Trilobiet 01-02-2006

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jeroen
Antw: Trilobiet 01-02-2006

Bericht door Jeroen » 02 feb 2006, 20:57

Hoi Ceraerus,
Ontzettend mooie foto! Ik ben eruit, je hebt geheel gelijk het is de crassituberculata want maximaal zie ik er ook een stuk of 6.

Ik moet inderdaad zeggen; een plezier om Coltraneia eens diep in de ogen te kijken want als je die googeld krijg je een mooie plaap van paleo middle england. (en een mooie prijs;))

Ik hoop zelf ook nog eens een Phacops te vinden en dan niet in de winkel...

Dank, en groet,

Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Jeroen

Bericht door Jeroen » 02 feb 2006, 21:09

Afbeelding

Laat ik het dan nog bonter maken;

Hierbij een van mijn kleinste fossielen, ook Elrathia Kingi maar zat dan op de achterkant van het fossiel wat ik aanschafte.

groeten Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 02 feb 2006, 22:25

Erg leuk, ik zoek ook altijd in de matrix van een nieuw stuk naar meer. Het gevaar is echter, zoals Ilse al schetste, dat als je er aan gaat werken je de rest kan beschadigen.

Gezien de grote is het denk ik een juveniel exemplaar. Mogelijk in de meraspide fase (nog niet alle ribben), misschien in de holaspide fase (alle ribben) maar nog niet op volwassen grootte. Je foto is wat vaag, dat kan ik niet precies zien.

Pas wel even op met Middle England als je gaat bestellen; stuur Paul Fletcher een mailtje en vraag of het evt. exemplaar dat je bij hem zou willen kopen beide ogen heeft.
Hij zal je met plezier helpen, maar ook bij bij Paul sluipt er af en toe \'geknutsel\' tussen. Paul heeft echter \'world finest service\' als het gaat om \'klant is koning\'.

grote groeten,
<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 02 feb 2006, 22:38

Afbeelding

Even voorstellen Jeroen,

Bolaspidella housensis, 4 a 5 mm.

Deze trilobiet komt evenals jouw Elrathia kingii uit hetzelfde Wheeler amphitheater, Wheeler formatie, Drum Mountains Utah, VS.
Het is ook een trilobiet uit de orde van Ptychopariida, dus heeft globale gelijkenis met E. kingii. Vergelijk en google maar eens, misschien heb je geen jonge kingii, maar een totaal andere soort ;)

Jeroen

Bericht door Jeroen » 03 feb 2006, 00:40

Afbeelding

Hmmmmmmm aangenaam, maar als ik de plaatjes goed bestudeer dan lijkt het alsof elrathia dus minder lange spitsen langs het lichaam heeft dan Bolaspidella.

In dat geval denk ik nog steeds elrathia. Helaas is wel de matrix en op de een of andere manier dus ook het fossiel wat korrelig, maw. de korrelstructuur zit ook in de kleine trilobiet.

Ik zou volgende week eens kunnen kijken hoe het er door de microscoop uitziet maar ik ben bang dat het te weinig structuur heeft om goed te zien wat het is. Het negatief kan ik iets beter bekijken en dan lijken er zeker 5-7 ribben op te zitten, bij de volwassen kingi toch al snel 11 ofzo. Helaas kan ik het negatief ook nu alleen maar scannen.

Grote groet,
J

-j

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 04 feb 2006, 15:29

Afbeelding

Afbeelding

is dit nu ook zo\'n phacops? of hoe noemt dat nu ook al weer? deze komen uit de eifel, iemand idee?

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 04 feb 2006, 16:56

Hoi Jeroen,
het wezenlijke verschil is moeilijk te zien tussen de twee. Een volwassen Elrathia wordt zo\'n 2 cm gemiddeld, een volwassen Bolaspidella 5 mm. Bolaspidella heeft overigens 15 ribben in de thorax en een korte stekel op \'occipital ring\'. Dat is de ring achter aan het cephalon, daar waar de thorax begint.
Ik houd het voorlopig op een meraspide Elrathia (niet volgroeid). Ik wacht je microscoop-onderzoek nog even af ;)

Hoi Hieronymus,
Orde Phacopidae, familie Phacopidae, soort mogelijk Phacops, Geesops, misschien wel een Nyterops. Daarvoor heb ik wat duidelijker plaatjes nodig. Geef dan ook even wat meer informatie. Mooi materiaal, zelf gevonden?

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 04 feb 2006, 20:28

beste ceraurus, ik heb deze trilo\'s niet gevonden maar wel gekocht tegen een spotprijsje, het enige dat ik er van weet is dat ze uit het eifelgebied rond gerolstein komen en dat ze weldegelijk echt zijn :) beter foto komt later wrsch wel.
op welke specifieke details moet ik letten bij het nemen van een foto van deze trilos? wat wil je graag gefotografeerd zien? alvast bedankt

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 05 feb 2006, 13:23

Afbeelding

Hoi hiernoymus en ceraurus,

ik heb soortgelijke trilobieten en die komen volgens mij uit Afrika (een dikke knipoog naar Marokko ?) Ik heb ze ook moeten determineren als phacops/geesops, beperkt door de beschadiging op sommige cruciale plaatsen zoals de glabella en de ogen. Misschien zijn jullie iets met deze foto\'s ?

Ze zijn wel een leuke bende :-)

Z.

The earth has music for those who listen.

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 05 feb 2006, 14:11

Hoi mannen,

voor zover ik het kan zien hier achter mijn 17 inch TFT zijn jullie beide lotjes authentiek :)

Ik sluit me even aan bij jouw opmerking Sven; \'Marokko crossed my mind\' bij het zien van jouw twee duitse phacopsen Hieronymus.

Soortbepaling bij phacopsen laat zich \'de goede kant op wijzen\' door de ogen. De horizontale en verticale rijen ogen geven in veel gevallen uitkomst. Maar ook de vorm, granulatie (\'bepuisting\'), vorm van de glabella, ribben in het pygidium etc zijn van belang om te determineren.
Hoe meer details hoe beter je de soort kan beargumenteren op basis van een holotype-beschrijving.

Het is overigens leuk dat je zowel in Duitsland als Marokko soortgelijke beestjes vindt ;)

Komen die vijf vriendjes trouwens van MEP Sven?

[Bewerkt door Ceraurus op 05-02-2006 om 14:15 NL]

Gesloten