mocht die niet bij de afscheider zijn bijgeleverd
- Bescherming voor je ogen én oren (compressor maakt veel herrie)

Verder handig:
- Een ruimte met relatief droge lucht, die niet onder de 5 graden Celsius komt
- Een ruimte waar je stoffig werk kan doen veel herrie in kan maken zonder anderen te veel te storen. Indien niet aanwezig, zijn medebewoners van je huis die de herrie niet zo erg vinden wel zo gemakkelijk ;)
- Een loeplamp en/of een microscoop, zodat je ook kleinere details goed kan zien tijdens het bewerken
- Veel oefenstukken! Ga niet meteen met je mooiste spul aan de slag. Ik heb zelf eerst een aantal verschillende fossielen in verschillende soorten gesteente geprepareerd, om zo een beeld te krijgen van hoe moeilijk of juist gemakkelijk het wel niet kan zijn om met een luchtbeitel te werken. Zo leer je ook verschillende preparatietechnieken

[Bewerkt door GdeReijke op 29-01-2013 om 18:07 NL]

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 29 jan 2013, 18:33

Als ik ooit geld heb, dan...

;)

ivok

Bericht door ivok » 29 jan 2013, 19:42

Hw 1 inderdaad meer voor het fijnere werk, maar toch.
Heb de neiging om naar eigen behoefte te kijken en dan merk ik dat ik of juist veel fijn spul moet prepareren waar een fijne naald handig is, of juist zo'n grote blokken matrix dat zelfs een slijp machine te klein is.
Voor het werk ertussen in heb ik een andere naald, maar die is qua prijs geen beginners

Wat betreft compressor, zou hem eerst eens met je ouders gaan beluisteren.
Hoe goedkoper hoe luider en dat zo wel eens en struikel blok kunnen zijn, mijn ouders gunde mij mijn hobby....maar ik hoefde niet met een compressor thee aan te komen die 100db levert

[Bewerkt door ivok op 29-01-2013 om 19:43 NL]

oeps...

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: preparatie pen

Bericht door Fossielenzoeker » 30 jan 2013, 18:04

GdeReijke schreef:
Als ik ooit geld heb, dan...

;)
Hahaha, je achternaam doet anders vermoeden ;-)

Robert Mensink

Plaats reactie