Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 26 jan 2006, 22:06

isis schreef:
Maar check ook even de wortelbasis voor de kenmerkende rand die je bij I.paucus (=retroflexus) aantreft.
Bedoel je een mesiale en distale \"depressie\" aan de labiale kant van de tand?
Komt op de foto\'s niet uit, maar de linguale kant heeft aan zowel de distale als mesiale kant een \"deukje\" in de wortelbasis ter hoogte van de uiteinden van de kroon waardoor de beide uiteinden van de wortelbasis omhoog lijken te krullen als je de linguale kant naar boven legt.
I. Paucus dus?

Cheers,
Paul

Edit: labiaal vervangen door linguaal

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 27-01-2006 om 10:31 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

 
Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Isis » 26 jan 2006, 22:25

De DinoDolsjes schreef:
isis schreef:
Maar check ook even de wortelbasis voor de kenmerkende rand die je bij I.paucus (=retroflexus) aantreft.
Bedoel je een mesiale en distale \"depressie\" aan de labiale kant van de tand?
Komt op de foto\'s niet uit, maar de labiale kant heeft aan zowel de distale als mesiale kant een \"deukje\" in de wortelbasis ter hoogte van de uiteinden van de kroon waardoor de beide uiteinden van de wortelbasis omhoog lijken te krullen als je de labiale kant naar boven legt.
I. Paucus dus?

Cheers,
Paul



[Bewerkt door De DinoDolsjes op 26-01-2006 om 22:11 NL]
Mmmm ... nee, ik geloof niet dat we hetzelfde bedoelen. Wat ik bedoel is dat de kroonbasis wat uitsteekt ten opzichte van de wortel over de gehele breedte van de tand. De kroonbasis hangt als het ware een stukje over. het lijkt op de foto niet zo te zijn, maar het is even een check die je zou moeten uitvoeren. Een voorbeeld zie je op de onderste foto van deze link:

http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... s-alt.html

Voor recente foto\'s ben ik zo brutaal twee foto\'s van elasmo.com te inserten (copyright Jim Bourdon).

Paul, ik begrijp je beschrijving niet helemaal. Doel je met die mesiale en distale depressiesop de snijrand van de kroon?







GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Isis » 26 jan 2006, 22:28

Afbeelding

Afbeelding

van elasmo.com


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 26 jan 2006, 22:40

Pepijn,

Ik doel op de vorm van de wortel.
Als je de tand op de labiale zijde legt, dan zie je aan beide uiteinden - dus zowel aan de distale als de mesiale zijde - dat de wortel even wat dunner wordt en daarna weer dikker, waardoor de uiteinden omhoog lijken te krullen.
Zal morgen eens proberen een \"loodrechte\" scan te maken van de tand om dit effect duidelijk te maken.
Het \"overhangen van de kroonbasis\" is door de ijzerconcretie moeilijk te zien.
En de tand is verder zo mooi dat ik een beetje huiverig ben om te proberen de ijzerconcretie aan te pakken.
Heb wel al een kapotte tand met minimale ijzerconcretie in de cola ligen. ;)

Cheers,
Paul

Edit: linguaal vervangen door labiaal

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 27-01-2006 om 10:29 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Isis » 26 jan 2006, 23:38

Afbeelding

Amai! heb ik daar net een heel lang antwoord ingetypt, wil ik nog een plaatje toevoegen en ben ik mijn bericht kwijt!

Tkwam hier op neer:
Er is een uitgebreide sectie over recente mako\'s (twee soorten) op elasmo.com. Ik had deze sectie nog niet eerder gezien. Bijgevoegd plaatje LU3 I paucus, past m.i. goed.

Er zijn recente gebitten bekend met kenmerken uit beiden soorten: \"What seems apparent to this author is that convergence takes place between the modern taxa, but it hasn\'t been sufficiently studied to provide an ontogenetically-sensitive set of identification keys. This is an open page, so additional thoughts and observations would be appreciated.\"

Bourdan ziet I.Retroflexus als morphospecies uit het vroeg mioceen van I.paucus.

Veel Isurus Leesvoer voor de vlijtige student op elasmo!

groeten Pepijn

ps. Paul, als je nog extra foto\'s wilt toevoegen van details wortel en kroonbasis is dat natuurlijk alleen maar goed.



GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 27 jan 2006, 07:58

Afbeelding

Hallo Pepijn,

Hierbij een scan loodrecht op de tand, van de onderzijde (wortel) richting kroon.
de onderkant op de foto is de linguale zijde van de tand.
Wat ik bedoelde en zo opvallend vind zijn de golvingen als je de contourlijn van de kroon aan de linguale zijde van de tand van links naar rechts volgt. De uiteinden lijken als het ware te \"om te krullen\".

Ooit eerder gezien?

Mvg,
Paul

Edit: labiaal vervangen door linguaal

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 27-01-2006 om 10:28 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Isis » 27 jan 2006, 10:03

De DinoDolsjes schreef:
Hallo Pepijn,

Hierbij een scan loodrecht op de tand, van de onderzijde (wortel) richting kroon.
de onderkant op de foto is de labiale zijde van de tand.
Wat ik bedoelde en zo opvallend vind zijn de golvingen als je de contourlijn van de kroon aan de labiale zijde van de tand van links naar rechts volgt. De uiteinden lijken als het ware te \"om te krullen\".

Ooit eerder gezien?

Mvg,
Paul
Ok het is me nu duidelijk wat je bedoeld met die opkrullende uiteinden van de wortellobben.

Wat verwarring schept is dat je de termen labiaal en linguaal hebt verwisseld.

Linguaal is de binnekant van de tand die naar de binnenkant van de bek is gericht. Het kroonoppervlak aan die kant is in dit geval bol.

Labiaal is de vlakke kant van de tand en is naar buiten gericht.

Voor mijzelf heb ik het volgende ezelsbruggetje bedacht: LAbiale kant zie ik als de haai op mij Af komt zwemmen, oftewel de Aanzwemmende kant, en lINguale kat zie ik als ik IN de bek zit.

Ik heb het wel eerder gezien, maar hoe het precies ontstaat durf ik nu niet zo te zeggen. Dat heeft echter ongetwijfeld te maken met het ontstaan van de nieuwe tand en de ruimte die de tand heeft in het \"tandweefsel\" (ik noem het nu even zo maar er is misschien nog wel een deftigere officele term voor). Ook de ruimte op de kaak zelf zou een rol kunnen spelen. Ik stel mij zo voor dat de tand door beiden \"buurtanden\" werd tegengehouden in de snelheid waarmee deze zich ontwikkelde en over de kaak naar buiten werd getransporteerd.


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 27 jan 2006, 10:26

isis schreef:
Wat verwarring schept is dat je de termen labiaal en linguaal hebt verwisseld.

Linguaal is de binnekant van de tand die naar de binnenkant van de bek is gericht. Het kroonoppervlak aan die kant is in dit geval bol.

Labiaal is de vlakke kant van de tand en is naar buiten gericht.

Voor mijzelf heb ik het volgende ezelsbruggetje bedacht: LAbiale kant zie ik als de haai op mij Af komt zwemmen, oftewel de Aanzwemmende kant, en lINguale kat zie ik als ik IN de bek zit.
SH.T! :(
Je hebt gelijk, zal correctie doorvoeren in mijn mails.

Ik dacht soms dat deze krullen misschien typisch waren voor een bepaalde soort, maar blijkbaar niet dus.
Mocht ik ooit de moed hebben om de ijzerconcretie eraf te halen, laat ik het je wel weten wat betreft de overhangende kroon.

Cheers,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Isis » 27 jan 2006, 11:42

De DinoDolsjes schreef:
Mocht ik ooit de moed hebben om de ijzerconcretie eraf te halen, laat ik het je wel weten wat betreft de overhangende kroon.

Cheers,
Paul
Ik zou het er denk ik lekker op laten zitten. Ik vind het zo eigenlijk al een hele mooie tand.

Mocht je nog zin hebben in het maken van een fotootje. Ik zou graag een detail zien van de plek waar de linker snijrand van de kroon en de wortel samenkomen (labiaal aangezicht).

Bij de \"inserted\" foto van je oorspronkelijke berichtje lijkt daar \"iets aan de hand te zijn\". Volgens mij maakte je daar zelf ook al een opmerking over en het verleidde Casper om richting Odontaspididae te denken.


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 27 jan 2006, 13:29

Afbeelding

Hierbij een uitvergrote scan van de grens van kroon en wortel, gezien vanaf de labiale kant.

Cheers,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser


Gesloten