Welke fossiel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Welke fossiel?

Bericht door Frederik » 22 mei 2013, 13:11

Hallo, excuses zijn volkomen overbodig hoor. :D Ik wil gewoon even de vinger leggen op wat onduidelijkheden in jullie advies, dat is alles.
strandjutters schreef:
Hallo Frederik,net wat ik bedoel,je kunt niet aan de hand van deze zeshoekige plaatjes uitmaken welke soort het is,je kunt alleen volgens mij uitmaken dat het om een Zee-egel gaat.
Dit vind ik boeiend, want ik ben het er niet mee eens. Misschien akkoord dat het erg moeilijk of onmogelijk zal zijn om hier tot op soortniveau te determineren. Maar je kan wel degelijk heel wat afleiden uit deze afdruk, met name uit hoe de ambulacrale en interambulacrale platen geordend zijn (hoeveel rijen, hoeveel platen per rij, etc...). Deze afdruk toont misschien net genoeg van de egel om een heel eind in de taxonomische indeling te duiken. Ook de plaatsing en vorm van de petalen geeft heel wat info.
Wat bijvoorbeeld meteen duidelijk is, is dat dit een irregulaire zee-egel is.

Ongetwijfeld ga je hier ergens vastlopen, omdat verdere classificatie gebaseerd is op een onderdeel dat niet zichtbaar is in dit fossiel (vb. apicaal systeem, jammer), maar misschien kan je met wat berekende inschattingen een heel eind komen. Maar dan moeten we wel klare taal spreken. ;)
Omgekeerd kan je misschien een hypothese ("vb. zou het Echinocorys kunnen zijn?") proberen af te toetsen (die oefening ga ik niet maken).

Uit de bekende echinoid directory vind ik de volgende diagnostische eigenschappen voor Echinocorys (sorry voor het engels):
- Test ovate with flat base and domed upper surface; no anterior sulcus.
- Apical disc relatively large; with four gonopores.
- All ambulacra flush, with small circumflexed pore-pairs adapically.
- Plastron meridosternous, with a single asymmetric sternal plate following the labrum. Subsequent plates biserial.
- Periproct inframarginal to oral.
- No enlarged primary tubercles aborally.
- No fascioles.
Door systematisch af te toetsen kan je misschien deze hypothese verwerpen of bevestigen. Nogmaals, ik denk dat het stuk wellicht te weinig info bevat om dit goed te doen, maar ik wil deze systematische benadering gewoon even meegeven.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Jozeff
Antw: Welke fossiel?

Bericht door Jozeff » 23 mei 2013, 15:12

Ben, het is inderdaad een vuursteen.

Beste mensen hartelijk dank voor jullie reacties.

Plaats reactie