Ik dacht eerst aan een trilobiet.
Antw: Ik dacht eerst aan een trilobiet.
Ik heb even gekeken in het 'Grote Eifelboek' van Jungheim. Van de cephalopoden zou het niet Orthoceras maar Gomphoceras moeten zijn. De uiterlijke overeenkomsten met het fossiel hierboven zijn zeer sterk. De crinoïde waarnaar ik eerder heb gelinkt lijkt er net wat minder op
Inderdaad, een Gomphoceras (of Gompie) voldoet aan de beschrijving.
Bedankt aan allen die suggesties hebben gegeven.
Danny.
Bedankt aan allen die suggesties hebben gegeven.
Danny.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
Hallo Trilobase,
Ik zie nu pas dit onderwerp en dus ook de foto's.
Ik herken hier ook meteen een Gomphoceras sp.
uit. Ik zet hier sp. bij omdat, zover ik weet,er een stuk of 7 zijn. Het was een snel groeiende orthoceras. Helaas kan je hier geen definitieve naam aangeven daar de T-opening niet zichtbaar is.
Determinatie aan de hand van het boek Eifel van Jungheim is eigenlijk niet betrouwbaar.
Dit boek geeft een goed overzicht en indeling en vaak kan je aan de hand van de foto's en tekeningen een goed inzicht krijgen. Determinatie vanuit dit boek heb ik nog nooit gedaan, dan moet je echt verder spitten. Ik zeg dit daar ik jarenlang contact heb gehad met 1 van de mensen die hebben meegewerkt aan dit boek. Achter in dat boek staan foto's van Dhr. A. Albring.
Ik ben jarenlang bij hem thuis geweest als ik weer fossielen had gevonden en samen met hem de gevonden vondsten probeerden te determineren.
Cora
Ik zie nu pas dit onderwerp en dus ook de foto's.
Ik herken hier ook meteen een Gomphoceras sp.
uit. Ik zet hier sp. bij omdat, zover ik weet,er een stuk of 7 zijn. Het was een snel groeiende orthoceras. Helaas kan je hier geen definitieve naam aangeven daar de T-opening niet zichtbaar is.
Determinatie aan de hand van het boek Eifel van Jungheim is eigenlijk niet betrouwbaar.
Dit boek geeft een goed overzicht en indeling en vaak kan je aan de hand van de foto's en tekeningen een goed inzicht krijgen. Determinatie vanuit dit boek heb ik nog nooit gedaan, dan moet je echt verder spitten. Ik zeg dit daar ik jarenlang contact heb gehad met 1 van de mensen die hebben meegewerkt aan dit boek. Achter in dat boek staan foto's van Dhr. A. Albring.
Ik ben jarenlang bij hem thuis geweest als ik weer fossielen had gevonden en samen met hem de gevonden vondsten probeerden te determineren.
Cora